English

عضو هیات مدیره شرکت ملی پست در گفتگو باخبرگزاری موج:

دولت الکترونیک ۲۳ خدمات دارد / قرارداد تجارت الکترونیک بین المللی با چند کشور همسایه منعقد شده است

محمدرضا قادری گفت: در شرایط کنونی کشورهای هدف برای تجارت الکترونیک با کشورمان؛ چین، روسیه عراق و هند و ... هستند که بیشترین مبادلات تجاری را با آنها داریم و تفاهمنامه همکاری با این کشورها هم قبل تر منعقد شده که برخی از این تفاهمنامه ها به صورت رسمی رونمایی شده اند

دولت الکترونیک 23 خدمات دارد / قرارداد تجارت الکترونیک بین المللی با چند کشور همسایه منعقد شده است

عضو هیات مدیره شرکت ملی پست در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه دولت الکترونیک 23 پروژه دارد، گفت: در شرایط کنونی پروژه جی نف که در پروژه های دولت الکترونیک همان موقعیت مکانی است و از سوی پست اجرا می شود توسط 160 دستگاه از اطلاعات آن استفاده می شود.

محمدرضا قادر با بیان اینکه درباره خرید های پستی بین المللی گفت: خریدهای خارج از مرز کشور به دلیل اینکه موضوع گمرکات مطرح است و از طرف دیگر تفاوت ارزی در مبدا و مقصد وجود دارد به همین دلیل مشکلاتی برای خرید های اینترنتی یا صادرات به کشورهای دیگر وجود دارد با این حال توافقاتی با وزارت صنعت و مرکز خدمات تجارت الکترونیک حاصل شده تا سازوکاری دیده شود که تجارت در این بخش با ساختاری جدید و مبتنی بر مبادلات ارزی تدوین شود.

او افزود: در شرایط کنونی باید مسائل گمرکی و ارزی  به صورت الکترونیکی ابتدا اجراشود و بعد از آن قراردادهای با پست های کشورهای مقصد منعقد شود. البته امروز به دلیل اینکه قوانین گمرکی محدودیت دارند به صورت محدود تجارت الکترونیک انجام می شود اما اگر بسترها ایجاد و سامانه ای راه اندازی شود به دلیل اینکه می تواند برای کشور درآمد ارزی ایجاد کند به نفع کشور خواهد بود.

او با تاکید بر اینکه ایجاد بستر خرید های اینترنتی بین المللی حداقل به یک سال زمان نیاز است، تصریح کرد: در حال حاضر درخواست صادرات از طریق تجارت الکترونیک بیشتر از واردات است و به دلیل اینکه کانال های فیزیکی و بازاریابی و ... نیاز ندارد بسیار به صرفه تر است به همین دلیل بسیاری از تولیدکننده ها و شرکت های عرضه کننده مایل به همکاری در این بخش هستند.

انبار کالا دیگر توجیه اقتصادی ندارد

قادری با بیان اینکه انبار کالا دیگر توجیه اقتصادی ندارد، اظهار کرد: تجارت در دنیا به سمت شخصی سازی شدن پیش رفته است و شاید یک محصول خاص برای یک مشتری واردات می شود و دیگر موضوع دپوی کالا و دور ریز محصولات و ... چندان مطرح نباشد و در ایران هم باید به این سمت حرکت کنیم

عضو هیات مدیره شرکت ملی پست درباره اینکه ایران می تواند با چه کشورهای مبادلات تجارت الکترونیک داشته باشد، اظهار کرد: در شرایط کنونی کشورهای هدف برای تجارت الکترونیک با کشورمان؛ چین، روسیه عراق و هند و ... هستند که بیشترین مبادلات تجاری را با آنها داریم و تفاهمنامه همکاری با این کشورها هم قبل تر منعقد شده که برخی از این تفاهمنامه ها به صورت رسمی رونمایی شده اند، اما شرط لازم برای اجرای آن این است که گمرکات و وزارت صنعت دو کشور پای کار بیایند و برای مبادلات ارزی ناشی از خرید اینترنتی هم سازوکاری اندیشیده شود.

عضو هیات مدیره شرکت ملی پست با اشاره به اینکه تجارت الکترونیک بین الملل نسبت به خرید و فروش اینترنتی بازار داخلی بسیار کمتر است، اظهار کرد: اما در چین سهم تجارت الکترونیک داخلی 50 درصد و میانگین جهانی 30 درصد است اما در ایران سهم تجارت الکترونیک داخلی 5 درصد است هرچند در کشور ما تجارت الکترونیک بین المللی در مقایشسه با کشوری مانند چین عددی نزدیک به صفر است.

سکوی کسب و کارهای الکترونیکی

او با تاکید بر اینکه امروز پست طبق قانون باید سکوی کسب و کارهای الکترونیکی باید باشد، تصریح کرد: هم اکنون تمرکز ما بر روی هوشمندسازی زیرساخت هاست و برای خدمات جانبی مرکز نوآوری لجستیک پیشرفته سال گذشته بهره برداری رسید که شامل 11 مرکز در سارسر کشور است و 35 شرکت شتاب دهنده و 55 شرکت استارت آپ در این بخش مشغول هستند

او با تاکید بر اینکه هر 6 ماهه یکبار نمایشگاهی با محوریت دستاوردهای نوآوری به نام اینونکس برگزار می شود، اظهار کرد: در صورتی که شرکت ها در نمایشگاه دستاوردهای خوبی ارائه دهند قراردادی با آنها متعقد می شوند، برای نمونه اگر برای خدمات به زیرساخت و پشتیابی نیاز داشته باشند برای فروش خدمات به آنها قرارداد بسته می شود و از طرف دیگر اگر شرکت ها در بخش سورتینگ خدمات جدیدی ارائه دهند همکاری با آنها در قالب قرارداد دنبال می شود

او افزود: در این رویداد از مدیران اتحادیه جهانی پست و جمعی از کشورهای عضو اتحادیه پستی آسیا-اقیانوسیه، مسئولان شبکه پستی کشور، جمعی از مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات  برای حضور و بازدید از دستاوردهای نوآورانه شرکتهای دانش بنیان و استارت آپی عضو مراکز نوآوری پست در سرتاسر کشور دعوت به عمل خواهد آمد.روز جهانی پست هر سال در ۹ اکتبر جشن گرفته می شود عنوان کرد: «اولین بار این رویداد توسط کنگره پستی جهانی در سال ۱۹۶۹ در توکیو به عنوان وسیله ای برای بزرگداشت سالگرد ایجاد اتحادیه پستی جهانی (UPU) در سال ۱۸۷۴ اعلام شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه