English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

رونق بازار دست دوم لوازم خانگی / کاهش حاشیه سود صنعت لوازم خانگی ایران

تورم اقتصاد منجر به کاهش قدرت خرید مردم شده و همین موضوع روی برخی کالاها و بازارها بیشتر تاثیر گذشته است، زیرا کالاهای اساسی از اولویت بیشتری برخوردار هستند به همین دلیل بازاری نانند لوازم خانگی تا جایی تحت تاثیر قرار گرفته که مردم خرید کالای دست دوم یا تعمیر وسایل خود را ترجیح می دهند.

رونق بازار دست دوم لوازم خانگی / کاهش حاشیه سود صنعت لوازم خانگی ایران

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، تورم اقتصاد منجر به کاهش قدرت خرید مردم شده و همین موضوع روی برخی کالاها و بازارها بیشتر تاثیر گذشته است، زیرا کالاهای اساسی از اولویت بیشتری برخوردار هستند به همین دلیل بازاری نانند لوازم خانگی تا جایی تحت تاثیر قرار گرفته که مردم خرید کالای دست دوم یا تعمیر وسایل خود را ترجیح می دهند.

دبیر انجمن صوتی و تصویری کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در شرایط کنونی 30 درصد از قیمت فروش یک محصولی مانند تلویزیون برای مالیات ارزش افزوده و ... به دولت پرداخت می شود، گفت: با وجود اینکه نسبت به سال گذشته تقاضا برای لوازم خانگی افزایش یافته اما به دلیل اینکه قدرت خرید مردم کاهش یافته عدم تعادل بین عرضه و تقاضا بروز کرده و بسیاری از شرکت ها برای فروش محصولات خود با تبلیغات روی آورده اند.

محمدرضا هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر برای رسیدن با نقطه عالی در بازار لوازم خانگی فاصله زیادی داریم، افزود: با این حال در صنعت تلویزیون سازی کیفیت محصولات داخلی ایران به شدت افزایش یافته و توان رقابت با نمونه های خارجی هم دارند، اما برای اینکه بتوان محصول تلویزیون را به بازار کشورهای همسایه صادرات کنیم با مشکلاتی هم همچنان روبرو هستیم

او با نگاهی به وضعیت عرضه و تقاضای بازار لوازم خانگی، تصریح کرد: در بسیاری از کالاها مازاد عرضه داریم و این مساله تحت تاثیر کاهش قدت خرید نسبت به سال های گذشته است برای نمونه در ماشین لباسشویی، تلویزیون و یخچال مازاد عرضه وجود دارد حالا ممکن است که در یک برند خاص عرضه و تقاضا متعادل باشد اما این مساله شامل همه صنعت و تولیدکننده ها نیست.

دبیر انجمن صوتی و تصویری کشور درباره مشکلات ناشی از کاهش تقاضا در مقابل عرضه اظهار کرد: وقتی تبلیغات شهری را می بینید بیش از نیمی از این بیلبوردها مربوط به لوازم خانگی هستند و این مساله نشان می دهد که در انبار شرکت های تولیدی کالا وجود دارد و برای فروش محصولات خود مجبور هستند به سیاست های تبلیغاتی و ... روی بیاورند.

او با تاکید بر اینکه در بخش صادرات علاوه بر اینکه تولیدکننده باید کالاهای کیفی عرضه کند دولت هم باید در بخش بازارسازی کمک کند، اظهار کرد: امروز بازار کشور روسیه برای کالاهای ایرانی باز شده اما تولیدکننده نمی تواند بازارسازی کند و باید سازمان توسعه تجارت در این بخش فعال شود و در شرایط کنونی باید مانند دولت کشورهای چین و ترکیه برای صادرات مذاکره کند تا تعرفه ترجیحی اعمال شود و از این طریق صادرکننده ها ترغیب شوند تا کالاهای خود را به کشورهای همسایه صادرات کنند.

او با بیان اینکه در شرایط کنونی برای ورود محصولات لوازم خانگی به بازارهای جهانی نیازمند نمایشگاه های بین المللی هستیم ، تصریح کرد: از طرف دیگر تجار خارجی باید به دعوت دولت به ایران بیایند و محصولات ایرانی را ببینند تا بعد از آن صادرات به کشوری مانند روسیه از سر گرفته شود.

تقابل صنعت لوازم خانگی ایران با قاچاق

همچنین یک کارشناس صنعت لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه صنعت لوازم خانگی ایران در سال های اخیر رشد خوبی داشته است، گفت: بسیاری از محصولاتی که پیش از این در کشور تولید نمی شد در شرایط کنونی با سرمایه گذاری های جدید در حال تولید هستند و به نوعی تولیدات داخلی پاسخگوی نیاز کشور هستند اما در مقطع کنونی مشکل کمبود تقاضا وجود دارد و بسیاری از مصرف کننده ها سعی می کنند از وسایل خود بهتر استفاده کنند یا آنرا تعمیر می کنند به همین دلیل تقاضا برای محصولات لوازم خانگی نسبت به وضعیت تولید پایین است.

عباس هاشمی با بیان اینکه یکی دیگر از معضلاتی که این روزها بازار لوازم خانگی با آن دست به گریبان است میزان قاچاق کالا است، افزود: وقتی میزان تورم قیمت تمام شده ای کالا را بالا برده کالای قاچاق به راحتی می تواند وارد بازار شود و مشتری خود را هم پیدا کند زیرا این کالاها نه تعرفه می پردازند و نه هزینه ای برای تعرفه گمرک و ... به همین دلیل رقابت تولیدکننده های داخلی با این محصولات بسیار سخت است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه