English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

تاثیر ثبت معاملات طلا و سکه در سامانه جامع تجارت در بازار طلا / دولت تورم بازار طلا را چگونه کنترل می کند؟

دولت برای جلوگیری از افزایش تورم در بازار طلا و سکه، معاملات این محصولات در خارج از سامانه جامع تجارت را ممنوع اعلام کرده اما کارشناسان معتقدند که تحقق این هدف در گرو کنترل نرخ ارز و ایجاد رونق در بخش های مولد اقتصاد است.

تاثیر ثبت معاملات طلا و سکه در سامانه جامع تجارت در بازار طلا / دولت تورم بازار طلا را چگونه کنترل می کند؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، بازار طلا و جواهرات چند هفته ای هست که کاملا راکد است، هرچند قیمت انس جهانی طلا کمی بالا رفته و در محدوده ۲ هزار دلار قرار دارد. 

در شرایط کنونی یکی از عواملی که رکود بازار طلا و جواهرات را تشدید می کند غیرقانونی شدن معاملات این فلز گرانبها خارج از سامانه جامع تجارت است. در این رابطه نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اعلام کرد که مبادلات طلا و سکه در سامانه جامع تجارت ثبت نشود، کالاهای مبادله شده در حکم خلاف ضوابط دستورالعمل تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گروه کالایی فلزات گران‌بها و گوهرسنگ‌ها محسوب خواهند شد، گفت: از این رو افراد مبادله کننده تحت پیگردهای قانونی قرار خواهند گرفت.

این خبر تغییرات جدی در بازار فیزیکی طلا به وجود آورده و باعث شده تقاضا برای خرید سکه هم کاهش پیدا کند و در مقابل صندوق های طلا و سکه بیشتر تقاضا پیدا کنند، هرچند برخی از این صندوق ها در سقف قیمتی قرار دارند و برای خریداران ریسک بالایی دارند، با این حال پیش بینی می شود این مقررات منجر به تغییرات بیشتری در بازار شود.

 

مشتریان طلای فیزیکی سنتی هستند

البته عباداله محمد ولی عضو انجمن صنفی طلا و جواهرات کشور در گفتگو با خبرگزاری موج با اشاره به اینکه مشتریان طلای فیزیکی با مشتریان صندوق های طلا و اوراق طلا متفاوت هستند، گفت: سیاست گذاری ها خیلی منجر به انتقال مشتریان از یک بازار به بازار دیگر نمی شود، زیرا برخی از مشتریان بازار طلا از قدیم در این بازار وجود داشته اند.

او افزود: در شرایط کنونی مهمترین ابزار برای کنترل نرخ ارز و طلا افزایش رونق در بخش های مولد اقتصاد است که از این طریق تولید کشور افزایش یابد که هم مانع از خروج ارز برای واردات کالا شود و هم از طریق صادرات برای کشور ارز آوری داشته باشد.

در حال حاضر یکی از عواملی که باعث می شود با وجود وضع این قانون برخی از سرمایه گذاران همچنان در بازار طلا ایرانی باقی بمانند سیگنال بازار انس طلاست که هم اکنون در محدوده ۲۰۰۰ دلار قرار دارد و در صورتی که از این مقاومت عبور کند می تواند تا ۲۳۰۰ دلار رشد داشته باشد و از طرف دیگر بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند قیمت دلار هم تقریبا در محدوده ۵۰ هزار تومان کف سازی کرده و از این به بعد یا درجا خواهد زد یا به تدریج افزایش قیمت خواهد داشت و همین موضوع روی بازار طلا و جواهرات تأثیر می گذارد.

حالا باید دید که دولت آیا در موضوع برخورد با معامله گران خارج از سامانه جامع تجارت جدی عمل می کند یا خیر و از طرف دیگر آیا موضوع مالیات بر معاملات بالای ۱۰ سکه که پیش از این مطرح شده بود اجرایی می شود. به طور قطع اگر این دو عامل اتفاق بیافتد شاهد تغییرات مهمی در بازار طلا و جواهرات خواهیم بود. البته دولت در صورتی که به دنبال جلوگیری از تورم در بازار طلاست باید بیش از همیشه نرخ دلار را کنترل کند و این مسئله شاید تنها از طریق توافقات خارجی و هموار کردن مسیر ورود ارز به کشور امکان پذیر باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی