English

عضو کمیسیون صنایع و معادن در گفتگو با خبرگزاری موج:

سیاست یک بام و دو هوای وزارت صنعت برای بومی سازی / اثرات منفی ممنوعیت واردات کالاهای خاص بر تولید

در حالی وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز بر ممنوعیت واردات برخی کالاها اصرار می کند که سیاست تولید داخل محصولات خاص مانند ماشین آلات سنگین شکست خورده و همین مساله امروز روی اقتصاد معادن و ... تاثیر منفی گذاشته است.

سیاست یک بام و دو هوای وزارت صنعت برای بومی سازی / اثرات منفی ممنوعیت واردات کالاهای خاص  بر تولید

 

به گزارش خبرگزاری موج، در حالی وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز بر ممنوعیت واردات برخی کالاها اصرار می کند که سیاست تولید داخل محصولات خاص مانند ماشین آلات سنگین شکست خورده و همین مساله امروز روی اقتصاد معادن و ... تاثیر منفی گذاشته است. عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی موج ضمن بیان اینکه یکی از شرکت های بزرگ در زمینه تولید ماشین آلات معدنی ایران امروز با مشکلات زیادی درگیر است و ارگان های زیادی از جمله قوه قضاییه را مشغول مشکلات خود کرده، گفت: مسئولان هم به این سمت حرکت کرده‌اند که تولیدکننده داخلی را از وضعیت فعلی اش خلاص کنند ولی موفق نشدند  با وجود تمام حمایت‌ها از این شرکت آنها نتوانسته‌اند نیاز داخل به ماشین آلات معدنی را برطرف کنند.

البرز حسینی درباره چالش های موجود در حوزه ماشین آلات معدنی گفت: هم اکنون یکی از ظرفیت‌های اقتصادی موجود در کشور معادن ما هستند، به این دلیل که ارزش افزوده و ثروت فراوانی می توانیم از معادن ایجاد کنیم. بخش زیادی از کار این معادن مستقیماً مربوط به ماشین آلات معادن است. ما در سال‌های گذشته شرایطی در کشور از حیث تولید این ماشین آلات داشته‌ایم که چندان مطلوب نبوده است‌.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه یکی از شرکت های بزرگ در زمینه تولید ماشین آلات معدنی شرکت هپکو است که با مشکلات زیادی درگیر است و ارگان های زیادی از جمله قوه قضاییه را مشغول مشکلات خود کرده، افزود: مسئولان هم به این سمت حرکت کرده‌اند که این شرکت را از وضعیت فعلی اش خلاص کنند ولی موفق نشدند  با وجود تمام حمایت‌ها از این شرکت آنها نتوانسته‌اند نیاز داخل به ماشین آلات معدنی را برطرف کنند.

به گفته این نماینده مجلس در این سال ها که ممنوعیت واردات ماشین آلان معدنی وضع  شده، تولید کنندگان داخل نتوانستند کمکی به حوزه کنند. به همین دلیل ما دچار خلاء در زمینه تولید ماشین آلات این حوزه شده ایم. در سال‌های قبل ممنوعیت برای رفع این مشکل از شرکت‌های خارجی ماشین آلات دست دوم و سوم خریداری می‌کردیم.

اعتبارات قانون بودجه برای واردات ماشین آلات

حسینی با بیان اینکه ماشین آلات حوزه معدن از اکتشاف تا استخراج و فرآوری بسیار متعدد هستند خاطرنشان کرد: نباید تصور شود که ماشین آلات این حوزه صرفاً ماشین آلات راه سازی هستند بلکه بسیار متعدد و دارای تکنولوژی پیشرفته ای هستند. باید قبول کنیم که در حوزه ساخت ماشین آلات معدنی در داخل خیلی توانمند نیستیم. در سال‌های گذشته مجوزهایی که برای واردات داده شد ولی منجر به واردات از کشوری مثل چین شد کی این ماشین‌آلات اکثراً با شرایط کشور ما تطابق نداشتند.

وی افزود: مجوزهای نصفه و نیمه برای واردات ماشین آلات معدنی برند با کارکرد دو الی سه ساله در دولت‌های مختلف داده شده، اما امسال مجلس برای حل این موضوع در قانون بودجه مصوب کرد که اعتبار برای خرید ۴۵۰۰ ماشین آلات معدنی برای شرکت‌ها فراهم شود. این یک فرصت قانونی و زمینه خوبی برای حل مشکلات ماشین آلات معدنی فراهم کرده است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس اظهار کرد: ما در حوزه ماشین آلات معدنی در حال حاضر در مضیقه هستیم. راه حل مناسب برای بیرون امدن از این شرایط نیز استفاده از قانون بودجه است که مجلس فرصت آن را فراهم کرد تا ماشین آلات با کارکرد حداکثر سه سال و با پرداخت حقوق گمرکی به کشور وارد شود.

وی ادامه داد: واردات این ماشین آلات به نفع معدن داران است و باید از این فرصت استفاده کنند. وزارت صمت عهده‌دار اجرای مصوبه مجلس برای واردات ماشین آلات معدنی است. آیین‌نامه اجرایی نیز باید توسط بخش معدن وزارت صمت تدوین شود و در دولت به تصویب برسد که این فرآیند نهایتاً دو ماه زمان می‌برد و بعد از آن امکان واردات فراهم می‌شود.

حسینی با بیان اینکه این ماشین‌آلات نیاز کشور است ادامه داد: معدن داران با توجه به اینکه ارزش افزوده بالایی دارند باید همیشه مقداری از درآمد خود را صرف نوسازی ماشین‌آلات خود کنند. اما چون این حرفه هزینه‌بر است و ماشین آلات سنگین با این فضای فعلی برای به روز ماندن نیاز به کمک دولت و وزارت صمت و اعطای تسهیلات هستند.

وی خاطر نشان کرد: وزارت صمت می تواند منابع بانکی نیز در اختیار معدن داران قرار دهد تا آنها بتوانند اقدام به نوسازی ماشین آلات معدنی خود کنند. علاوه بر این بانک‌ها هم متوجه این موضوع هستند که معادن با توجه به درآمد بالای شان مشکلی در زمینه برگشت پول ندارند و اگر به آنها تسهیلات اعطا شود با مشکل روبرو نخواهند شد. با اعطای تسهیلات به معدن داران ماشین آلات نوسازی می شود با رونق تولید معدن ها ارز آوری زیادی برای کشور به وجود خواهد آمد و بانک ها هم با برگشت منابع خود مواجه می شوند.

حسینی افزود: با توجه به اینکه دانش فنی در این حوزه داریم باید به سمت راه اندازی خطوط تولید ماشین آلات معدنی برویم تا هم قطعات این دستگاه ها و هم خود آنها در کشور تولید شود. معاونت معادن وزارت صمت باید از ظرفیت دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان استفاده کند تا در زمینه تولید نیز ورود کنیم و وابسته به واردات این ماشین آلات است کشورهای خارجی نباشیم.

اثر ممنوعیت واردات ماشین آلات

حسینی در پاسخ به این سوال که بر مبنای چه قانونی ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی و راهسازی و شد؟ گفت: مسئله اصلی بحث حمایت از تولید داخل است. به همین دلیل واردات ماشین‌آلات ممنوع شد. ولی وقتی این ظرفیت و توان آن را در کشور ایجاد نکرده‌ایم این ممنوعیت بی معنی است. وقتی ما در کشور در زمینه خودروی سازی با این حجم از مشکلات روبرو هستیم چطور می توانیم در حوزه ماشین آلات صنعتی که تخصصی تر و پیچیده تر هستند موفق شویم ما باید بپذیریم که در این بخش از ظرفیت های فنی دانشگاه ها و دانش آموختگان خود به خوبی استفاده نکرده ایم.

این عضو کمیسیون صنایع با تاکید بر اینکه ما شرکت ساخت ماشین آلات معدنی در داخل کشور داریم که هم اکنون با مشکلات زیادی روبرو است اشاره کرد: باید بپذیریم که در این زمینه مشکل داریم و از تخصص لازم برخوردار نیستیم و به همین دلیل ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی در کشور برداشته شد و در جهت حمایت از این معدن داران امکان واردات این ماشین‌آلات به کشور فراهم گردید. امیدواریم از این ظرفیت برای نوسازی ناوگان معادن به خوبی استفاده شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه