English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

شوآف وزارت نیرو در مدیریت آب و برق کشور

وزیر نیرو در حالی که در نتیجه توقف استخراج بیت کوین تقاضا برای برق کاهش یافته، مدعی هست که تقاضا افزایش یافته و ما نیروگاه ساخته ایم آنهم در مدت 6 ماه، اما وضعیت سیلاب ها و ... اطلاعات دقیق تری از مدیریت این وزارتخانه را نمایش می دهد.

شوآف وزارت نیرو در مدیریت آب و برق کشور

به گزارش خبرگزاری موج، وزیر نیرو به تازگی اعلام کرده با افزایش دما احتمال مصرف برق و قطعی برق وجود دارد زیرا تقریبا نسبت به سال گذشته تقاضای مصرف برق ۵ درصد افزایش پیدا کرده است. این صحبت های آقای وزیر در حالی مطرح می شود که استخراج بیت کوین در ایران به حداقل ممکن رسیده و این موضوع در نتیجه افزایش نظارت یا برخورد با مراکز استخراج بیت کوین نیست و بیشتر تحت تاثیر افت 300 درصدی قیمت بیت کوین و رمزارزها بوده است، از طرف دیگر این وزارتخانه با انتشار رپورتاژ هایی تلاش می کند که تغییر وضعیت تقاضای برق را پای برنامه های این وزارتخانه بنویسد و این‌گونه جلوه دهد که ساخت نیروگاه در یک سال گذشته به قدری بوده که تقاضای برق مصرفی کشور را پوشش داده است، در حالی که عملکرد نیروگاه سازی کشور هیچگاه به گونه ای نبوده که در مدت یک سال پروژه ای آغاز و به نتیجه رسیده باشد.

نکته قابل توجه اینجاست که در بخش سیلاب و مدیریت آب که در سال های گذشته شرایط بحرانی نداشته ایم امسال به وضعیت بحران رسیده ایم و این نشان می دهد که اگر واقعا صنعت برق ایران با مدیریت این وزارتخانه به شرایط مطلوب رسیده حتما در بخش آب هم باید همین اتفاق می افتد، به همین دلیل ضرب المثل قدیمی «شاهد از غیب رسید» کاملا وضعیت مدیریت وزارت نیرو را نشان می دهد.

با وجود اینکه چند وقت پیش منطقه ای از فیروزکوه دچار سیلاب شده بود باز در هفته گذشته این اتفاق تکرار شد و خبرها حکایت از این دارد که آب آشامیدنی برخی مناطق سیل زده هم آلوده شده است، هرچند آبفای تهران موضوع آلودگی آب ناشی از سیل را تکذیب کرده است اما ساکنان منطقه پاکدشت در زمان اوج گرفتن سیلاب ها موضوع آلودگی آب را تایید کرده بودند این مساله هنوز یک علامت سوال است که آیا این مسئولان راست می گویند؟ یا طبق وظیفه باید همه چیز را روبراه نشان دهند؟

با این حال هنوز وزارت نیرو برای کنترل سیلاب ها برنامه ای مدونی ندارد، در حالی که بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا با هدایت به موقع آب نه تنها مانع از بروز خسارت می شوند از آن برای مصارف کشاورزی، تولید برق و ... هم استفاده می کنند، اما در ایران مدیران تنها به شعار دادن اکتفا می کنند.

از طرف دیگر وزارت نیرو  قرار بود بخشی از انرژی مورد نیاز بخش صنعت را با کمک صنایع بزرگ تامین کند، اما تا الان هیچگونه راهبردی در این زمینه منتشر نشده است، البته در چند وقت اخیر تفاهمنامه های زیادی با شرکت های فولادی و ... را رسانه ای کرده اند، اما به نظر نمی رسد که خروجی چندانی از این اقدامات ببینیم، زیرا سیاست های وزارت نیرو در زمینه همکاری با بخش خصوصی و صنعت غلط است و هنوز نتوانسته تعامل مناسبی را برای جذب سرمایه گذار در بخش برق ایجاد کند. بنابراین در مقطع کنونی رئیس جمهور باید به دنبال وزیر جدید برای وزارت نیرو باشد تا شاید بتوانیم از مرحله شعار عبور کرده و وارد برنامه های عملیاتی شویم.

تقریبا یک سال از روی کارآمدن دولت سیزدهم می گذرد و همانطور که رئیس جمهوری بارها اعلام کرده بود که وزرا بعد از یک سال مورد ارزیابی قرار می گیرند الان فرصت مناسبی شده تا عملکرد وزارتخانه ها مورد بررسی قرار بگیرند، زیرا در برخی از بخش ها نه تنها اقدام موثری صورت نگرفته است، حتی احتمال آسیب به جامعه نیز وجود دارد. برای نمونه در هفته های اخیر سیل و بارش باران فراوان نه تنها به کشته شدن تعدادی از هم وطنان ختم شده، بلکه به دلیل آسیب های که به بخش کشاورزی و حتی مسکن وارد شده معیشت برخی از مردم را هم به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه