English

سخنگوی اقتصادی دولت خبر داد؛

سو مدیریت و زیان انباشته صندوق های بازنشستگی اصلاح می شود/ بانک های خصوصی عامل ناترازی

احسان خاندوزی گفت: ناترازی و سومدیریتی از گذشته در صندوق های بازنشستگی به ارث رسیده است، این صندوق ها به دلیل ورودی کم و خروجی بالا منجر به افزایش استقراض آنها به بانک ها شده و در شرایط کنونی برنامه دولت این است که ۲۰ درصد از بدهی ها به صندوق ها پرداخت شود.

سو مدیریت و زیان انباشته صندوق های بازنشستگی اصلاح می شود/ بانک های خصوصی عامل ناترازی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، وزیر اقتصاد و امور دارایی در نشست هفتگی با اشاره به اینکه بسته اقدام و عملیات دولت با اشتراک نظر وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه تدوین و کلیات بسته در شورای اقتصاد مصوب شده است، گفت: در این بسته ناترازی بانک ها، کاهش بدهی های دولت، کسری بودجه، ناترازی ارزی و... اقدامات لازم پیش بینی شده است و جلسه شورای اقتصاد برای تصویب و ابلاغ خواهد شد.

احسان خاندوزی با بیان اینکه نرخ تورم سال گذشته ۴۵.۸ درصد ثبت شده است، افزود: با توجه به اینکه سال ۱۴۰۰ تورم با وجود اینکه حذف ارز ترجیحی ، جنگ اوکراین و...اتفاق نیفتاده بود تورم ۴۶ درصد بوده است.

او با تاکید بر اینکه عمده اضافه برداشت بانکی از بانک مرکزی مختص بانک های است که رابطه مستقیمی با دولت ندارند، گفت: سومدیریت مدیران ادوار این بانک ها در سال گذشته هم اکنون به صورت اضافه برداشت نمایان شده و هم اکنون ۶۳ درصد از اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی مربوط به بانک های غیر دولتی است.

او درباره بدهی دولت به بانک ها تصریح کرد: بخشی از این مسأله برای پرداخت به کشاورزان در خرید تضمینی گندم بوده که بانک کشاورزی به نیابت از دولت پرداخت کرده و البته امسال در بودجه ۱۴۰۲ حدود ۱۰۴ هزار میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات گندمکاران پیش بینی شده است.

 

بیشتر بخوانید:

قیمت تضمینی گندم نهایی شد / قیمت گندم مشروط به یارانه کاشت نیست

قیمت خرید تضمینی گندم نباید کمتر از ۱۵ هزار تومان باشد / قیمت جو ۱۷ هزار تومان است

مجوزهای ثبت محور سبب سهل سازی خدمات دولت می شود / لابی گری در صدور مجوز و عدم نظارت بر مسافرخانه ها

 

خاندوزی درباره تسهیل صدور مجوزها تصریح کرد: مجوزهای ثبت محور ظرف سه روز انجام خواهد شد اما بعد از آن نظارت ها به بعد از فعالیت های اقتصادی موکول می شود تا استانداردها و تعهدات متقاضیان بررسی شود که هم اکنون ۵۰۰ مجوز برای مشاغل خانگی و هشتاد درصد از ۲۸۰۰ مجوزهای صنفی به صورت الکترونیکی در سه روز انجام می شود.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به اینکه اتصال شبکه شتاب به پرداخت الکترونیک کشورهای دیگر پیگیری شده است گفت: تا چند ماه آینده این مسأله انجام خواهد شد و تجار بین دو کشور نیاز به ارز ندارند و این موضوع درباره کشورهای ترکیه، عمان و عراق دنبال خواهد شد و پیرو آن پیمان های پولی دو جانبه و چندجانبه دنبال می شود و بر مبنای همین رویکرد در یکسال گذشته سهم دلار در تجارت کشور ۳۰ درصد کاهش یافته  و به ده درصد از تجارت رسیده است.

خاندوزی با بیان اینکه قانون مالیات بر عایدی توسط ۱۷۰ کشور برای مدیریت رفتار سوداگران اجرا می کنند و ایران سال ها عقب هستند، گفت: عده ای در کشور سال ها از بازار مسکن، ارز، خودرو و... سودهای کلان می بردند و منجر به حرکت جریان پول به سمت بازارهای غیرمولد بودند. در حال حاضر با اجرای این قانون نوسانات بازار مسکن، خودرو و... کاهش خواهد یافت.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره ناترازی صندوق های بازنشستگی گفت: از گذشته ناترازی و سومدیریتی از گذشته در صندوق های بازنشستگی به ارث رسیده است این صندوق ها به دلیل ورودی کم و خروجی بالا منجر به افزایش استقراض آنها به بانک ها شده و در شرایط کنونی برنامه دولت این است که ۲۰ درصد از بدهی ها به صندوق ها پرداخت شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه