English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

پیش بینی بورس در سال ۱۴۰۱/ حقوقی ها آماده رشد بازار در فصل بهار

در نیمه دوم اسفند ۱۴۰۰ بازار بورس ایران تحت تاثیر جنگ روسیه و اوکراین روندی صعودی داشت اما بعد از اینکه مذاکرات برجام متوقف شد، بار دیگر بازار اصلاح شد؛ همین مساله باعث شد پیش بینی بورس در سال ۱۴۰۱ اهمیت بالایی پیدا کند.

پیش بینی بورس در سال ۱۴۰۱/ حقوقی ها آماده رشد بازار در فصل بهار

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۰ بازار سرمایه رشد چندانی نداشته است و از طرف دیگر قیمت ها در بازار جهانی و حتی بازار داخلی رشد فزاینده ای داشته است؛ این تغییرات قیمت در ارزش سهام شرکت ها هم تاثیر گذار خواهد بود و اگر تا الان رشد نکرده تحت تاثیر سیاست های کلان دولت بوده که برای کنترل تورم، بورس را هم از طریق حقوقی ها کنترل کرده است.

حالا با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۱ چشم انداز توافق برجام وجود دارد و از طرف دیگر ارز ترجیحی هم در مورد برخی کالاها حذف می شود رشد بازار بورس قطعی است.

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه شاخص کل بازار به محدوده ای مناسبی رسیده است، گفت: در یک سال گذشته حجم نقدینگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است و همین مساله منجر به ادامه تورم در کشور بوده است، به همین دلیل ارزش سهام هم رشد خواهد کرد؛ از طرف دیگر شرکت ها در گزارش های دوره ای نشان دادند که به سودسازی خوبی رسیده اند و همین موضوع تقاضای بازار برای سهام را بیشتر می کند.

ساسان شاه ویسی با بیان اینکه در چند وقت اخیر روند خروج سرمایه از بازار متوقف شده است، افزود: با توجه به اینکه تعداد فروشنده های بازار کم شده اند کم کم تقاضا برای نمادها بیشتر می شود و این مساله حکایت از پتانسیل رشد در سال آینده است.

او با تاکید بر اینکه هم اکنون بسیاری از نمادها در کف قیمت معامله می شوند، تصریح کرد: بسیاری از این نمادها منتظر هستند که تکلیف برجام مشخص شود و چشم انداز افزایش همکاری شرکت های ایرانی با خارجی ها می تواند درآمد ارزی بیشتری را برای کشور به ارمغان بیاورد.

شاه ویسی با اشاره به اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی برای برخی کالاها حذف می شود و همین موضوع منجر به افزایش قیمت برخی کالاها می شود، گفت: با توجه به اینکه تغییر قیمت ارز می تواند به گرانی برخی کالاها ختم شود، همین مساله روی فضای روانی بازار تاثیر می گذارد و بازار صعودی خواهد شد؛ در غیر اینصورت نقدینگی از بازار سرمایه خارج می شود و وارد بازارهای موازی می شود و این مساله تاثیر منفی خواهد گذاشت به همین دلیل دولت تلاش می کند تا بورس را در یک روند صعودی حفظ کند.

شاخص بازار در محدود کف قیمت

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در چند وقت اخیر بازار روند صعودی خود را حفظ کرده اما رشدی هم نداشته است، گفت: با توجه به وضعیت بازار که الان حباب قیمتی از سهام ها خارج شده است، پیش بینی می شود که بازار سرمایه بعد از عید روندی صعودی داشته باشد.

کامران ندری با بیان اینکه حذف تحریم ها بعد از توافق برجام می تواند منجر به افزایش سودسازی شرکت هایی شود که تاکنون برای تامین کالاهای مورد نیاز خود از طریق واردات هزینه بالاتری پرداخت می کردند، تصریح کرد: هرچند در کوتاه مدت چشم انداز توافق برجام به واسطه کاهش ارزش دلار می تواند نوسانات منفی در بازار ایجاد کند اما با توجه به اینکه افت دلار زیاد نیست، عملا بازار به سرعت وارد روندی صعودی می شود و حتی شرکت های صادراتی هم به دلیل افزایش صادرات با رشد درآمد روبرو خواهند شد و افت جزئی قیمت ارز را جبران خواهند کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    من کلن به همه اخبار بی اعتماد شده ام ,چون همه دروغگو شده اند

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه