English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

دلایل رسیدن قیمت سکه به مرز ۱۷ میلیون تومان/ بانک مرکزی چرا ضرب سکه را افزایش نمی دهد؟

به گفته کارشناسان تقاضا برای سکه در بازار بیش از عرضه آن توسط بانک مرکزی است و همین مساله منجر به رشد حباب سکه تا دو میلیون تومان شده و بسیاری از کارشناسان معتقدند تنها افزایش عرضه فیزیکی سکه توسط بانک مرکزی می تواند حباب را کاهش دهد.

دلایل رسیدن قیمت سکه به مرز 17 میلیون تومان/ بانک مرکزی چرا ضرب سکه را افزایش نمی دهد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، از ابتدای هفته جاری با وجود اینکه قیمت انس جهانی تغییر محسوسی نداشته و در محدوده 1750 دلار در نوسان بوده و قیمت دلار هم در ایران در محدوده ای 35 تا 36 هزار تومان معامله شده است، اما تقاضا برای سکه رشد فوق العاده ای داشته، به طوری که سکه در قیمت های بالای 16 میلیون و 500 هزار تومان که بیش از دو میلیون تومان حباب داشته خریداری خوبی داشت و این مساله نشان دهنده پیش بینی یک رشد دیگر توسط دلالان بازار طلاست.

به عبارت دیگر دلالان بازار طلا پیش بینی می کنند که قیمت ارز در ایران سقف 38 هزار تومان را می شکند و از آنجایی که قیمت انس جهانی هم در محدوده ای 1750 دلار بوده و یورو هم نسبت به دلار دوباره قدرت گرفته است احتمالا بازار طلا دوباره جان می گیرد.

یکی دیگر از عواملی که روی بازار سکه و طلا تاثیر گذاشته پیش بینی ها از افزایش احتمالی قیمت سوخت در اروپاست که اگر این اتفاق بی افتد روی قیمت ارزها تاثیر منفی می گذارد و سرمایه گذاران به سمت بازار طلا می روند، البته نباید از رکود اقتصاد جهانی هم غافل بود، بسیاری از کارشناسان اقتصادی تصور می کنند که بازار جهانی به سمت یک رکود فرسایشی می رود که این مساله می تواند بار دیگر روی جریان نقدینگی تاثیر بگذارد.

اثر توقف ضرب سکه بر بازار

نایب رئیس دوم اتحادیه طلا و سکه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه سکه کالایی است که بانک مرکزی روی آن تمرکز دارد، گفت: خروجی سکه از ضرب و انتشارش از سوی بانک مرکزی است و اگر بتواند به اندازه تقاضای مردم منتشر کند می تواند حباب سکه را کنترل کند، به عبارت دیگر وقتی تقاضا برای یک کالا رشد پیدا کند در صورتی که آن کالا در بازار زیاد نباشد دچار حباب می شود.

ایوب اکبری پور با بیان اینکه طلا با انس جهانی و ارز ارتباط مستقیمی دارد، افزود: سکه همیشه یک حباب داشته است و این مساله ناشی از عدم تعدل عرضه و تقاضا بوده و اگر امروز تعداد ضرب آن افزایش یابد نیازمندی خریداران را تامین می کند و این مساله منجر به تعدیل قیمت حبابی هم می شود.

اکبری پور درباره تاثیر انتشار اوراق سکه توسط بانک مرکزی در بورس کالا، اظهار کرد: معاملات خرده فروشی سکه در واحدهای صنفی انجام می شود و خریداران این بخش وارد بازار اوراق سکه نمی شوند. به عبارتی دیگر اوراق سکه نمی تواند تقاضای بازار حقیقی را جذب کند و بیشتر می تواند نقدینگی بازار سهام را جلب کند. به همین دلیل باید سیاست افزایش عرضه سکه در بازار فیزیکی هم در دستور کار قرار بگیرد.

او درباره دلایل افزایش تقاضا تصریح کرد: بانک مرکزی مدتیست ضرب سکه را متوقف کرده، به همین علت این تقاضا منجر به رشد بالا شده، در حالی که بانک مرکزی به راحتی می تواند طلا را از بازار تامین کند و بعد از ضرب سکه به بازار عرضه کند تا از این طریق معاملات سکه وارد سوداگری نشود.

اکبری پور افزود: بانک مرکزی هم دوست ندارد حباب سکه افزایش یابد اما گویا معذوراتی دارد که در شرایط کنونی خرید طلای خام و ضرب سکه را اجرا نمی کند و به طور قطع رشد قیمت سکه به زیان همه است و تنها دلالان هستند که از بازار سود می برند.

او درباره تاثیر معافیت های مالیات ارزش افزوده برای واردات سکه هم تصیح کرد: افرادی که واردکننده طلای خام هستند هنوز استقبالی از واردات طلا نکردند که اگر واردات اتفاق می افتد شاید بازار سکه اینگونه نبود.

اکبری پور با بیان اینکه تقاضای طلای آب شده بین افراد معمولی معنی ندارد، اظهار کرد: زیرا عیار سنجی آن سخت است و نباید وارد صندوق مردم شود، در واقع معاملات این نوع طلا نیازمند کارشناسی است و مردم نباید وارد معاملات آن شوند.

پیش بینی قیمت انس جهانی

نایب رئیس اول اتحادیه طلا و جواهرات در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر شرایط اقتصادی منجر شده تقاضا در بازار طلا افزایش یابد،گفت: این مساله می تواند تحت تاثیر نقدینگی باشد، هرچند دلار نسبت به سقف 38 هزار تومانی کاهش یافته و انس هم تغییر چندانی نداشته است، با این حال تقاضا در بازار افزایش یافته که شاید ناشی از افزایش نقدینگی و کاهش تقاضا برای سایر بازارهای موازی همچون دلار باشد.

سید محمود فضل آذر شربیانی درباره تاثیر انتظارات تورم در بازار طلا، افزود: جامعه گاهی پیش بینی می کند که قیمت ها افزایش می یابد به همین دلیل تقاضا برای سکه افزایش یافته و حباب سکه به یک میلیون و 900 هزار تومان رسیده، البته پیش بینی می شود قیمت انس جهانی بین محدوده 1700 تا 1800 دلار باقی می ماند.

 

بیشتر بخوانید:

حباب سکه در حال کاهش است/ دو میلیون تومان حباب سکه 16 میلیون تومانی

دلار در بازار فروشنده ندارد/ احتمال ادامه رشد قیمت دلار

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه