English

پور ابراهیمی در گفتگو با خبرگزاری موج:

بودجه ۱۴۰۰ هیچ انطباقی با جنگ اقتصادی ندارد/ وابستگی بودجه ۱۴۰۰ به نفت بیش از ۴۰ درصد است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در بودجه سال آینده سهم نفت به صورت مستقیم و غیر مستقیم بالای ۴۰ درصد است که این مسئله مغایر با برنامه ششم توسعه و سیاست های کلی و ابلاغی است.

بودجه ۱۴۰۰ هیچ انطباقی با جنگ اقتصادی ندارد/ وابستگی بودجه ۱۴۰۰ به نفت بیش از ۴۰ درصد است

محمد رضا پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، در پاسخ به سوالی در مورد اینکه در بودجه ۱۴۰۰ فروش روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت ۴۰ دلاری با نگاه مذاکره با آمریکا لحاظ شده است، آیا منافع ملی به خطر نمی افتد، اظهار داشت: اساسا تدوین بودجه ۱۴۰۰،  تکرار بودجه گذشته است و مفهوم آن، این است که این بودجه هیچ انطباقی با شرایط جنگ اقتصادی ندارد.

*جایگزینی انتشار اوراق منطقی نیست

وی با بیان اینکه اصلاح ساختار بودجه باید در دستور کار مجلس قرار گیرد، ادامه داد: در قانون برنامه و در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی و فرمایشات حضرت آقا قرار بوده که اتکا به درآمدهای نفتی را کاهش دهیم و از یک سو جایگزینی را برای آن تعریف کنیم، اینکه درآمدهای نفتی را کاهش دهیم و انتشار اوراق را جایگزین کنیم، اساسا منطقی نیست.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در بودجه سال آینده سهم نفت در بودجه کشور به صورت مستقیم و غیر مستقیم بالای ۴۰ درصد است که این مسئله مغایر با برنامه ششم توسعه و سیاست های کلی و  ابلاغی است لذا باید در این وضعیت بازنگری انجام شود.

*حق نداریم درآمدهای نفتی را در بودجه اعمال کنیم

پور ابراهیمی تصریح کرد:  وقتی می گوییم بودجه عمومی بدون اتکا به فروش نفت یعنی اینکه اگر نفت هم می فروشیم (قطعا باید این کار را هم انجام دهیم)، حق نداریم درآمدهای آن را در بودجه اعمال کنیم.

وی بیان داشت: بنابراین آنچه که در بودجه ۱۴۰۰ از محل فروش نفت لحاظ شده، هم مغایر با سیاست های کلی و هم مغایر با قانون برنامه است و اساسا موضوع تکیه بر درآمدهای نفتی را افزایش داده که از نظر ما قابل قبول نیست و حتما نیازمند اصلاح ساختار است.

*تراز عملیاتی بودجه نزدیک به ۶۲۰ هزار میلیارد تومان منفی است

پور ابراهیمی در پاسخ به سوالی در مورد افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارکنان دولت ، آیا مجلس این مقدار را افزایش یا کاهش خواهد داد، گفت: در ارتباط با این موضوع حتما تغییراتی ایجاد می شود اما در حال حاضر در بحث کلیات بودجه نکات خیلی مهمی وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: اگر بتوانیم درآمدهای پایدار را به جای درآمدهای نفتی و اوراق را در ساختار ببینیم آنگاه به راحتی می توانیم در رابطه با اینگونه مباحث صحبت کنیم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:  بر اساس بررسی اولیه بودجه ۱۴۰۰، تراز عملیاتی بودجه نزدیک به ۶۲۰ هزار میلیارد تومان منفی است یعنی میان درآمدهای  قابل اتکا مثل درآمدهای مالیاتی، گمرکی و خدمات دولت در بخش های مختلف، و هزینه ای که دولت باید بپردازد مثل حقوق پرسنل و همسان سازی ها کسری وجود دارد، بنابراین نزدیک به ۳۲۰ هزار میلیارد تومان کسری وجود دارد لذا اگر بتوانیم این کسری را رفع کنیم آن وقت می توانیم در مورد افزایش حقوق ها صحبت کنیم.

*در بودجه ۱۴۰۰ خبری از اصلاح ساختار نظام مالیاتی نیست!

پور ابراهیمی گفت: وضعیت منابع در ساختار بودجه ۱۴۰۰ هیچ تغییری نسبت به ساختار قبلی نکرده است، قرار بود دولت با اصلاح ساختار نظام مالیاتی مثل ایجاد پایه های مالیاتی بر اقشار پر درآمد، ساماندهی معافیت های مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی را در بودجه لحاظ کند که متاسفانه هیچ خبری از اینگونه مسائل در بودجه نیست.

وی ادامه داد: درآمدهای عملیاتی دولت در بودجه عمومی کشور به کمترین میزان در تاریخ لایحه بودجه در دولت فعلی رسیده است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس  با اشاره به افزایش سهم هزینه های جاری در بودجه ۱۴۰۰ گفت:  باید سهم هزینه های جاری به ۷۰ درصد می رسید در حالیکه به ۹۰ درصد رسیده است که این مسئله نیز جای تامل دارد.

*ورود جدی مجلس به اصلاح ساختار بودجه

پور ابراهیمی تاکید کرد : بنابراین مجلس به اصلاح ساختار بودجه ورود خواهد کرد و کوتاه نخواهد آمد.

*توافق با دولت و شورای نگهبان؛ راهکاری برای اصلاح ساختار بودجه

وی در پایان افزود: برای اصلاح ساختار بودجه دو راهکار وجود دارد یکی آنکه با دولت توافق کنیم و آنچه که مدنظر مجلس است در بودجه اعمال شود و دوم بحث توافق با شورای نگهبان است چرا که اگر توافق با دولت و شورای نگهبان وجود نداشته باشد امکان رد کلیات بودجه وجود دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه