English

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری موج:

مالیات بر عایدی خیلی برای بازار مسکن اثر گذار نیست / ضرورت افزایش دامنه مالیات بر عایدی

خشایار نادی گفت: مجلس اخیرا طرحی در مجلس بررسی می کند که افرادی که بیشتر از 4 خانه دارند باید مالیات بدهند و براساس سامانه املاک و اسکان که زیر نظر وزارت مسکن شهرسازی هستند 94 درصد افراد یک یا دو ملک هستند و 6 درصد آن‌ها دارای سه یا بیشتر از سه ملک دارند، از این رو برای کارآمدی این طرح باید افراد دارای دو مسکن مشمول مالیات شوند.

مالیات بر عایدی خیلی برای بازار مسکن اثر گذار نیست / ضرورت افزایش دامنه مالیات بر عایدی

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در اقتصاد کشورها یکی از مهم‌ترین روش های تامین درآمد مالیات از شهروندان است گفت: در کشور ماه هم در سال های اخیر دولت برای تامین مالیات پایه های مالیاتی را افزایش داده و ما امیدواریم که دولت از این ابزار برای توسعه کشور استفاده کند و در بخش هزینه های جاری بکار برود.

خشایار نادی با بیان اینکه یکی از شکل های مالیاتی، مالیات بر عایدی است و اجرای آن می تواند جریان سرمایه کمتر به سمت بازارهای غیر مولد برود، افزود: دولت سیزدهم معتقد است که معافیت های مالیات بر عایدی به نوعی طراحی شده که تقاضای مصرفی مردم مانند مسکن، خودرو و ... مشمول مالیات نمی شود. در واقع افرادی که دلال هستند و بیشتر از مصرف خود اموال خرید و فروش می کنند به نوعی در بازار تنش ایجاد می کنند در طرح مالیات بر عایدی مشمول مالیات می شوند. برای نمونه فردی ملکی 500 میلیون تومان خرید و حالا شده یک میلیارد تومان و دولت مالیات بر عایدی این معامله دریافت می کند و باید این درآمد برای تامین مسکن افراد فقیر بکار گرفته شود.

او با بیان اینکه عده ای برای نپرداختن مالیات بر عایدی ممکن است معاملات غیرشفاف کند، تصریح کرد: برای نمونه برخی معاملات خود را ثبت نکنند یا در قبال واگذاری دارایی خود با سکه، خودرو و ... تهاتر کنند و تنها راه جلوگیری از بروز این مسائل نظارت است.

او بیان کرد: اخیرا طرحی را در مجلس بررسی می کنند که افرادی که بیشتر از 4 خانه دارند باید مالیات بدهند و براساس سامانه املاک و اسکان که زیر نظر وزارت راه و مسکن شهرسازی هستند 94 درصد افراد یک یا دو ملک هستند و 6 درصد آن‌ها دارای سه یا بیشتر از سه ملک دارند، از این رو اگر قرار باشد افرادی که 4 واحد آپارتمان دارند مشمول مالیات شوند تعداد کمی از جامعه را شامل می شوند. همان‌طوری که در دنیا یک مسکن به عنوان نیاز خانواده در نظر گرفته می شود و مابقی املاک مشمول مالیات می شوند در ایران هم باید مالیات بر عایدی به صورت تصاعدی و پلکانی اجرا شود.

او با اشاره به اینکه برخی افراد تا چند صد یا چند هزار آپارتمان دارند در بازار مسکن اختلال ایجاد می کنند، تصریح کرد: در شرایط کنونی این شائبه وجود دارد که عده ای از افرادی که تعداد بالایی مسکن دارند از مسئولان بوده اند یا هستند.

نادی با بیان اینکه عده ای با رانت هایی که داشتند از برنامه های دولت و وزارت مسکن و ... مطلع می شدند و قبل از اجرای این برنامه عمرانی زمین های منطقه را خریداری ی کردند و با ساخت و ساز بازار مسکن منطقه را در اختیار می گرفتند، اظهار کرد: به طور قطع عده ای که در یک منطقه تعدادی بالا مسکن و ... در اختیار دارند اجازه تعدیل قیمت ها را نمی دهند و در مقطع کنونی تا زمانی که ساخت و ساز رونق نگیرد قیمت ها هم تعدیل نمی شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه