English

پیش بینی قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۱ + آمار

با توجه به نزدیک شدن به پایان فصول گرم سال، جنبش‌ها برای ساخت و ساز مسکن به اوج خود رسیده است. در این میان مصالح ساختمانی پر‌مصرف مخصوصا تیرآهن، میلگرد و میلگرد آجدار، رقابتی بزرگ در بازار آهن‌آلات کشور به صورت فصلی ایجاد کرده است که هر ساله تابستان این امر اتفاق می‌افتد و کاملا هم طبیعی است. از این رو پیش بینی قیمت میلگرد تا پایان سال جاری، موضوعی مهم برای مهندسان و مردم کشور است که نیاز به ساخت مسکن و خانه مورد نیاز خود هستند.

پیش بینی قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۱ + آمار

به گزارش خبرگزاری موج، با توجه به نزدیک شدن به پایان فصول گرم سال، جنبش‌ها برای ساخت و ساز مسکن به اوج خود رسیده است. در این میان مصالح ساختمانی پر‌مصرف مخصوصا تیرآهن، میلگرد و میلگرد آجدار، رقابتی بزرگ در بازار آهن‌آلات کشور به صورت فصلی ایجاد کرده است که هر ساله تابستان این امر اتفاق می‌افتد و کاملا هم طبیعی است. از این رو پیش بینی قیمت میلگرد تا پایان سال جاری، موضوعی مهم برای مهندسان و مردم کشور است که نیاز به ساخت مسکن و خانه مورد نیاز خود هستند.

قیمت آهن و طلا در بازار بورس

بر اساس گزارش موج نیوز، کف قیمت میلگرد در هفته گذشته در حدود ۱۸ هزار تومان خرید و فروش می‌شده، که این قیمت در روز‌های اخیر به ۱۵ هزار و پانصد تومان کاهش یافته است.

به طور کلی مقاطع فولادی پر‌مصرف مانند میلگرد CK45 ، تیرآهن و لوله‌ها، حدود ۱۶۰۰تومان کاهش قیمت داشته است و در پی مسائل قطعی برق و کاهش سهم بازار کارخانجات داخلی در بازار‌های جهانی، موجب روند کاهش قیمت میلگرد تولیدی کشور شده است.

بر اساس گزارشات بورس کالا، روز گذشته ۱۰۷ هزار و ۹۰۰ تن شمش بلوم در بورس عرضه شد است. بر این اساس، ۱۰۴ هزار و ۷۵ تن از این حجم مورد معامله قرار گرفته. است.

آمارهای موجود، حاکی از کاهش ۸٫۱ درصدی نرخ شمش در هر تن و معامله این محصول روی قیمت ۱۲ هزار و ۵۹۱ تومان است. این قیمت گویای کاهش ۱۱۰۹ تومانی این محصول در مقایسه با عرضه هفته گذشته است.

گفتنی است بر اساس اطلاعیه بورس کالا که هفته پیش منتشر شد، قیمت پایه مقاطع طویل باید تابعی از نرخ پایه شمش فولادی باشند.

کاهش تقاضای جهانی موجب افت نرخ شمش صادراتی ایران شده که رقمی معادل ۴ درصد است. این امر موجب افت نرخ این محصول به کانال ۴۸۰ دلاری و در ادامه موجب کاهش قیمت آهن‌آلات شد.

با توجه به اهمیت میلگرد در ساخت سازه‌های مختلف و همچنین تولید محصولات صنعتی، تحلیل قیمت میلگرد بازار امری مهم و ضروری برای فعالان بازار فولاد می‌باشد. در ادامه به پیش‌بینی قیمت میلگرد تا پایان سال جاری می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

عوامل موثر بر قیمت میلگرد در نیمه دوم سال

بسیاری از عوامل هستند که در قیمت نهایی میلگرد تاثیر مستقیم و یا غیر مستقیمی می‌گذارند. از این میان بزرگ‌ترین عامل حال حاضر که تاثیر بسزایی بر قیمت میلگرد گذاشته است، تورم جهانی می‌باشد. این تورم باعث افزایش و یا کاهش ارز دلار و یورو نیز می‌شود.

بر اساس گزارشات تحلیل‌گران بازار فولاد، با قیمت شمش ۵۰۰ دلاری، قیمت میلگرد آجدار نیز باید حدود ۱۵هزار و پانصد تومان باشد. اما در عمل قیمت بازار حدودا ۱۷ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

بازاری که در هفته‌های گذشته کف قیمتش ۱۸ هزار تومان بود، علیرغم رسیدن به فصل تابستان و افزایش خرید و فروش میلگرد، شاهد افت قیمت و عدم تقاضای بازار می‌باشد.

علت این امر هم افزایش تورم و عدم توانایی مردم در خرید و کاهش تقاضای بازار است. در این صورت برای مدتی( تا پایان تابستان) قیمت‌ها جنبه رقابتی پیدا می‌کنند و پس از آن هم بر اساس گزارشات تحلیل‌گران بازار، قیمت دلار در پایان سال جاری در حدود ۴۰ هزار تومان تخمین زده شده است.

به دلیل اجرایی شدن طرح دولت جدید تحت عنوان (جراحی اقتصادی)، قیمت محصولات برای همگام سازی با قیمت‌های جهانی روندی افزایش پیدا می‌کنند تا قاچاق کالا متوقف شود. با توجه به طرح جدید دولت سیزدهم، انتظار کاهش قیمت میلگرد را نباید داشت.

در همین زمان، کارخانجات فولاد کشور روسیه به رقابت با تولید کنندگان داخلی ما پرداخته‌اند و با دادن قیمت‌های پایین‌تر در بازار‌های جهانی، در حال تصاحت بازار‌های کارخانجات کشور ما هستند.

از دیگر عوامل موثر بر پیش‌بینی قیمت میلگرد تا پایان سال جاری می‌توان به قطعی برق در فصل تابستان همانند سال قبل اشاره کرد.

این امر تاثیر بسزایی بر تولیدات مقاطع فولادی درجه یک مانند میلگرد استیل و لوله‌های استیل گذاشته که مصرف زیادی در صنعت دارند. صنایع وابسته به این مقاطع در تولیدات خود دچار مشکلات و چالش‌هایی می‌شوند.

قطعی برق به طور کلی تمامی صنایع مرتبط را فلج می‌کند. تصور کنید میزان تولیدات هر ساعت کارخانجات، مخصوصا فولاد که تولید کننده مواد اولیه تمامی صنایع می‌باشد، ساعت‌ها با مشکل برق دست و پنجه نرم کند.

در این زمان که بازار نیاز به میلگرد دارد و روند تولید آن نیازمند انرژی می‌باشد، قطعی برق می‌تواند خسارت زیادی هم به کارخانجات ما و هم به مردم ما وارد کند.

از دیگر عوامل موثر بر قیمت میلگرد تا پایان سال جاری، می‌توان به سیاست خارجه کشور و مخصوصا موضوع برجام اشاره کرد. رفع تحریم‌های وارده بر کشور امری مهم در صادرات و واردات و افزایش یا کاهش ارزش پول ملی دارد. در صورت ادامه یافتن این تحریم‌ها، منطقا قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

در ادامه مطلب به بررسی قیمت میلگرد در فصول بعدی سال می‌پردازیم.

قیمت میلگرد در تابستان ۱۴۰۱

در فصل تابستان، به سبب گرم شدن هوا و همچنین محیا شدن بساط برای کار و فعالیت بیشتر، فرآیند تولید و ساخت سازه‌های ساختمانی مانند آپارتمان‌ها و مدارس، ادارات و سایر سازه‌های ساختمانی در دستور کار کارفرمایان قرار گرفته و به همین سبب تقاضا برای میلگرد افزایش می‌یابد.

در این زمان اگر قیمت میلگرد به حدی بالا باشد که متقاضی نتواند میلگرد تهیه کند، بازار دچار افت شدیدی می‌شود و عرضه و تقاضا با یکدیگر همخوانی ندارند. تابستان سال گذشته به سبب قطعی برق سراسری و کاهش منابع انرژی به صورت نامنظم، خسارات زیادی به تولیدکنندگان داخلی وارد شد.

امسال نیز این موضوع کاهش منابع انرژی نیز موضوع مهمی است که سبب ضرر و زیان فراوانی به تولید کنندگان و کسب و کارهای مختلف می‌باشد که از انرژی برق در ابعاد گسترده‌ای استفاده می‌کنند.

قیمت میلگرد در تابستان امسال نیز همانند سال‌های گذشته روندی نسبتا افزایش با سرعت تدریجی دارد. یعنی در یک زمان به اوج خود نمی‌رسد و بر اساس رقابت تولیدکنندگان است که قیمت آن روندی رو به افزایش پیدا می‌کند.

در تابستان امسال قرار نیست که قیمت دلار به ۴۰هزار تومان برسد، اما در این دوره مهم از سال که ساخت ساز به اوج خود می‌رسد، انتظار کاهش قیمت را نباید داشت و احتمالا تا قبل از پاییز، قیمت‌ها حداقل ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کنند.

بر اساس طرح جدید دولت مبتنی بر همگام سازی قیمت‌ها و شفاف سازی آن‌ها برای مردم، انتظار بر این است که قیمت میلگرد تا پایان تابستان روندی رو به افزایش داشته باشد. علت اصلی آن هم تقاضای نسبتا بیشتر بازار برای مقاطع فولادی است.

اما طرح و سیاست دولت نیز عامل مهمی در این زمینه می‌باشدکه با قطعی انرژی برق نیز، میزان تولیدات داخلی کم شده و کمبود تولیدات نیز قیمت میلگرد را تحت تاثیر و به سوی افزایش هدایت می‌کند.

پیش‌بینی قیمت میلگرد در پاییز و زمستان سال ۱۴۰۱

در پاییز و زمستان امسال، احتمالا از نقطه نظر تامین انرژی، مانند سال گذشته به پایداری برسیم. اما از نظر عوامل و مشکلات احتمالی بر سر راه تولید و عرضه میلگرد از تولید کننده تا رسیدن به دست متقاضی، مشکلات دیگر وجود داشته باشد.

اما بزرگ‌ترین مشکل در نیمه دوم سال، احتمالا بحث قیمت دلار خواهد بود. به گفته تحلیلگران بازار بورس، قیمت دلار در پایان سال قرار است نزدیک به ۴۰ هزار تومان شود که این خود عاملی مهم در قیمت میلگرد و میزان عرضه و تقاضای بازار خواهد داشت.

با توجه به نرخ رکود و تورم کشور در سال گذشته و همچنین ماه‌های گذشته، هر ماه حدود ۳ درصد تورم کشور بیشتر از ماه گذشته می‌شود. با دانستن این موضوع، تا پایان سال جاری احتمالا قیمت‌ها ۵۰ درصد افزایش پیدا کنند.

با این فرق می‌توان گفت که در پاییز و مخصوصا زمستان، احتمالا شاهد نرخ تورم ۵۰ درصدی خواهیم بود که قیمت میلگرد را تا مرز ۲۵ هزار تومان خواهد برد! این اتفاق به شدت بر روی تقاضای بازار تاثیر خواهد گذاشت و همه مردم قادر به خرید همچین قیمت‌هایی نخواهند بود.

جهت اطلاع از قیمت انواع میلگرد آجدار و میلگرد‌های استیل به وب سایت آرسینکو مراجعه نمایید.

قیمت میلگرد در پایان سال

پیش‌بینی می‌شود تا در پایان سال جاری، قیمت میلگرد مصرفی صنایع مختلف به اوج بی سابقه خود برسد. در این زمینه مشاوره خرید از کارشناسان بازار فولاد عامل موثری بر سود و زیاد کسب و کار‌ها خواهد داشت.

در پایان سال ۱۴۰۱ احتمالا قیمت میلگرد آجدار به مرز ۲۵ هزار تومان نزدیک شود که این خود عامل مهمی در میزان ساخت و ساز‌ کشور خواهد بود. هر ساله به دلیل افزایش نرخ تورم میزان ساخت مسکن در کشور روندی رو به کاهشی را تجربه کرده که بزرگ‌ترین عامل آن تحریم‌های اعمال شده بر تجارت کشور است.

اگر این محدودیت‌ها برداشته شوند، قیمت‌ها به شدت شکسته خواهند شد. در این راستا تیم مذاکره کننده کشور در حال حاضر در حال پیشروی است و انشالله که هرچه زودتر به نتیجه‌ای مثبت برسند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه