English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

معطل ماندن سرمایه و منابع داخلی به اسم حمایت از تولید داخلی / پشت پرده سیاست های ناکارآمد تولیدی چیست؟

در حالی که کشور سالانه به حدود 25 هزار ماشین راه سازی، معدنی و تجهیزات سنگین دارد در ایران حدود 110 ماشین آلات تولید می شود و این نشان می دهد که حمایت از بومی سازی در این بخش جواب نداده و سرمایه و منابع داخلی هم به نوعی معطل شرکت های ناکارآمد شده است.

معطل ماندن سرمایه و منابع داخلی به اسم حمایت از تولید داخلی / پشت پرده سیاست های ناکارآمد تولیدی چیست؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در حالی که کشور سالانه به حدود 25 هزار ماشین راه سازی، معدنی و تجهیزات سنگین دارد در ایران حدود 110 ماشین آلات تولید می شود و این نشان می دهد که حمایت از بومی سازی و ممنوعیت واردات در این بخش جواب نداده و سرمایه و منابع داخلی هم به نوعی معطل شرکت های ناکارآمد شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در خصوص فرسودگی ماشین آلات معدنی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی موج بیان کرد: یکی از گلوگاه ها و نقاط بحرانی بخش معدن، صنایع معدنی، تولید مواد اولیه  و همچنین بخش های عمرانی و راه سازی ، تولید و نگهداری و واردات ماشین آلات سنگین است . در سالهای اخیر با وجود عواملی مانند تحریم های ظالمانه، افزایش قیمت ارز و سقوط ارزش پول ملی و نیز مدیریت و سیاست گذاری نادرست در زنجیره تولید ، نگهداری ، واردات و توزیع ماشین آلات سنگین، این بخش از زنجیره تولید معادن دچار آسیب جدی کرده است.

روح اله ایزدخواه بیان کرد: در حال حاضر در زنجیره ی تولید مواد معدنی حدود 500 میلیون تن استخراج مواد معدنی در کل کشور انجام می گیرد، بر اساس آن تنها در معادن کوچک مقیاس به 15000 دستگاه ماشین آلات معدنی اعم از لودر ، شاول ( بیل مکانیکی) و بولدوزر و … نیاز داریم .

وی در ادامه اشاره کرد: در صورتی که بخواهیم ظرفیت ها را به 700 میلیون تن در سال 1404 ( با توجه به ظرفیت های ایجاد شده در صنایع پایین دستی و البته برنامه دولت فعلی ) برسانیم ،حداقل به 25000 دستگاه نیازمندیم (در حال حاضر اگر 6000 معدن فعال بخواهند ظرفیت خود را تنها 5000 تن در سال افزایش دهند تا احجام افق 1404 محقق شود نیاز به 6000  دستگاه لودر متوسط می باشد )

 نماینده ی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: صورتهای مالی برخی شرکت های ماشین سازی داخلی در سال 99 نشان می دهد که تنها در یک سال  29 دستگاه راه سازی و معدنی تولید شده که از این میان تنها یک دستگاه بیل مکانیکی بوده است. در حالی که ظرفیت اسمی این مجموعه 1060 دستگاه می باشد. حتی اگر به طور عجیبی ظرفیت عملیاتی هپکو به ظرفیت اسمی خود برسد ما همچنان چندین هزار دستگاه کمبود داریم .

ایزدخواه در خصوص اقدامات لازم جهت نوسازی ماشین آلات معدنی فرسوده نیز عنوان کرد: اقداماتی که  برای حل مشکل ماشین آلات معدنی در کشور باید انجام شود شامل تسهیل واردات در شرایط فعلی و در فاز اول، تولید قطعات و تامین خدمات در فاز دوم و همچنین تجمیع خط تولید قطعات و تکمیل خط کامل تولید ماشین آلات در فاز سوم است.

وی در ادامه بیان کرد: متاسفانه در دولت سیزدهم در وزارت صمت ( دفتر ماشین آلات) ابلاغیه ای بر خلاف توافقات بین معاونت معدنی و دفتر ماشین آالات صادر شد که باعث عکس العمل جدی فعالان حوزه معدن شده؛ در حال حاضر عزیزان معاونت معدنی و دفتر ماشین آلات در حال نهایی نمودن تصمیم فوق و ابلاغ آن به صمت استانها هستند .

عضو کمیسیون صنایع و معادن در پایان افزود: هر چند نباید به ماشین آالات سنگین به چشم کالای مصرفی نگاه کرد و می بایست آنها را ابزار تولید بدانیم اما در نهایت پیشنهاد شد برای حمایت ، صندوق بیمه و ضمانت سرمایه گذاری فعالیت های معدنی اقدام به پیش خرید محصولات داخلی نماید و بعد با ارائه تسهیلات در اختیار بهره برداران معدنی قرار دهد . تا شرکت داخلی جان تازه بگیرد و هم واردات ماشین آالات تسهیل و گلوگاه بحرانی از بین برود .

7/1 ذخایر معدنی جهان در ایران

همچنین رییس انجمن سنگ آهن در گفتگو با خبرنکار اقتصادی خبرگزاری موج گفت: یک درصد جمعیت جهان در ایران زندگی می کنند در عین حال،7/1 ذخایر معدنی جهان در ایران قرار دارد، یعنی اگر میانگین ذخایر جهان را در نظر بگیریم ما هفت دهم از سایرین در بخش ذخایر معدنی جلوتر و غنی محسوب می شویم.

مهرداد اکبریان با بیان این مساله که باید در این بخش با آمار و ارقام سخن گفت، بیان کرد: در حال حاضر در کشورمان اگر کاروان ماشین آلات معدنی از کهنه ، نو و اورهال را در نظر بگیریم، چیزی حدود 31 هزار دستگاه در حال حاضر در اختیار داریم که از این میزان متاسفانه نیمی از آنها مستعمل و مستهلک شده و قابل استفاده نیست. شرایط این ماشین ها به گونه ای است که نصف یک ماشین تو قادر به کار هستند و عملا کارآیی ندارند. این روند سبب افزایش مصرف سوخت، به خطر افتادن جان کارگران معادن، افزایش هزینه نگهداری و هزینه تولید شده است. درواقع با این شرایط قیمت تمام شده تولید محصولات معدنی بسیار بالا می رود.

این فعال بخش خصوصی افزود: ما همانطور که در بخش تولید فولاد قصد توسعه داریم قطعا در سایر بخش های تولیدات معدنی مانند منگنز، کروم، نیکل و سایر محصولات قصد توسعه تولید را داریم. یعنی افزایش تولید سالیانه یکی از اهداف اصلی دولت و بخش معدن است . برای این منظور نیازمند ابزار به روز و تجهیزات هستیم.

اکبریان متذکر شد: من آماری را در بخش لجستیک بخش معادن ارائه می کنم که ما تا سال 1404 باید 700 میلیون تن خاک را جابجا کنیم و این عدد بزرگی است که برای این منظور نیازمند 25 هزار دستگاه مختلف و نو هستیم. اینکه این دستگاه چگونه تولید و یا تهیه شود فعلا مورد بحث نیست مساله در خصوص کمبودی است که در این بخش دیده می شود و باید برطرف شود. این 25 هزار دستگاه چه در داخل ساخته و چه وارد شود هر دو خوب است مساله این است که به این میزان ماشین آلات نیازمندیم.

رییس انجمن سنگ آهن همچنین در ادامه بیان کرد: ما برای رفع نیازهای بخش معدن در حوزه ماشین آلات دو راه پیش رو داریم، یکی واردات و دیگری تولید داخل؛ در بخش تولید از هیچ شرکتی نام نمی بریم اما تولید داخل عدد بسیار کوچک است که نمی توات  این نیاز عظیم را رفع کند. مثلا یک شرکت داخلی در سال های شکوفایی خود هزار دستگاه تولید می کرد، اکنون بعد از دو سال تولید در سال 1401 فقط 110دستگاه تولید کرده و در سال 1402 هزار دستگاه بسازد تا 25 هزار فاصله زیادی هست که به بحث کیفیت هنوز وارد نشده ایم.

وی در عین حال تاکید کرد : در عین حال به تمام وارد کنندگان، مونتاژ کاران و تولید کنندگان داخل این نوید را می دهیم که زمین تشنه ماشین آلات معدنی نیاز فراوانی برای سیراب شدن دارد و هیچ کس نگران فروش نرفتن ماشین تولید شده و یا وارد شده نباشد

اکبریان اظهار داشت: ماشین آلات به دو دسته تقسیم می شوند، عمومی و تخصصی، ماشین آلات عمومی که همان بیل مکانیکی است که در بخش راه و ساختمان به کار می رود و دسته دیگر ماشین آلات تخصصی است که مخصوص معادن هستند و فقط در بخش معدن کاربرد دارند. در خارج از کشور کسانی که در کار معدن موفق هستند، از ماشین آلات تخصصی و فوق تخصصی استفاده می کنند و مساله سبب افزایش ظرفیت تولید و کاهش هزینه ها در این بخش شده که ما هنوز در کشورمان وارد این مقوله نشده ایم. در ایران شرکتی که قطب تولید ماشین آلات صنعتی است توان تولید نهایتا دو لودر را دارد این در حالی است که کشور نیازمند ماشین آلات تخصصی و فوق تخصصی با مقیاس هاس مختلف برای تولید در معادن است که در داخل ساخته نمی شود و ساخت آنها مقرون به صرفه و اقتصادی نیست و اصولا نباید وارد این مقوله شویم . اینکه به بهانه تولید بخش کلان کشور معطل مانده بیراهه ای است که به اقتصاد معن ضربه وارد می کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه