English

نیک بین در گفتگو با خبرگزاری موج:

بودجه فرهنگی کشور در لایحه بودجه ۱۴۰۰ کمتر از ۲ درصد است/ دولت هیچ اولویتی در حوزه فرهنگ ندارد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت به حوزه فرهنگ در کشور هیچ اهتمامی ندارد.

بودجه فرهنگی کشور در لایحه بودجه ۱۴۰۰ کمتر از ۲ درصد است/ دولت هیچ اولویتی در حوزه فرهنگ ندارد

حجت الاسلام جواد نیک بین عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، با اشاره به اختصاص بودجه در حوزه فرهنگی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ ، اظهار داشت: در بسیاری از کشورها همچون آمریکا ۷ درصد از بودجه کل کشور به عرصه فرهنگی اختصاص داده می شود اما متاسفانه در کشور ما کمتر از ۲ درصد اختصاص می یابد.

وی ادامه داد: معتقدیم که دولت اصلا نه تنها به حوزه فرهنگ هیچ اهتمامی ندارد بلکه فقط برای از سرباز کردن مسائل فرهنگی،  بودجه مختصری را به آن اختصاص می دهد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت هیچ اولویتی در حوزه فرهنگ ندارد، افزود:  هیچ گاه در بودجه کشور حمایتی از هنرمندان و بیمه آنها ، حمایت از رسانه ها، سینما و ... توسط دولت انجام نشده است.

نیک بین با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه فرهنگ همچون هوا و اکسیژن در فضاست لذا یکی از اولویت های مهم در کشور به شمار می آید، تصریح کرد: متاسفانه دولت اولویت فرهنگ را نمی فهمد و دغدغه دیگری دارد و تنها به مذاکره با آمریکا و رفع تحریم ها فکر می کند.

وی ادامه داد:  بیش از هفت سال، همه کارهای کشور را به برجام گره زدیم و باز هم متاسفانه حرف از مذاکره می زنیم؛ باید بدانیم مشکلات کشور از طریق مذاکره با جو بایدن آمریکایی حل نمی شود بلکه یک جو غیرت سلیمانی لازم دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: معتقدم اگر نگاه های فرهنگی مردم را بالا ببریم دیگر نیازی به رفع تحریم ها نداریم.

وی بیان داشت: به قول خود آقای روحانی در سال 92 تحریم ها تنها 15 الی 20 درصد در معیشت مردم تاثیر دارد مابقی مشکلات بخاطر سوءمدیریت و نوع نگاه ها به معیشت مردم است بنابراین اگر این مشکلات رفع شود قطعا معیشت مردم هم درست خواهد شد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در لایحه بودجه، بودجه تسلیم و توهم است؛ این لایحه با درآمدهای غیرواقعی و مصارف غیرواقعی تر مواجه است. درآمدها بر اساس اگرها نوشته شده و درآمدها بر اساس اگر تحریم برداشته شود، اگر سهم‌مان در اوپک افزایش یابد نوشته شده است.

*ضرورت اصلاح ساختار بودجه ریزی کشور

نیک بین در ادامه با اشاره به وضعیت بودجه ریزی کشور و لزوم اصلاح ساختار آن، اظهار کرد: باید اصلاح ساختار بودجه ریزی در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد، در حوزه منابع مالی کشور محدودیتی وجود ندارد و ظرفیت بسیار بالایی داریم.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بودجه ریزی کشور باید بر اساس کشاورزی و صنعت باشد، افزود:  بودجه کشور بر اساس رفع تحریم و فروش نفت تنظیم می‌شود در حالی که تحریم‌ها تا زمانی که ایران به دنبال استقلال است، برداشته نمی‌شود.

*قالب بودجه ریزی کشور اشتباه است

عضو کمیسیون فرهنگی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قالب بودجه ریزی کشور کاملا اشتباه است،  تصریح کرد: منابع پایدار بودجه باید افزایش داده شود، در حال حاضر پایه‌های مالیات سهم 8درصدی در لایحه بودجه دارد، مالیات از کارمندان، معلمان و کارگران اخذ می‌شود اما از زمین، خانه خالی، ماشین لوکس و حساب بانکی مالیاتی دریافت نمی‌شود. اخذ مالیات بر حساب‌های بانکی منجر به حرکت پول‌های راکد به سمت تولید می‌شود، باید تولیدکنندگانی که ارزش افزوده و اشتغال آفرینی می‌کنند از پرداخت مالیات معاف شوند.

نیک بین با تاکید بر اینکه مجلس باید با ارائه راهکار ساختار بودجه بندی کشور را اصلاح کند، خاطرنشان کرد: رسانه‌ها تصمیم‌ساز، مجلس تصمیم‌گیر و دولت مجری این تصمیمات است باید این موضوع را نیز در نظر بگیریم که تغییر در ساختار بودجه و کاهش سهم نفت به صورت تدریجی و پلکانی انجام شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی