English

وزیر نیرو خبر داد؛

رونمایی از تجهیزات داخلی در صنعت برق / حذف خاموشی در سایه خودکفایی

محرابیان در حاشیه نمایشگاه بیست‌و‌دوم صنعت برق ایران با اشاره به اینکه برخی از کشورهای خارجی هم در این نمایشگاه حضور دارند، گفت: بومی‌سازی و داخلی‌سازی برخی از قطعات این صنعت در کشور انجام شده به همین دلیل امروز برخی از این قطعات و تجهیزات به مرحله رونمایی رسیدند و در مجموع بیش از ۹۵ درصد قطعات و تجهیزات صنعت برق کشور بومی‌سازی شده است.

رونمایی از تجهیزات داخلی در صنعت برق / حذف خاموشی در سایه خودکفایی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، بیست‌و‌دومین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی صنعت برق ایران امروز صبح  با حضور علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو افتتاح شد و با توجه به اینکه ایران در سال های اخیر توانسته در تولید تجهیزات وابسته به صنعت برق به خودکفایی برسد به همین دلیل شرکت های داخلی در این نمایشگاه حضور پررنگی داشتند. 

 وزیر نیرو در حاشیه نمایشگاه بیست‌و‌دوم صنعت برق ایران با اشاره به اینکه برخی از کشورهای خارجی هم در این نمایشگاه حضور دارند، گفت: بومی‌سازی و داخلی‌سازی برخی از قطعات این صنعت در کشور انجام شده به همین دلیل امروز برخی از این قطعات و تجهیزات به مرحله رونمایی رسیدند و در مجموع بیش از ۹۵ درصد قطعات و تجهیزات صنعت برق کشور بومی‌سازی شده است.

 محرابیان با بیان اینکه در ابتدای انقلاب اسلامی، کشور تقریباً در این حوزه وابستگی 100 درصدی داشت، تصریح کرد: امروز صنعت برق کشور روی ریل خوبی قرار گرفته است، بی‌تردید این مهم برای از میان برداشتن ناترازی‌های تولید و فراهم ساختن مسیر رشد اقتصادی کشور موثر خواهد بود.

وی با اشاره به بهره‌مندی کشور از تکنولوژی‌های جدید برای بهینه‌سازی مصرف انرژی گفت:  با استفاده از ظرفیت تکنولوژی شاهد بهینه‌سازی مصرف برق هستیم زیرا هم‌اکنون با مصرف بالای انرژی در بخش خانگی مواجه هستیم و باید تکنولوژی را لرای تولید برای رشد صنعت معطوف می‌کنیم. هرچند برای نخستین بار شاهد کاهش مصرف برق در بخش خانگی و عدم خاموشی و قطعی برق در این حوزه بودیم که با صرفه‌جویی در این بخش، مازاد برق به بخش صنعت برای رشد تولید ارائه شد.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه کارگروهی به منظور تقویت و حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل و ظرفیت‌های قانونی به کار گرفته شده است، اظهار کرد: در حال حاضر با استفاده از این ظرفیت‌ها طرح‌های پژوهشی و همچنین طرح‌هایی که به خدمات آنان احتیاج داریم حمایت صورت می‌گیرد. چراکه در بند "ط" تبصره 15قانون بودجه ظرفیت مناسبی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان پیش‌بینی شده است. همچنین طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تعداد قابل توجهی از دانشجویان نخبه دانشگاه‌های کشور در رشته‌های برق و رشته‌های مرتبط مانند IT به استخدام وزارت نیرو درخواهند آمد تا از این طریق شاهد رشد روزافزون صنعت برق کشور باشیم.

وی درباره  موضوع تبادل برق گفت: این سیاست جزو برنامه‌های اساسی وزارت نیرو است. ما در زمان‌هایی که نیاز به برق بیشتر داریم برق را از کشورهای مختلف وارد می‌کنیم از جمله می‌توان به ترکمنستان، آذربایجان و ارمنستان اشاره کرد؛ همچنین زمانی که کشور برق مازاد دارد، برق را به کشورهای نیازمند صادر می‌کنیم. البته تبادلات برق را همانطور که در قراردادهای سال گذشته داشتیم ادامه می‌دهیم. در مورد روسیه اتصال اولیه انجام شده و هم اکنون مطالعات فنی را برای متصل کردن مشترک برق ایران، آذربایجان، ارمنستان و روسیه انجام می‌دهیم در تلاش هستیم از مسیرهای مختلف بتوانیم با کشور پهناور روسیه ارتباط برقی برقرار کنیم، این امر موجب پایدارسازی برق کشور شده و امکان تامین برق در فصول مختلف را فراهم می‌کند.

 

همچنین معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی با تاکید بر تکمیل سیکل‌ترکیبی نیروگاه‌ها گفت: از لحاظ راندمان نیروگاه‌ها جزو کشورهای درحال توسعه هستیم و جهت‌گیری مجموعه برق حرارتی این است که بخش بخار نیروگاه‌هایی که بدون مصرف سوخت برق تولید می‌کنند را در برنامه اصلی خود قرار دهد و در سایر بخش‌ها هم نیروگاه‌های کلاس F و بالاتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین نیروگاه‌های بر مبنای گاز طراحی شده‌ و با توجه به اینکه مصارف خانگی در زمستان بسیار افزایش  می‌یابد گاز تحویلی نیروگاه‌ها محدود شده و سوخت مایع جایگزین می‌شود.

اسکندری با بیان اینکه هماهنگی مناسبی بین وزارت نیرو و وزارت نفت برای تامین نیاز نیروگاه‌ها وجود دارد، افزود: هم اکنون بیش از دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون لیتر در مخازن نیروگاه‌ها سوخت ذخیره شده و برنامه‌ریزی برای مصرف ۳۵ میلیون مترمکعب مازوت در نیروگاه‌ها به عنوان اولویت دوم صورت گرفته است و سوخت نیروگاه‌ها با توجه به نیاز شبکه برق و مباحث محیط‌زیستی استفاده می‌شوند و در این زمینه نگرانی وجود ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه