English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

دستاورد فولاد مبارکه اصفهان بدون سرمایه گذاری جدید

فولاد مبارکه اصفهان برای نخستین بار در منطقه غرب آسیا توانست فولاد زنگ نزن را بدون سرمایه گذاری جدید و با استفاده از خطوط قبلی تولید کند تا از این طریق نیاز کشور برای فولاد در گریدهای خاص برای تجهیزات خاص و محیط های ترش و ..... را تامین کند.

دستاورد فولاد مبارکه اصفهان بدون سرمایه گذاری جدید

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، هرچند در سال‌های اخیر تحریم‌ها در حوزه اقتصاد و صنعت بیشتر شده اما لوکوموتیو صنعت در ایران متوقف نشده و با همین محدودیت ها کارکنان فولاد مبارکه با تکیه بر دانش داخلی و در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم تغییراتی ایجاد کردند و ساختار جدیدی در خطوط تولید به وجود آوردند و بر مبنای آن تولید نوع فولاد زنگ نزن در شرکت بدون سرمایه‌گذاری جدید برای نخستین بار در منطقه غرب آسیا محقق شد. در واقع پیش از این نیز فولادهای زنگ‌نزن به شکل مقاطع در کشور تولید شده اما تولید تختال زنگ‌نزن‌ به روش ریخته‌گری مداوم که امکان تولید ورق این محصول برای نخستین بار است در کشور توسط فولاد مبارکه انجام می‌شود.

اقدام فولاد مبارکه اصفهان برای تولید روزافزون انواع گریدهای خاص سیاست های جدیدی را اجرایی کرده تا تحریم‌ها را بی‌اثر کند و از طرف دیگر موتور محرک صنایع پایین‌دستی را روشن نگه داشته، به طوری که با در نظر گرفتن تامین تقاضای داخلی بر کمیت و حجم حداکثری تولید تمرکز داشته و همچنین با در نظر گرفتن محدودیت های تحریمی برای واردات محصولات خاص در مقاطعی بر نوآوری و کیفیت محصولات خاص و بر مبنای نیاز و کشش بازارهای داخلی تمرکر کرده است تا برای ذی‌نفعان و اقتصاد کشور ارزش‌افزوده حاصل شود.

به تازگی این شرکت تولید فولاد زنگ‌نزن به روش ریخته‌گری مداوم را اجرایی کرده که مخصوص خطوط انتقال لوله‌های نفت و گاز در محیط‌ترش و همچنین تولید فولاد الکتریکی برای موتورهای الکتریکی و ... است که واردات همه این محصولات به نوعی مشمول تحریم است و حالا پس از اینکه امکان تولید بسیاری از گریدهای فولادی پرآلیاژ در فولاد مبارکه میسر شده و می‌توان به درخواست مشتریان زیادی که این قبیل محصولات را سفارش می‌دادند، پاسخ مثبت داد.

پیش از این طراحی و ساختار ماشین‌های ریخته‌گری شرکت به گونه ای بود که، ریخته‌گری فولاد زنگ‌نزن‌ چالش بسیار بزرگی بود اما با انجام پروژه‌های مختلف روی ماشین‌های ریخته‌گری از جمله تبدیل قالب 700 میلی‌متری ماشین 4 به قالب 900 میلی‌متری و طراحی خنک‌کاری ثانویه تختال‌های با ضخامت‌های 250 و 300 میلی‌متری در ماشین‌های ریخته‌گری که همگی به دست همکاران متخصص و دانش‌پژوه ناحیه اجرا شد دیگر تولید محصول جدید با محدودیت مواجه نیست.

در شرایط کنونی فولاد مبارکه به دنبال توسعه سبد کالایی خود است و گریدهای دیگر زنگ‌نزن‌ و تولید انبوه آن‌ها در دستور کار قرار داده است، بر همین مبنا اقداماتی برای اصلاح خطوط تولید و تجهیزات، کسب دانش فنی لازم و تولید گریدهای ویژه رخ داده، به طوری که هم اکنون طراحی و اجرای عملیات تولید فولاد گرید 409 با اتکا به بسته دانشی متخصصان داخلی شرکت در کوره‌های قوس الکتریکی، کوره‌های پاتیلی، واحد RH و ماشین ریخته‌گری در دست اجراست.

فولاد مبارکه به‌منظور تولید فولادهای ساختمانی و کم‌آلیاژ طراحی اولیه ای در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم پایه‌گذاری شده بود، پس از اینکه ضرورت پاسخ به سایر تقاضاها به وجود امد این شرکت به تنوع و کاربرد فولادهای خاص در صنایع مختلف دنیا توجه کرد و استراتژی خود را مبنی بر تنوع حداکثری سبد محصولات با تولید فولادهای با ارزش‌افزوده قرار داد، تا نیاز صنایع داخلی را تأمین و از خروج ارز از کشور جلوگیری شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه