English

۵۰۰ میلیون تومان قیمت بلیت حضور در قرعه کشی خودروی خارجی است

پیشنهاد پرشائبه وزارت صنعت برای متقاضیان خودروی خارجی

به تازگی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که افراد متقاضی واردات خودرو باید 40 درصد از مبلغ خودرو را به مدت 60 ماه بلوکه کنند و بعد در یک قرعه کشی 100 هزار نفری عرضه خودرو به آن‌ها اتفاق خواهد افتاد. برخی نمایندگان مجلس با انتقاد از این سیاست وزارت صنعت، آن را پرشائبه خواندند و تاکید کردند هدف قانون از واردات خودرو استفاده مردم بود.

 پیشنهاد پرشائبه وزارت صنعت برای متقاضیان خودروی خارجی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، کم کم موضوع عرضه خودروهای خارجی در حال تبدیل شدن به یک معضل است، دولت اعلام کرده برنامه اش برای عرضه خودروهای خارجی تعادل بازار و تعدیل قیمت هاست و حتی در لایحه بودجه 1402 پیش بینی شده که میزان واردات خودرو در یک سال به 70 هزار خودرو می رسد.

 

واردات خودرو حاشیه ساز شد

حالا با توجه به حاشیه های اخیر به نظر می رسد تنها هدف از واردات خودرو تعادل بازار نیست و دولت قصد دارد نقدینگی اقتصاد را با استفاده از آن‌ها جمع کند، زیرا به تازگی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که افراد متقاضی واردات خودرو باید 40 درصد از مبلغ خودرو را به مدت 60 ماه بلوکه کنند و بعد در یک قرعه کشی 100 هزار نفری عرضه خودرو به آن‌ها اتفاق خواهد افتاد، هرچند بعد وزارت صنعت، معدن و تجارت یک عقب نشینی نسبت به این اظهار نظر داشت و اعلام کرد که خودروهای خارجی سه ماهه تحویل داده می شود و تنها برخی خودروهای خاص ممکن است دوره انتظار شش ماه نیاز داشته باشد، این اتفاقات در شرایطی رخ می دهد که تاکنون وزارت صنعت، معدن و تجارت تنها 140 خودروی خارجی واردات کرده است و هنوز معلوم نیست که چه زمانی مابقی این خودروها واردات شود.

الله وردی دهقانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج پیش از این اعلام کرده بود که دولت فعلا ارزی برای واردات خودرو ندارد، گفت: احتمالا واردات خودروی خارجی سال آینده اتفاق می افتد.

شرایط کنونی بازار ارز هم نشان می دهد که دولت فعلا برنامه ای برای واردات خودرو ندارد و آنچه که به عنوان تخصیص ارز برای واردات خودرو تعیین شده در لایحه بودجه سال آینده است، به همین دلیل پیش ثبت نام برای شرکت در قرعه کشی خودرو آن‌هم با سپرده 500 میلیون تومان در حساب وکالتی راهبردی برای جذب نقدینگی از اقتصاد است.

شاید در شرایط کنونی اگر نوع خودروها و قیمت آن‌ها تعیین تکلیف می شد برخی که تمایل زیادی به خرید خودروهای خارجی دارند در این فراخوان مشارکت کنند، اما با شرایط کنونی که معلوم نیست چه خودرویی با چه قیمتی قرار است عرضه شود هیچ جذابیتی برای مشتریان خودرویی ندارند.

 

احتمال ویژه خواری پشت واردات خودرو وجود دارد؟

 کریم حسینی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در واکنش به اقدامات وزارت صنعت برای فروش خودروهای خارجی اعلام کرد: قانون برای استفاده مردم از خودروهای خارجی واردات را مصوب کرده است و این سیاست وزارت صنعت برای بلوکه کردن پول برای خرید خودرو خارجی به قانون و مردم ربطی ندارد و بیشتر شائبه رانت خواری و ویژه خواری دارد و به نوعی تخلف است.

در حال حاضر دولت اعلام کرده که متقاضیان باید 40 درصد از ارزش خودرو را بلوکه کنند و این یعنی هر خودروی خارجی با قیمتی بالای یک میلیارد و 200 میلیون تومان عرضه می شود، در حالی که قرار بود این خودروها با قیمت 10 هزار دلار واردات شود و با در نظر گرفتن هزینه‌ها و ... نباید بیشتر از 15 هزار دلار تمام می شدند، به همین دلیل می‌توان گفت عرضه خودروهای خارجی هم احتمالا در بورس کالا با حباب خواهد بود.

پیش از این سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با انتقاد از سیاست های اعلامی درباره چگونگی عرضه خودروهای خارجی گفته بود: این خودروها قرار بود برای دهک های پایین جامعه وارد شود تا آن‌ها هم بتوانند خودروی خوب سوار شوند و از طرف دیگر محرکی شود تا خودروسازان ایرانی به فکر ایجاد کیفیت در تولیدات خود باشند.

به گزارش خبرگزاری موج، برخی از نمایندگان مجلس درباره وضعیت قیمت خودروهای خارجی در بورس کالا اعلام کرده بودند که این خودروها باید با قیمتی متعارف عرضه شوند و واردکننده ها هم تنها 20 درصد سود باید کسب کنند و مابه‌التفاوت باید به حساب خزانه واریز شود. این اظهارنظرها باعث شده بود تا برخی کارشناسان اعلام کنند که دولت به دنبال جبران کسری بودجه از طریق عرضه خودرو در بورس کالا باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه