English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

شاخص کل جایگزین شود یا رئیس سازمان بورس؟

در حالی بورس همچنان در شرایط نابسامان به سر می برد و بسیاری از سهامداران خرد در زیان هستند رئیس سازمان بورس اعلام کرده که شاخص جدیدی جایگزین شاخص کل شود بازار بهبود می یابد اما کارشناسان معتقدند که این مساله تاثیری بر روند بازار ندارد، از این رو پیشنهاد می شود که رئیس سازمان بورس به جای شاخص جایگزین شود.

شاخص کل جایگزین شود یا رئیس سازمان بورس؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در حالی بورس همچنان در شرایط نابسامان به سر می برد و بسیاری از سهامداران خرد در زیان هستند رئیس سازمان بورس یکبار اعلام کرده که با بازارگردان های متخلف برخورد می شود یکبار هم اعلام کرده که شاخص جدیدی جایگزین شاخص کل شود و بازار بهبود می یابد این در حالی است که کارشناسان معتقدند که این مساله تاثیری بر روند بازار ندارد و از طرف دیگر رئیس سازرمان بورس هرچند وقت یکبار شعار می دهد تا به نوعی به تبعیت از مسئولان بالادستی تنور بورس را داغ نگهدارد، از این رو پیشنهاد می شود که رئیس سازمان بورس به جای شاخص جایگزین شود و بیشتر از این با سرمایه های خرد مردم بازی نشود.

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج ضمن اشاره به اینکه پیش از این بارها در جلسات خصوصی موضوع تغییر شاخص کل بورس مطرح بوده است، گفت: شاخص کنونی هم بالا رفتن بازار را به درستی نشان نمی دهد هم روند نزولی بازار را و به نسبت تاثیر منفی که در کلیت بازار وجود دارد کمتر افت می کند، به همین دلیل اصرار بر اصلاح شاخص بازار برای واقهی نشان دادن روند معاملات است

رضا روحی با بیان اینکه تغییر شاخص در وضعیت بازار تاثیری نمی گذارد، افزود: شاخص کل به عنوان یک پارامتر تنها روی تحلیل بازار موثرتر است، و از آنجایی که این شاخص الان به درستی وضعیت بازار را نشان نمی دهد نمی توان از نظر تکنیکال شرایط تحلیلی بازار را فراهم کند. در واقع تاثیر سهام های بزرگ روی شاخص خیلی بیشتر از نمادهای کوچک است .

او با تاکید بر اینکه شاخص به نسبت تعداد سهام شرکت ها تاثیرگذاری خود را نشان می دهد، تصریح کرد: برای نمونه معاملات خنثی نمادهایی مانند معاملات هلدینگ فارس یا فولاد در شرایطی که همه شرکت های کوچک منفی هستند روی شاخص اثر خنثی می گذارد و از طرف دیگر اثر مثبت نمادهای کوچک با شاخص کل بورس خیلی نیست.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه نمی شود یک شاخص واحد برای بورس و فرابورس در نظر گرفت گفت: از آنجایی که شاخص بورس و فرابورس مجزا هستند و نحوه محاسبه اثرگذاری معاملات در این دو بخش متفاوت است به همین دلیل امکان ادغام بورس و فرابورس وجود ندارد، اما باید توجه داشت که در مقطع کنونی سودهای تقسیمی نباید شاخص را تعدیل کند اما می بینیم هم اکنون شرکت ها در زمانی که در مجمع هستند و هنوز معامله ای انجام نداده اند بعد از سود تقسیم ارزش سهام آن‌ها کاهش می یابد، در حالی که وقتی سودی از بورس خارج می شود نباید همچنان اثر آن بر شاخص کل وجود داشته باشد.

دستکاری شاخص کل بورس

شاخص کل در اصلاح اخیر در محدوده ای یک میلیون و 400 هزار واحد باقی ماند، اما بسیاری از نمادها کف قبلی خود در محدوده شاخص یک میلیون و صد هزار واحد را رو به پایین شکستند و همین مساله موضوع شاخص سازی را تقویت کرد و بعد از آن مسئولان سازمان بورس اعلام کردند که شاخص کل بورس تغییر می کند و مرکب از شاخص هم وزن و شاخص فرابورس و ... می شود، اما جزئیات دقیق آن هنوز منتشر نشده است.

کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج ضمن اشاره به اینکه شاخص کل بورس همه شرکت ها را در نظر نمی گیرد، گفت: رفتار مدیران بالادستی حکایت از این دارد که هم اکنون شاخص سازی رخ می دهد، زیرا وقتی مدیران ارشد می گویند مانع از اصلاح بازار شوند برخی نمادهای بزرگ را مثبت باز می کنند یا مانع اصلاح آن افت بیشتر می شود.

احمد جانجان با بیان اینکه قرار است در شاخص جدید فرمول ها را دستکاری می کنند تا نمایان گر وضعیت کامل بازار باشد، اظهار کرد کرد: در تغییرات جدید وزن بازار شرکت های بزرگ را کاهش می دهند. اما باید توجه داشت که ارائه شاخص های جایگزین هم نمی تواند روند بازار را تغییر دهد، در حال حاضر دولت حتی برای محصولاتی مانند رب هم قیمت گذاری می کند و این سیاست ها روی بورس تاثیر می گذارد و عملا شاخص های محاسبه تاثیری بر روند صعودی یا نزولی ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه