English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

تعیین سرنوشت قیمت نفت در نشست بعدی اوپک پلاس / قیمت نفت بالای ۱۰۰ دلار تثبیت می شود

به گفته کارشناسان اقتصادی سرنوشت قیمت نفت به نشست آتی اوپک پلاس بستگی دارد که توافقاتی در زمینه کاهش عرضه از سوی روسیه و سایر کشورها موافقت شود و از طرف دیگر از سیاست افزایش قیمت نفت به بالای 100 دلار توسط همه اعضا موافقت شود.

تعیین سرنوشت قیمت نفت در نشست بعدی اوپک پلاس / قیمت نفت بالای 100 دلار تثبیت می شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در روزهای اخیر شاهد نوسانات جدی در بازار نفت هستیم و این مساله حکایت از این دارد که با نزدیک شدن به فصل سرما این افزایش قیمت ادامه پیدا می کند و به طور قطع نفت در بالای 100 دلار جا خشک می کند و اگر آمریکا تحریم های جدیدی را علیه نفت ایران تشدید کند این افزایش قیمت می تواند حتی بیشتر اتفاق بیفتد و بار دیگر قیمت نفت به محدوده ای 120 دلار هم برسد و هیچ محدودیتی برای این موضوع وجود ندارد، هرچند برخی تحلیل گران معتقدند با عمیق شدن رکود اقتصادی تقاضا برای نفت به روند نزولی خود ادامه می دهد و در این حالت کاهش عرضه هم می تواند پاسخگوی نیاز مصرفی باشد.

یک کارشناس نفت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه کاهش قیمت نفت چند وقت پیش موقتی بود، گفت: با توجه به اینکه ذخایر نفغت آمریکا به شدت کاهش یافته بار دیگر قیمت نفت روندی صعودی پیدا کرده است، زیرا این ذخایر برای ادامه زمستان نمی تواند جوابگوی نیاز این کشور باشد.

حسن مرادی با بیان اینکه چند روز دیگر اجلاس اوپک پلاس قرار داریم، افزود: روسیه اعلام کرده که یک میلیون بشکه از صادرات نفتی خود را کاهش می دهد و از طرف دیگر عربستان اعلام کرده که قیمت نفت باید بالای 100 دلار باشد از این رو پیش بینی می شود که قیمت نفت دوباره افزایش پیدا کند.

ذخیره سازی انرژی در اروپا برای زمستان قطعی است

او با تاکید بر اینکه ذخیره سازی انرژی در اروپا برای زمستان هم قطعی است، به همین دلیل قیمت صعودی خواهد بود، تصریح کرد: اگر در اوپک توافق حاصل نشود و عده ای به دنبال سودهای موقتی باشند ممکن است در روند صعودی قیمت نفت اختلال ایجاد کند و البته مشکلاتی که برای خط انتقال گاز نورد استریم به وجود آمده بود روی قیمت انرژی تاثیر داشت و از آنجایی که آمریکا هم تولیدکننده انرژی هست از این افزایش قیمت هم به نوعی دفاع خواهد کرد.

او با تاکید بر اینکه سناریو اوکراین پیچیده است و بسیار بعید است که مشکل این کشور به سادگی حل شود، تصریح کرد: در شرایط کنونی توافقی که می تواند مشکل انرژی اروپا را حل کند به مساله اوکراین مربوط می شود که در شرایط کنونی خبری که نشان دهد توافقی در این بخش به وجود میاد اتفاق نیفتاده است.

مرادی درباره تحریم های جدیدی که آمریکا علیه نفت ایران اعلام کرده است گفت: این تحریم ها برای حمایت از خرابکارها بوده و به نوعی آمریکا همچنان تلاش دارد که ایران را در انزوا فرو ببرد، اما از آنجایی که ایران مشتریان خاص خود را دارد و همچنان مسیر گذشته را دنبال می کند به این مساله توجهی نمی کند، هرچند هنوز هم روزنه های برای تفاهم برجام وجود دارد زیرا توافقاتی با عربستان صورت گرفته است که نشان می دهد روابط دیپلماتیک با این کشور از سر گرفته خواهد شد.

او با اشاره به اینکه احتمالا یمن اگر به خواسته های خود نرسد دوباره شعله جدید جنگ بین یمن و عربستان صورت می گیرد و باعث افزایش قیمت نفت می شود، گفت: اگر پالایشگاه های نفتی عربستان مورد تهدید گروه های یمنی قرار بگیرند روی قیمت نفت تاثیر می گذارد و این مساله بحران انرژی در اروپا را تشدید می کند.

این استاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه رکود اقتصاد جهانی باعث شده تقاضا برای انرژی کمتر از سطح پیش بینی ها باشد، گفت: در دوره ای بعد از برجام کمی تقاضا برای انرژی افزایش یافت اما رکود کمی عمیق شد و همین موصوع باعث شده تا کمی نسبت به قبل تقاضا برای سوخت حمل و نقل افت داشته باشد.

مرادی درباره نوسانات تقاضا در کشور چین گفت: ماهیت اقتصادی چینی بسیار پیچیده است و این کشور می تواند با افزایش تقاضا برای خرید انرژی و پشت کردن به تحریم های آمریکا شرایطی اقتصادی را در بازارها تغییر دهد.

در حال حاضر کشورهای اروپایی به توافق برجام دلبسته اند و امیدوار بودند با افزایش عرضه نفت ایران به بازار قیمت ها تا حدودی تعدیل شود، اما از آنجایی که گره هایی در برجام افتاده و به نظر نمی رسد که این توافقات به زودی اتفاق بیفتد بار دیگر قیمت نفت صعودی شده است، حالا باید دید که قیمت نفت چقدر می تواند در معادلات سیاسی کشورهای غربی طرف برجام تاثیر بگذارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه