English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

پتروشیمی خلیج فارس پشت تورم‌های سنگین محصولات پلیمری

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره گرانی محصولات پتروشیمی گفت: از ابتدای سال تاکنون پی وی سی گرید 65 حدود 234 درصد رشد قیمت داشت که توسط شرکت پتروشیمی اروند و پتروشیمی بندر امام که زیر مجموعه هلدینگ خلیح فارس هستند تولید می شود.

پتروشیمی خلیج فارس پشت تورم‌های سنگین محصولات پلیمری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر گرانی برخی محصولات شیمیایی و پلیمری منجر به رکود صنایع پایین دستی شده و از طرف دیگر تورم سنگینی را بر مردم وارد کرده است که این تورم بیشتر در چند محصول خاص پتروشیمی دیده می شود و علی رقم سیاست گذاری‌های مناسب در سال های گذشته برخی هلدینگ‌ها نتوانسته اند در این مسیر به درستی عمل کنند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره تاثیر تورم ایجاد شده در برخی محصولات بر اقتصاد کشور گفت: در شش ماهه نخست سال ۹۹ مبنای قیمت گذاری محصولات شیمیایی و پلیمری نرخ دلار نیمایی ضربدر ۹۵ درصد فوب خلیج فارس است و در این مدت نرخ ارز آزاد ۸۸ درصد رشد و نرخ ارز نیمایی ۹۸ درصد رشد داشت به همین دلیل اقلام مرتبط در بورس کالا در مسیر رشد دلار حرکت کردند و روی قیمت کالاهایی که مواد اولیه خود را خارج از بورس کالا تهیه می کردند هم اثر گذاشتند.

علی لشکری افزود: مثلا پی وی سی گرید ۶۵ حدود ۲۳۴ درصد رشد قیمت داشت که توسط شرکت پتروشیمی اروند و پتروشیمی بندر امام که زیر مجموعه هلدینگ خلیح فارس هستند تولید می شود. این محصول با روغن دی او پی مخلوط می شود که این هم ۱۳۷ درصد رشد داشت، ترکیب این محصولات برای ساخت زیره کفش یا چکمه بیمارستانی یا کشاورزی استفاده می شود. گرانی این محصولات عملا به جیب این پتروشیمی ها رفت و از جیب مصرف کننده خرج شد.

او با تاکید بر اینکه برخی دیگر از محصولات شرکت های پتروشیمی واسطه به هلدینگ خلیج فارس به دلیل تولیدات محصولات خاص رشد قیمت زیادی داشتند، تصریح کرد: محصول ام دی ای به عنوان مواد اولیه پلی اوریتان استفاده می شود که حدود ۲۰۲ درصد رشد داشته این محصول توسط پتروشیمی کارون تولید می شود که این شرکت هم زیر مجموعه هلدینگ خلیج فارس است.

لشکری با تاکید بر اینکه این افزایش قیمت محصولات پتروشیمی  متاثر از عوامل مختلفی است، اظهار کرد: علاوه بر قیمت ارز، برخی از این محصولات پتروشیمی ها انحصاری هستند و صنایع پایین دستی نیز به دلیل گرانی نرخ ارز به دنبال خرید بیشتر مواد اولیه بودند تا از این طریق بتوانند ارزش سرمایه خودشان را حفظ کنند و نهایتا هم حاصل این رقابت ها سود بیشتر برای پتروشیمی ها بود و در آخر پول از جیب همان مصرف کننده ای رفت که خریدار چکمه کشاورزی و... بود.

لشکری با اشاره به اینکه قبلا مشکلات زیادی در زمینه عرضه محصولات پتروشمی در بازار وجود داشت، گفت: هفته پیش دستورالعملی برای قیمت گذاری پتروشیمی توسط ستاد تنظیم بازار تدوین شده است که شرکت های بازرگانی به عنوان واحدهای توزیع عمل کنند و فروش محصولات بورسی خارج از بورس غیرقانونی اجرا شود، زیرا قبلا پس از اینکه نرخ دلار در ایران بالا رفت محصولات پتروشیمی به جای عرضه در داخل صادرات می شد.

او درباره سیاست های کلان برای قیمت گذاری در بخش پتروشیمی ها، گفت: در حال حاضر وزارت صنعت به دنبال سهمیه بندی مواد اولیه پتروشیمی براساس فاکتور فروش است که قبلا بر مبنای آمار تولید های قبلی تعیین می شد.

انتظارات تورمی در محصولات شیمیایی

عضو هیات مدیره جامعه صنعت کفش ایران تصریح کرد: چند وقت پیش پتروشیمی ها مهندسی عرضه می کردند و با سلف فروشی قیمت محصولات را بالا می بردند، برای نمونه وقتی نرخ دلار آزاد بالا می رفت و نرخ نیمایی ثابت می ماند به نحوی عمل می کردند که تقاضا افزایش می یافت و بازار محصولات پتروشیمی دچار التهاب می شد.

لشکری با اشاره به اینکه انتظارات تورمی نسبت به ۷ ماهه نخست امسال معکوس شده است، گفت: همین مساله تقاضا برای کالا را کاهش داده است، اما در هفته گذشته قیمت محصولات پلیمری در بازار جهانی بالا رفت و مانع از کاهش انتظارات تورمی در محصولات شیمیایی شد، زیرا با بالا رفتن قیمت در بازارهای خارجی در داخل هم تقاضا بالا رفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، هرچند زمینه سیاست گذاری پتروشیمی ها در سال های اخیر اقدامات خوبی شده و در حال حاضر میزان تولید محصولات پتروشیمی در ایران بیشتر از نیاز کشور است و در بازارهای خارجی صادر می شود و بیشترین سهام آن را شرکت پتروشیمی خلیج فارس دارد، اما تورم به وجود آمده برای محصولات تولید شده در زیرمجموعه های هلدینگ خلیج فارس عملا صنایع پایین دستی را زیر فشار قرار داده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی