English

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح کرد؛

راهکار جلوگیری از کاهش درآمدهای نفت و گاز ایران / پالایشگاه های فرا مرزی راهی برای افزایش قدرت چانه زنی های سیاسی

علیرضا شهبازی در ارتباط با خنثی سازی تحریم ها با پالایشگاه های سرزمینی گفت: هر اقدامی که در راستای خنثی سازی تحریم ها صورت گیرد، اقدام موثری است، هم دولت های قبل و هم دولت فعلی در این جهت اقداماتی انجام دادند، در درجه ی اول همگی اتفاق نظر دارند که فروش نفت نباید به صورت خام باشد، بلکه باید اقدامی صورت گیرد که نفت بعد از فرآوری و پالایش به فروش رود.

راهکار جلوگیری از کاهش درآمدهای نفت و گاز ایران / پالایشگاه های فرا مرزی راهی برای افزایش قدرت چانه زنی های سیاسی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، یکی از مشکلاتی که در سال های اخیر منجر به کاهش صادرات نفت ایران شده است تغییر نوع نفت مصرفی پالایشگاه کشور مقصد صادرات بوده است، از این رو دولت باید سیاست هایی در راستای ثبات همکاری ها اجرا کند. نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی درباره مزیت های اجرای طرح پالایشگاه های فراسرزمینی معتقد است: اجرای طرح پالایشگاه های فراسرزمینی، روش مطلوبی برای صادرات نیرونی انسانی و خدمات فنی به کشورهای مختلف است، که می تواند در راستای بهبود شرایط اقتصادی و گسترش روابط دیپلماتیک بسیار موثر باشد.

علیرضا شهبازی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی موج با بیان اینکه تاسیس یا اورهال پالایشگاه های فراسرزمینی نوعی سرمایه گذاری است، عنوان کرد: طی سال های گذشته در خصوص پالایشگاه فراسرزمینی صحبت هایی شده بود، اما متاسفانه اقدامی برای عملی شدن آن صورت نگرفت، امیدواریم در دولت حاضر در این جهت اقدامات موثری صورت گیرد و بتوانیم موضوع قرارداد پالایشگاه فراسرزمینی را نه تنها در ونزوئلا بلکه در کشور های دیگر که ظرفیت های لازم را دارند، توسعه دهیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم در ادامه با ذکر مثالی توضیح داد: طی سال های گذشته برای اجرای چنین طرحی بررسی هایی شده بود اما به صورت گسترده عمل نشد .این طرح می تواند در روابط سیاسی کشورها نیز بسیار تاثیر گذار باشد. به عنوان مثال، روسیه صادر کننده عمده گاز به اروپاست اما با شروع جنگ اوکراین وقتی اروپا روسیه را تحریم کرد این کشور از ابزار انرژی یعنی تحریم گاز خود استفاده کرد و اکنون اروپا در شرایط سختی با این تصمیم کرملین مواجه است. در عین حال این کشور گاز خود را با وجه رایج خود یعنی روبل صادر می کند.

شهبازی افزود: ما با توجه به اینکه یکی از غنی ترین کشورهای گاز جهان هستیم نتوانستیم از این ابزار برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنیم. مثلا در ارتباط با ترکیه چنین اقدامی نکردیم، باید روندی را مانند روسیه در پیش می گرفتیم که این کشور وابسته به گاز ایران شود، در بخش انرژی نیز باید با کشور های همسایه و سایر کشور ها طوری اقدام کنیم که در جهت استحکام و تقویت اقتصاد و ارزش پول ملی گامی برداشته شود.

این نماینده در ارتباط با خنثی سازی تحریم ها با پالایشگاه های فرا سرزمینی نیز گفت: هر اقدامی که در راستای خنثی سازی تحریم ها صورت گیرد، اقدام موثری است، هم دولت های قبل و هم دولت فعلی در این جهت اقداماتی انجام دادند، در درجه ی اول همگی اتفاق نظر دارند که فروش نفت نباید به صورت خام  باشد، بلکه باید اقدامی صورت گیرد که نفت بعد از فرآوری و پالایش به فروش رود. 

شهبازی در ادامه افزود: در مجموع از هر طریقی برای فروش انرژی به خصوص بعد از فرآوری اقدام کنیم در واقع زمینه ها و زیر ساخت های اقتصادی کشور را مستحکم کرده ایم  به صورتی که در آینده نیازی به فروش نفت نداشته باشیم.

 این نماینده مجلس در پایان اظهار کرد: در این خصوص متاسفانه در گذشته عملکرد خوبی نداشته ایم ، همواره مقام معظم رهبری توصیه های لازم را در این خصوص کرده اند ، اما افراد در تحقق این توصیه ها کوتاهی کرده اند، اگر به این توصیه ها عمل می شد وضعیت اقتصادی  بسیار بهتر از حال بود، امید واریم این موارد تجربه ای باشد تا بتوانیم بر اساس رهنمود های مقام معظم رهبری به وظیفه ی خود عمل کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه