English

گزارش موج از تبعات رکورد زنی مصرف برق در ایران:

آیا قطعی های برق تشدید خواهد شد؟!

مصرف برق روز چهارشنبه درحالی رکوردی بی سابقه در کشور را برجا گذاشت که طی چند روز گذشته با افزایش متوسط ۲۰ درصدی نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، تقریبا تمامی شهرهای ایران در لیست خاموشی های برق قرار گرفته بودند.

آیا قطعی های برق تشدید خواهد شد؟!

  به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، سخنگوی صنعت برق کشور در همین زمینه با اعلام اینکه مصرف برق امروز، چهارشنبه رکورد زده و شاهد یکی از گرم‌ترین روز‌های سال بودیم گفت: در این روز در اغلب نقاط کشور، دما افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده و پیش بینی می‌شود که مصرف به ۵۸ هزار مگاوات و بالاترهم برسد.

مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این رقم مصرفی بسیار زیاد است و قطعا برای تامین این میزان محدودیت‌های جدی وجود دارد گفت: اما پیش بینی شده است که از طرح‌های تشویق محور مدیریت مصرف استفاده کنیم و با همکاری خوب مشترکان بخش خانگی بتوانیم در ساعات اوج مصرف محدودیت‌های تامین برق را به حداقل ممکن برسانیم.

سخنگوی صنعت برق کشور از همه مشترکان تقاضا کرد تا در ساعات اوج مصرف از وسایل برقی پرمصرف استفاده نکنند، کولر‌های آبی را روی دور کند، قرار دهند و کولر‌های گازی را روی ۲۵ درجه تنظیم کنند.

از افزایش دما تا ماینرها

افزایش زودهنگام دمای هوای کشورمان از یک طرف و نیز بروز پدیده رمز ارزهای خانگی از مهمترین عواملی محسوب می شود که امسال بر شدت مصرف انرژی افزوده است.

اما به نظر می رسد در این زمینه، ماینرها نقشی غیرقابل انکار را در خاموشی ها داشته باشند. بر اساس اعلام شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران تاکنون ۱۷۶ هزار دستگاه استخراج رمز ارز غیر قانونی جمع آوری شده که این تعداد مصرفی به اندازه یک هزار و ۵۶ واحد مسکونی به خود اختصاص می دادند.

درعین حال رضا اردکانیان، وزیر نیرو نیز با تایید این نظریه گفته است: براساس آخرین گزارش مراجع جهانی ۱۰ درصد انرژی مصرفی تولید رمزارزها در جهان مربوط به ایران است، این یعنی حداقل ۲ هزار مگاوات، صرف تولید رمزارز می‌شود.

وی افزود: در حالی که مطابق مصوبه هیات وزیران آن تعدادی که مجوز گرفته‌اند ۳۲۱ مگاوات بیشتر نیست. لذا انتظار می‌رود به زودی در این باره تدابیری با هماهنگی‌ دستگاه‌های مربوطه اندیشیده شود.

این شرایط باعث شده تا مسئولان که تا همین چند وقت قبل مدعی بودند که با همکاری و مشارکت شهروندان مشکل کمبود برق مرتفع خواهد شد حالا دست به دامان راهکارهای برون مرزی شده اند! وزیر نیرو با بیان یکی از این راهکارها گفت: سنگرون‌کردن برق ۳ کشور ایران، آذربایجان و روسیه با مشاور ایرانی به سرعت در حال انجام است و تا قبل از پایان سال اتمام خواهد یافت.

دولت دست به نقد!

اما شاید اصلی ترین تبعات قطع برق علاوه بر حوادثی که ممکن است موجب شود، باعث خرابی و سوختن وسایل برقی خانواده ها می شود که در این وضعیت تورمی قیمت ها، خودش به معظلی بزرگ برای شهروندان بدل شده است. با این وجود مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکان توانیر مدعی است، در صورتی که وسایل مشترکان بخش خانگی به دلیل نوسانات برق دچار آسیب شوند، کارشناسان بیمه حضور پیدا کرده و با بررسی شرایط، آن را در سامانه ثبت و پس از رسیدگی، هزینه‌های ناشی از خسارت وارده را پرداخت می‌کنیم.

عبدالامیر یاقوتی با ذکر اینکه در سال ۹۹ نیز چیزی بالغ بر ۴۵ میلیارد تومان به خاطر نوسانات برق به مشترکان برق پرداخت شد گفت: برای سال ۱۴۰۰ هم تا پایان تیرماه امسال قرارداد جدیدی را با شرکت بیمه گذار منعقد می‌کنیم.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکان توانیر با اشاره به اظهارات رئیس کل بیمه مرکزی مبنی بر میسر نبودن پرداخت خسارات ناشی از نوسانات برق به مشترکان برق بیان کرد: ما قراردادی با بیمه مرکزی نداریم و قرارداد ما با یک بیمه گذار دیگر تا پایان سال ۹۹ بود و همانطور که گفته شد برای امسال هم با یکی از بیمه گذاران در حال مذاکره هستیم.

وی با تاکید براینکه پرداخت خسارت نوسانات برق فقط به محدوده مشترکان خاصی که نوسان برق در آن اتفاق افتاده است، پرداخت خواهد شد گفت: در حال حاضر تمام خسارت‌های جانی و مالی حادث شده از جریان برق به مشترکان برق خانگی و تجاری ساکنان و اشخاص ثالث در عرصه و اعیان ملک مشترک یا اختصاصی مشاعات ساختمان‌ها و واحدهای مسکونی و تجاری به سبب استفاده از انشعاب برق تحت پوشش شرکت بیمه گذار است.

به گفته یاقوتی، تعداد مشترکان برق ۳۳ میلیون و ۶۸ هزار و ۹۴۰ مورد برآورد شده است که هر واحد مسکونی ماهانه مبلغ ۱۰۰ تومان، هر واحد تجاری مبلغ۱۰۰۰ تومان و مشترکان عشایری ۵۰ درصد مبالغ ذکر شده را به عنوان حق بیمه پرداخت خواهند کرد.

وی گفت: هر زمان که مناقصه برگزار شده و قرارداد بیمه‌ای منعقد شود، خسارات وارده به مشترکان برق از ابتدای سال ۱۴۰۰ جبران می‌شود.

یک آمار ساده!

افزایش آمار قطعی های برق آنهم در شرایطی که چند هفته ای بیشتر به انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده، باعث شده تا این موضوع سوژه ای شود برای آنکه بسیاری از چهره های سیاسی از این ابزار بعنوان وسیله ای برای متهم کردن رقبای سیاسی خود استفاده نمایند.

برق اورژانسی

در این میان قطعی های مکرر برق اما آمار حوادث و ماموریت های اورژانس و آتش نشانی را نیز به شدت افزایش داده است، بطوریکه رییس مرکز اورژانس تهران از افزایش ١٠ تا ١۵ درصدی ماموریت های این مرکز در پی قطعی برق خبر داد.

دکتر پیمان صابریان در این باره اظهار کرد: با توجه به اینکه افرادی هستند که در منزل از خدمات درمانی استفاده می کنند؛ مثلا ونتیلاتور، دستگاه تنفس مصنوعی، اکسیژن ساز و.. دارند، موقعی که برق می رود این دستگاه ها خاموش می شود وظیفه ما دو چندان می شود و باید به این افراد رسیدگی کنیم.

ملکی سخنگوی آتش نشانی تهران نیز در همین زمینه و پیش از این، از افزایش ماموریت‌هایشان در پی قطعی برق خبر داده و گفته بود: متاسفانه قطعی برق باعث افزایش ماموریت های حوادثی از قبیل گرفتار شدن در آسانسور ها شده است. قطعی های از پیش تعیین نشده و حوادث ناشی از آن، بار کاری آتش نشانان را افزایش می دهد. این خود می تواند موجب کاهش تعداد نیروهای آزاد شود.

حالا و با افزایش دما و اوج گرفتن مصرف برق، به نظر می رسد در روزهای آتی باید منتظر نه تنها قطعی برق که احتمالا شاهد قطعی آب، بخصوص در تهران و کلانشهرها باشیم!

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه