English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

سیاست های متضاد با رونق تولید و اشتغال / چرا ممنوعیت واردات ماشین آلات و تجهیزات خودکفایی نیاورد؟

در حالی که همچنان سایه سنگین تحریم ها بر بازار نفت ایران وجود دارد و خیلی از صاحب نظران معتقدند که دولت باید به توسعه صادرات غیر نفتی و ... اقدام کند، اما برخی قوانین و دستورالعمل ها هستند که به نوعی در تضاد این اهداف تعریف شده اند و مانع از تحقق توسعه صادرات غیر نفتی می شوند.

سیاست های متضاد با رونق تولید و اشتغال / چرا ممنوعیت واردات ماشین آلات و تجهیزات خودکفایی نیاورد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در حالی که همچنان سایه سنگین تحریم ها بر بازار نفت ایران وجود دارد و خیلی از صاحب نظران معتقدند که دولت باید به توسعه صادرات غیر نفتی و ... اقدام کند، اما برخی قوانین و دستورالعمل ها هستند که به نوعی در تضاد این اهداف تعریف شده اند و مانع از تحقق توسعه صادرات غیر نفتی می شوند.

رئیس اسبق نظام مهندسی معدن در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در مقطع کنونی برخی تصمیمات مانند ممنوعیت واردات ماشین آنلات معدنی تبدیل به سدی برای توسعه این بخش شده است، گفت: ماشین آلات معدنی در ایران با عمر بالای 20 تا 30 در حال فعالیت هستند در عین حال این ابزار به دلیل عمر بالا فرسوده شده و کارآمدی خود را از دست داده اند. از طرفی محدودیت های موجود برای واردات این ماشین آلات، از جمله محدودیت ارزی، نبود توان کافی شرکت های داخلی برای تولید در داخل در ایجاد این شرایط موثر بوده است.

تقی نبئی ضمن گلایه از فرسودگی ماشین آلات معدنی کشور افزود: متاسفانه برخی از فعالان معدن توان پرداخت هزینه های گزاف خرید ماشین آلات را ندارند، از طرفی بانک ها هم حمایت چندانی از فعالان برای تهیه این ابزار و ماشین آلات نمی کنند، در مجموع تمام عوامل ذکر شده سبب فرسودگی بخش قابل توجهی از ماشین آلات معدنی شده است.

وی در ادامه اشاره کرد: ماشین آلات معدنی فرسوده به دلیل استهلاک بالا، هزینه ی زیادی را برای مصرف انرژی و هم خرید لوازم یدکی به معدن کاران تحمیل می کند، از طرفی نیاز به تعمیر آنها در فاصله های زمانی کوتاه مدت  سبب تعطیلی پی در پی  واحد های معدنی و ایجاد اختلال در روند کاری و بیکاری کارگران می شود.

نبئی در خصوص راهکاری برای بهبود در وضع موجود، عنوان کرد: وزارت صمت باید معدن کار های واقعی و متخصص  و فعال در تولید را از کسانی که صرفا مجوز معدن در اختیار دارند، تفکیک کند، همچنین باید  از افراد متخصص  نیز حمایت شود و ماشین آلات  با عمر مفید کمتر از 5 سال در اختیار این افراد قرار گیرد؛ این اقدام سبب توسعه ی بخش معدن و کاهش هزینه های مربوطه می شود.

وی در خصوص موانع موجود پیرامون نوسازی ماشین آلات معدنی نیز اظهار داشت: محدودیت هایی که در مسیر واردات ماشین آلات معدنی وجود دارد، یک مانع جدی تلقی می شود، همچنین موضوع تامین ارز و تحریم ها نیز در این زمینه تاثیر گذار است، به عنوان مثال، تحریم ها سبب شده از کمپانی های تراز اول  تولید ماشین آلات در سطح بین الملل نتوانیم  به طور مستقیم خرید کرده و مجبور به واردات ماشین آلات دست دوم هستیم.

نبئی در پایان افزود: بهترین راه برای حمایت از بخش معدن، بازنگری و به روز رسانی  اهلیت(صلاحیت مالی و فنی) معدن کاران توسط دولت است؛ با استفاده از دستورالعمل های به روز شده فعالان از لحاظ تامین ارز ،صدور مجوز واردات و....حمایت شوند تا از حصار و محدودیت موجود برای واردات ماشین آلات مورد نیاز در بخش معدن رها شوند.

محدودیت ها مانع توسعه و اشتغال نشود

همچنین عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج ضمن تاکید بر این مساله که در مقطع کنونی واردات برخی ماشین آلات و تجهیزات معدنی ممنوع است، گفت: هرچند سیاست دولت حمایت از تولید داخلی بوده و برخی شرکت های ماشین سازی هم تعهد کرده اند بخشی از تجهیزات و ماشین آلان این بخش را تامین کنند، اما از آنجایی که برنامه تولید این شرکت ها طبق برنامه پیش نرفته و آنچه که تصور نشده محقق نشده است باید تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز واردات شود.

سید جواد حسینی کیا افزود: در شرایط کنونی اقتصاد کشور به تولید بیشتر نیاز دارد و نباید سیاست ها به گونه ای باشد که از طریق محدودیت ها به رکود افزوده شود و مانعی برای توسعه و ایجاد اشتقال بیشتر باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه