English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

فولادی ها قربانی سیاست غلط عوارض صادراتی / پیش بینی بازار سرمایه در اردیبهشت

برخی سیاست های داخلی منجر به آسیب به اعتماد سرمایه گذاران بازار سرمایه شده است. برای نمونه عوارض صادراتی و... که پیشتر مطرح نمی‌شد، بازار ظرفیت بیشتری برای رشد داشت ولی در شرایط کنونی گروه های فولادی‌ را با کاهش حاشیه سود مواجه کرده و همین مساله می تواند در ادامه روی روند بازار تاثیر بگذارد.

فولادی ها قربانی سیاست غلط عوارض صادراتی / پیش بینی بازار سرمایه در اردیبهشت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، بازار سرمایه، فروردین را در حالی به پایان رسانده که خودش را به بالای سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد رسانده و بسیاری از سرمایه گذاران منتظر هستد تا ببینند بازار به روند صعودی خود ادامه می دهد و به مقاومت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی می رسد و بعد اصلاح می کند یا اینکه از همین محدوده ای یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد وارد فاز استراحت می شود و بعد از آن در هفته های پایانی اردیبهشت که به فصل مجامع نزدیک می شویم روند صعودی خود را آغاز می کند.

ارزش معاملات فروردین ماه تقریبا از محدوده ۴ هزار میلیادر تومان آغاز و رفته رفته به بالای ۵ هزار میلیارد تومان رسید و در برخی روزها ارزش معاملات به بالای ۸ هزار میلیارد تومان رسیده، البته در روزهای اخیر تقاضا در بازار کمی کاهش یافته، اما به طور قاطع نمی توانیم بگوییم که روند بازار چگونه خواهد بود، زیرا این افت اخیر تحت تاثیر سیاست های دولت مبنی بر افزایش عوارض صادرات بوده که سهامداران برخی از گروه ها همچون فولادی ها و پتروشیمی ها را ترسانده، به همین دلیل عرضه در این گروه ها روندی صعودی داشته است، البته برخی تغییرات در این بخشنامه به وجود آمد و محصولاتی مانند ورق های مفتولی و... از پرداخت عوارض معاف شدند، با این حال هنوز این بخشنامه بزرگترین چالش بازار است.

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار یک روند صعودی را آغاز کرده است، اما از آنجایی که سهامداران اطمینان خود را از دست داده اند عرضه زیاد است، گفت: با توجه به اینکه در هفته های اخیر افزایش ارزش معاملات را داشته ایم و پول حقیقی هم وارد بازار شده و درصد خروج پول در برخی روزها هم به حداقل ممکن رسیده به همین دلیل  می توانیم پیش بینی کنیم امسال بازار بازدهی خوبی نسبت به سایر بازارها خواهد داشت.

عظیم ثابت با بیان اینکه در هفته های اخیر برخی از گروه ها و نمادها تقاضای بیشتری داشته اند، افزود: در چند وقت اخیر بازار بیشتر تحت تاثیر خبرها روند خود را تعیین کرده است و در هفته اخیر هم تحت تاثیر سیاست عوارض صادراتی با چالش مواجه شده، اما از آنجایی که فاکتورهای تورمی در بازار بسیار قوی تر از بخش نامه ای عوارض صادراتی بوده اند، پیش بینی می شود بازار همچنان روند صعودی خود را حفظ کند، اما این به معنای این نیست که بازار هیچ اصلاح زمانی و... نداشته باشد، به طور قطع بازار بعد از یک رشد نیاز به استراحت دارد و بعد از آن دوباره روند صعودی خود را حفظ خواهد کرد.

او با اشاره به اینکه افزایش قیمت جهانی و... از مهمترین عواملی است که می تواند بر روند صعودی تورم صحه بگذارد، تصریح کرد: درچند هفته آینده با نزدیک شدن به مجامع نمادهایی که سودسازی خوبی داشته اند با تقاضای بالایی مواجه می شوند به همین دلیل رشد شاخص کل بورس ادامه دارد، هرچند نمی توان عدد نهایی برای رشد شاخص بورس عنوان کرد، اما به طور کلی پیش بینی می شود بازار سرمایه امسال نسبت به سایر بازارها سودآور تر باشد.

حذف اثر برجام از بازار سرمایه

همچنین یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر توافق یا عدم توافق برجام مانند گذشته روی معاملات بازار تاثیر ندارد، گفت: در ماه های گذشته با نزدیک شدن به توافق برجام برخی از گروه های بورس روندی اصلاحی داشتند، اما در شرایط کنونی توافق یا عدم توافق برجام در بازار تاثیری ندارد، زیرا واکنش سهامداران به برجام پیش تر اتفاق افتاده است و از طرف دیگر بورس در محدوده کف حمایتی قرار دارد و نمی تواند با وجود عواملی مانند تورم اقتصادی و... همچنان در این محدوده باقی بماند، از طرف دیگر در یک سال گذشته افت زیادی داشته و هم اکنون به ارزندگی رسیده است.

رضا روحی با بیان اینکه برخی سیاست های داخلی منجر به آسیب به اعتماد سرمایه گذاران بازار سرمایه شده است، افزود: اگر دولت مسائلی همچون عوارض صادراتی و... را مطرح نمی کرد بازار ظرفیت بیشتری برای رشد داشت و در شرایط کنونی گروه های فولادی و... با کاهش حاشیه سود مواجه می شوند و همین مساله می تواند در ادامه روی روند بازار هم تاثیر بگذارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه