English

یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرگزاری موج:

عده ای به دنبال پولشویی در معاملات واگذاری خودرو هستند/ واگذاری خودروسازان با زیان سنگین تبعات دارد

امیرحسن کاکایی گفت: در حال حاضر 74 هزار میلیارد تومان زیان دو خودروساز اعلام شده اما عددی بسیار بزرگتر از این است و حالا مسئولان به جای اینکه به فکر بازی قیمت گذاری و ... باشند باید ابتدا وضعیت خودرو را درست کنند بعد آن را واگذار کنند نه اینکه شرکت های خودروسازی را در بدترین شرکت واگذار کنند.

عده ای به دنبال پولشویی در معاملات واگذاری خودرو هستند/ واگذاری خودروسازان با زیان سنگین تبعات دارد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، استیضاح وزیر صنعت معدن و تجارت جدی شده است و یکی از دلایل آن نابسامانی های صنعت خودرو بوده که در چند ماه اخیر تحت تاثیر خبر واگذاری خودروسازها و واردات خودرو بیشتر شده بود و حالا مجلس به دنبال مسکوت گذاشتن برخی برنامه ها همچون واردات و واگذاری خودرو است که به اعتقاد برخی کارشناسان صنعت خودروی ایران انقدر مشکل دارد که با واگذاری هم حل نمی شود.

یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه دو خودروساز دولتی مرزهای ورشکستگی را هم در نوردیده اند، گفت: در دهه 90 صنعت خودرو زیان ده بوده و این مساله ناشی از سود تسهیلات و تورم بوده است و آنهایی که فکر می کنند که صنعت خودرو باید تعطیل شود یا آنهایی که فکر می کنند در صنعت خودرو می توان خیلی سود کنند اشتباه می کنند.

امیرحسن کاکایی با بیان اینکه اگر خودروسازی های بزرگ دنیا مانند نیسان را بررسی کنید در سال 1998 ورشکست شد، اما بعد از اینکه رنو را خرید 4 سال طول کشید به سودآوری برسد، افزود: در حال حاضر 74 هزار میلیارد تومان زیان دو خودروساز اعلام شده اما عددی بسیار بزرگتر از این است و حالا مسئولان به جای اینکه به فکر بازی قیمت گذاری و ... باشند باید ابتدا وضعیت خودرو را درست کنند بعد آن را واگذار کنند نه اینکه شرکت های خودروسازی را در بدترین شرکت واگذار کنند.

او با تاکید بر اینکه در واگذاری خودروسازی و شرکت های وابسته به آن عده ای ممکن است به دنبال سواستفاده باشند، تصریح کرد: یک سرمایه گذار واقعی برای سودآوری باید بهره وری ایجاد کند، از این رو وقتی خودروسازی ها نیروی مازاد دارند حداقل باید 10 درصد از نیروی انسانی هر یک از این شرکت ها را تعدیل کند و از آنجایی که دولت و مجلس اجازه چنین کاری را نمی دهند، به همین دلیل بعید است که خریدار واقعی برای این دو خودروساز پیدا شود و بیشتر شرکت های خصولتی تمایل برای خرید خواهند داشت.

این استاد دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر اینکه برای خصوصی سازی واقعی باید حداقل 5 سال به خریدار اجازه ندهند زمین یا دارایی های شرکت را بفروشد اظهار کرد: در همین چند وقت اخیری که تورم و ... داشته ایم عده ای به شدت پولدار شده اند به نوعی ممکن است بخواهند با خرید شرکت هایی پولشویی کنند با ورود به معاملات سنگین و ... به دنبال سرمایه گذاری در چنین شرکت هایی هستند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه