English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

دو سناریو برای شاخص کل بورس / مهمترین دلایل اصلاح بازار سرمایه

در شرایط کنونی شاخص کل بورس دو سناریو برای بازار سرمایه وجود دارد؛ نخست اینکه شاخص کل بورس یک پولبک به مقاومت شکسته شده یک میلیون و 670 هزار واحد می زند و بعد از آن دوباره به روند اصلاحی خود ادامه می دهد و سناریو دوم این است که شاخص کل بورس در یک روند صعودی دیگر به سمت سطح یک میلیون و 800 هزار واحد حرکت خواهد کرد.

دو سناریو برای شاخص کل بورس / مهمترین دلایل اصلاح بازار سرمایه

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در چند هفته اخیر حجم معاملات بازار سرمایه کاهش یافته و شاخص کل بورس هم حدود 150 هزار واحد اصلاح داشته است که از نظر بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه این فاکتورها نشانه ورود به روند نزولی بورس است، در حالی که اقتصاد کشور با تورم بسیار بالا مواجه بوده و قیمت دلار هر روز روندی صعودی دارد و بسیاری از کارشناسان معتقدند تا پایان امسال قیمت دلار حداقل 50 هزار تومان خواهد بود.

حالا با در نظر گرفتن روند نزولی شاخص کل بورس احتمالا تا پایان سال شاخص به محدوده یک میلیون و 400 هزار واحد می رسد که حکایت از عدم هماهنگی بورس با شرایط اقتصادی کشور است و این موضوع می تواند به خروج پول از بازار سرمایه دامن بزند و در بازارهایی مانند خودرو، مسکن و ... التهاب ایجاد کند.

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه روند نزولی بورس تحت تاثیر چند فاکتور است، اظهار کرد: تا زمانی که نرخ سود بانکی همچنان صعودی بوده و از طرف دیگر نرخ خوراک پتروشیمی ها در بورس، نرخ گاز صنایع و همچنین نرخ ارز نیمایی تعیین تکلیف نشود احتمالا بازار سرمایه همچنان به روند کنونی خود ادامه می دهد، همانطوری که در چند سال اخیر در یک محدوده بین یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 600 هزار واحد نوسان داشته است.

همایون دارابی با بیان اینکه وقتی سرمایه گذاران احساس کنند که سرمایه آنها در بازار های دیگر بازدهی بیشتری دارد قطعا از بورس خارج می شود، افزود: به همین دلیل در یک ماه اخیر شاهد خروج سرمایه از بورس بوده ایم و تا زمانی که این روند ادامه دارد بازار هم تغییر جهت نمی دهد.

 

دلایل بازگشت شاخص بورس

در حال حاضر حجم معاملات خرد بورس به حدود 4 هزار میلیارد تومان رسیده در حالی که اخیرا در موقعیتی که بازار روندی صعودی داشت حجم معاملات به بالای 9 هزار میلیارد تومان هم افزایش یافته بود و اما متاسفانه نه تنها خروج پول از بورس اتفاق افتاده بلکه از صندوق های با درآمد ثابت هم شاهد خروج پول هستیم که نشان می دهد این پول ها وارد بازارهای موازی همچون دلار، خودرو یا مسکن شده اند، به همین دلیل روند تورمی شدن آن بازارها ادامه خواهد داشت.

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به افزایش قیمت ارز و اینکه در بودجه هم سیگنال های تورمی وجود دارد، اظهار کرد:  شاخص کل بورس نمی تواند اصلاح خیلی زیادی داشته باشد و در همین محدوده ای که قرار دارد باید دوباره برگردد و حداقل تا یک میلیون و 700 هزار واحد رشد داشته باشد.

فردین آقابزرگی درباره دلایل اصلاح شاخص کل بورس با وجود تورم بالا در اقتصاد کشور تصریح کرد: در شرایط کنونی که قیمت ارز بالا رفته به طور قطع شرکت های صادراتی با افزایش درآمد روبرو می شوند، اما دلیل اینکه شاخص کل بورس وارد اصلاح شده ریسک های لایحه بودجه 1402 است.

او با تاکید بر اینکه نرخ خوراک و افزایش قیمت گاز صنایع روی درآمد آنها تاثیر می گذارد، افزود: وقتی هزینه تمام شده تولید بالا برود به طور قطع حاشیه سود شرکت ها تحت تاثیر قرار می گیرد، از این رو بازدهی سهام هم کاهش می یابد، با این حال همه بازارها رشد کرده اند و هم اکنون بورس نسبت به آنها عقب است به نظر می رسد یک رشد دیگر در بورس را تا پایان امسال تجربه کنیم و بعد از آن سال آینده در نزدیکی مجامع شاهد رشد دیگری خواهیم بود.

براساس این گزارش، در شرایط کنونی شاخص کل بورس دو سناریو برای بازار سرمایه وجود دارد؛ نخست اینکه شاخص کل بورس یک پولبک به مقاومت شکسته شده یک میلیون و 670 هزار واحد می زند و بعد از آن دوباره به روند اصلاحی خود ادامه می دهد و سناریو دوم این است که شاخص کل بورس در یک روند صعودی دیگر به سمت سطح یک میلیون و 800 هزار واحد حرکت خواهد کرد و روی همین سطح مقاومتی کف سازی خواهد کرد و در ابتدای سال آینده به سمت قله شاخص کل بورس حرکت خواهد کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه