English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

عقب نشینی سیاست های بانک مرکزی از مهار تورم ارزی

در حالی قیمت دلار نوسان رو به بالا پیدا کرده که امسال به نام مهار تورم و رشد اقتصادی نام گذاری شده است و بسیاری از کارشناسان اقتصادی از همان ابتدا تاکید داشتند که بدون مهار ارز ممکن نیست که بتوان انتظارات تورمی را کاهش داد.

عقب نشینی سیاست های بانک مرکزی از مهار تورم ارزی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، بعد از اینکه قیمت دلار در اسفندماه تا قیمت ۴۴ هزار تومان کاهش پیدا کرد از ابتدای هفته جاری که بازارها باز شده اند نرخ دلار معاملات خود را بالای ۵۰ هزار تومان آغاز کرده و در یک مرحله تا ۵۲ هزار تومان هم رشد داشت.

برخی کارشناسان معتقدند این صعود دوباره ی دلار از ۵۰ هزار تومان به معنای ادامه رشد قیمت آن در سال جاری است، با وجود اینکه امسال با نام مهار تورم و رشد تولید نام گذاری شده است که برای تحقق این هدف قطعا نرخ ارز هم باید کنترل شود، از این رو می توان پیش بینی کرد که دلار در همین محدوده کنونی باید تثبیت شود اما برخی می گویند دلار در مرحله اول تا ۵۸ هزار تومان رشد قیمت خواهد داشت. 

به تازگی صرافی ها به دستور بانک مرکزی اعلام کرده اند که فروش ارز به هر شخص حقیقی یا حقوقی در سرفصل تامین نیازهای ضروری کد ۶۵ پس از گذشت یکسال از نوبت خرید آن شخص در سرفصل سایر کد ۲۴ و تامین نیازهای کد ۵۶ ضروری است و وجه خریداری شده به صورت اسکناس دلار یا یورو به حساب مشتری واریز می شود و پس از ۷۲ ساعت قابل برداشت است.

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری موج با اشاره به اینکه ابلاغیه های این چنینی نشان دهنده کمبود ارز در کشور است، گفت: در چند وقت اخیر معاملات بازار ارز نشان داده که تقاضا برای دلار همچنان بالاست و عرضه خیلی افزایش نیافته است.

محمود مرادی با بیان اینکه در حال حاضر کف قیمت دلار حدود ۴۴ هزار تومان است، تصریح کرد: وضعیت ارز در کشور به تراز تجاری بستگی دارد و تاکنون اتفاق خاصی برای افزایش درآمد ارزی در کشور نیفتاده به همین دلیل پیش بینی می شود که قیمت ارز در همین محدوده باقی بماند یا افزایش یابد.

 

جزئیات سیاست های ارزی بانک مرکزی 

ریاست کل بانک مرکزی در اسفندماه در سفری که به چند کشور حاشیه خلیج فارس داشت تاکید کرد که توافقات ارزی به خوبی انجام شده و عرضه درهم در سامانه مبادله ارزی هم افزایش داشت و همین مسأله منجر به کاهش قیمت دلار در بازار شد و حتی بانک مرکزی در ادامه اعلام کرد که صرافی ها در تعطیلات نوروز همچنان فعال خواهند بود تا از این طریق بازار همچنان آرام باشد.

اما این اتفاق نیفتاد و نسبت به اسفند ماه دلار رشد قابل توجهی داشته و هم اکنون در محدود ۵۲ هزار تومان معامله می شود هرچند نوسانات رو به پایین و تا ۵۰ هزار تومان هم داشته با این حال در کانال ۵۰ هزار تومان چندان دوام نیاورده است.

یک استاد اقتصاد در گفتگو با خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در سال جاری قیمت ارز همچنان صعودی خواهد بود، گفت: با توجه به انتظارات تورمی که در اقتصاد وجود دارد و از طرف دیگر بازارهای مولد در جذب نقدینگی ناتوان هستند مردم تمایل دارند دارایی های خود را به صورت دلار و طلا نگهداری کنند و همین مسأله منجر به افزایش قیمت آنها می شود.

کامران ندری با بیان اینکه سیاست های دولت برای فریز کردن نقدینگی موفق نبوده است، تصریح کرد: نرخ تورم بسیار بالاتر از سود بانکی است به همین دلیل سپرده گذار در بانک ها زیاد نیست و این جریان مالی وارد بازارهای مختلف همچون ارز، مسکن و ... می شود.

به گزارش خبرگزاری موج، در حالی قیمت دلار نوسان رو به بالا پیدا کرده که امسال به نام مهار تورم و رشد اقتصادی نام گذاری شده است و بسیاری از کارشناسان اقتصادی از همان ابتدا تاکید داشتند که بدون مهار ارز ممکن نیست که بتوان انتظارات تورمی را کاهش داد.

از طرف دیگر رشد تولید در اقتصاد کشور منوط به رونق و افزایش تقاضا در داخل است که به دلیل کاهش قدرت خرید مردم این مسأله هم به نوعی چالش برانگیز شده است. از این رو بسیاری از مردم همچنان نگران سرمایه های خود هستند و در هر کاهش قیمت ارزی خریدار هستند و بانک مرکزی هم نمی تواند برای اشباح بازار تمام دارایی های ارزی خود را بفروشد. از این رو بسیاری از تحلیلگران تاکید دارند که دولت باید بازارهای موازی را فعال کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه