English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

دورخیز هلدینگ خلیج فارس برای تصاحب قله صادرات

در حالی 16 مین دوره نمایشگاه ایران پلاست به پایان رسید که شرکت های ایرانی همچون هلدینگ خلیج فارس حضور پررنگی داشتند، به طوری که این هلدینگ برای افزایش تولید و صادرات دورخیز کرده تا برنامه جهش سوم صنعت پتروشیمی محقق شود.

دورخیز هلدینگ خلیج فارس برای تصاحب قله صادرات

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در حالی 16 مین دوره نمایشگاه ایران پلاست به پایان رسید که شرکت های ایرانی همچون هلدینگ خلیج فارس حضور پررنگی داشتند،  به طوری که این هلدینگ به عنوان بزرگترین و پیشرو ترین شرکت فعال در این صنعت نقش موثری در طرح جهش دوم صنعت پتروشیمی برای تکمیل صنایع پایین دستی داشته و طبق اعلام مدیران در همکاری برای اجرای 17 پروژه جدید پتروشیمی هم اعلام آمادگی کرده است.

در این دوره از نمایشگاه پتروشیمی خلیج فارس با همکه شرکت های زیر مجموعه خود حضور پیدا کرده بود تا ضمن توسعه روابط با شرکت های پایین دستی و بالادستی دستاوردهای جدید خود را به منصه حضور بگذارد، همچنین برای اجرای پروژه های پیش بینی شده در طرح جهش صنعت پتروشیمی در جذب سرمایه گذار هم مذاکراتی داشته باشد.

در همین رابطه عباس زاده مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پتروشیمی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج اعلام کرد سالانه به حدود 10 میلیارد دلار سرمایه برای اجرای پروژه ها نیاز داریم، گفت: در چند وقت اخیر مذاکرات خوبی را با شرت های خارجی به ویژه روس داشته ایم و در زمینه تولید و صادرات محصولات پتروشیمی به توافقات خوبی دست پیدا کرده ایم.

به طور قطع راه اندازی طرح ها جدید پتروشیمی بر مبنای برنامه جهش سوم تولید باعث می شود تا ظرفیت پتروشیمی ایران به سطح تولید ۱۳۳ میلیون تن در سال برسد و از این طریق درآمد صادراتی کشور از صنعت پتروشیمی به بیش از 40 میلیارد دلار خواهد رسید که سهم پتروشیمی خلیج فارس از این میزان صادرات حدود 15 درصد خواهد بود و این مساله باعث می شود نسبت به درآمد غیر نفتی کشور رشد قابل توجهی داشته باشیم که این میزان درآمد می تواند فشار تحریم ها علیه ایران را بکاهد.

در شرایط کنونی طرح های پیشران هلدینگ خلیج فارس این است که به مقوله ایجاد ارزش افزوده در صنایع پتروشیمی متمرکز  شود و آن ها را تبدیل به محصولاتی کند که همه به آنها نیازمند هستند. هم اکنون حدود ۲ میلیارد دلار از واردات کشور مربوط به افزودنی های پتروشیمی است که هنوز در این صنعت تولید نمی شوند و از این رو باید برنامه ها به سمتی پیش رفته که همین ۲ میلیارد دلار در داخل تولید و از طرف دیگر از خام فروشی نفت و گاز جلوگیری شود.

برنامه ریزی صنعت پتروشیمی تا سال ۱۴۰۴

طبق برنامه ریزی تا سال ۱۴۰۴ اگر طرح های صنعت پتروشیمی با همکاری هلدینگ خلیج فارس به بهره برداری برسند میزان تولید محصولات پتروشیمی به حدود ۱۳۵ میلیون تن در سال خواهد رسید که از نظر دانش فنی و مواد اولیه مشکلی برای تحقق آن وجود ندارد،   از طرف دیگر اشتغال در این صنعت بهبود می یابد هرچند در مقطع کنونی هم پتروشیمی خلیج فارس با داشتن حدود ۱۰۷ هزار شاغل مستقیم بزرگترین اشتغالزایی را در این صنعت داشته و این روند را همچنان ادامه خواهد داد، چراکه با تکمیل شدن طرح های پایین دستی علاوه بر ایجاد ارزش افزوده بر اشتغال غیر مستقیم این صنعت خواهد افزود که طبق پیش بینی ها تا یک میلیون شغال پایدار غیرمستقیم ایجاد می شود.

برنامه هلدینگ خلیج فارس  توسعه فناوری های مورد نیاز صنایع بالادستی است و بر مبنای آن همکاری با شرکت های دانش بنیان و دانشگاهی را آغاز کرده است تا علاوه بر تامین فناوری، به نیازهای داخلی کشور در بخش محصولات هم پاسخ دهد در همین راستا چند هزار میلیارد تومان طرح زیربنای در دست اجرا دارد  در چند وقت اخیر نیاز ارزی طرح های هلدینگ های پتروشیمی خلیج فارس پیش بینی و از محل درآمد هلدینگ برای سرعت بخشی به اجرا پروژه تامین شده تا در راستای پشتیبانی از طرح ها یا تولیدات صادرات محور اقدام شود.

در سال های گذشته بخش گسترده ای از تکنولوژی های موجود در صنعت پتروشیمی کشور از چین وارد می شد اما در مقطع کنونی این نیازها در داخل تامین می شود در حالی که برخی از این تکنولوژی های قبلا در اختیار غربی ها بود. همچنین با توجه به اینکه تامین خوراک برای شرکت های چین سخت شده یا هزینه آن بالا رفته ایران با واردات تکنولوژی ها و استفاده از آن می تواند ظرفیت تولید خود را ارتقا دهد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه