English

تورم عامل صدمات و آسیب‌های زیاد به طبقه‌های متوسط

تورم خرداد 1401 پر از حادثه بود و به‌دلیل رکوردهای فراوان، باید در تاریخ آمارهای تورمی اقتصاد ایران ثبت شود و از طرف دیگر پیش‌بینی می‌شود صدمات و آسیب‌های زیادی به طبقه‌های متوسط و فرودست جامعه وارد شود که باید در بخش خیریه هم اقدامات جدی اجرا شود.

تورم عامل صدمات و آسیب‌های زیاد به طبقه‌های متوسط

به گزارش خبرگزاری موج، گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نرخ تورم ماهانه خرداد سال جاری با ثبت رقم ۲/ ۱۲درصد به بیشترین میزان از ابتدای انتشار آن رسیده است. این نهاد، به شکل رسمی آمار تورم ماهانه را از ابتدای دهه۸۰ ارائه کرده است. علاوه بر تورم ماهانه، نرخ تورم نقطه به نقطه نیز با ثبت رقم ۵/ ۵۲درصد بیشترین میزان در مقایسه با سال‌های دو دهه گذشته است. یکی از عوامل اصلی افزایش تورم در خرداد، تغییر سیاست در پرداخت ارز ترجیحی است؛ اما تورم مزمن و بلندمدت اقتصاد ایران، ریشه در کسری بودجه دارد.

تورم خرداد 1401 پر از حادثه بود و به‌دلیل رکوردهای فراوان، باید در تاریخ آمارهای تورمی اقتصاد ایران ثبت شود. براساس گزارش مرکز آمار ایران، در ماه پایانی بهار، نرخ تورم ماهانه 2/ 12 درصد گزارش شده که این رقم از ابتدای روند آماردهی ماهانه این مرکز در ابتدای دهه 1380 بیشترین رقم بوده است. تورم ماهانه اردیبهشت‌ماه 5/ 3 درصد گزارش شده بود. تورم نقطه به نقطه نیز با ثبت رقم 5/ 52درصد طی دو دهه اخیر بیشترین مقدار را ثبت کرده است. تورم نقطه به نقطه تغییرات شاخص بهای مصرف‌کننده در خردادماه سال جاری نسبت به سال قبل را در نظر می‌گیرد و این رقم در اردیبهشت‌ماه 3/ 39درصد گزارش شد.

یکی از موضوعات حساسی که در کشور اتفاق افتاده تغییر در تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی است. دولت سیزدهم با هدف حذف فساد در واردات کالاهای مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی تصمیم گرفته با افزایش یارانه قیمت‌گذاری کالاهایی از جمله مرغ و لبنیات را آزادسازی کند. همانگونه که توسط اقتصاددانان هم پیش‌بینی شد، این طرح با چالش‌های بزرگی مواجه شده است.

 قاعدتا پیش‌بینی می‌شود صدمات و آسیب‌های زیادی به طبقه‌های متوسط و فرودست جامعه وارد شود اما احتمالا آثار افزایش قیمت کالاها محدود به کالاهایی که دولت اعلام کرده نخواهد بود و نیازمند تدابیری است.

در این شرایط که وضعیت معشیت مردم هر روز از دیروز بدتر می‌شود. موسسه نیکوکاری مهر هوشمند (آگاپه) بر آن است که با ارتباط بدون واسطه بین خیریه‌ها و حامی‌ها کمک‌های هرچند اندک را برای قشر فرودست جامعه فراهم آورد، از این رو دسته بندی خیریه‌ها بر اساس میزان عملکرد و جامعه هدف هر خیریه کمک رسانی را آسان‌تر شده است و با ایجاد مسیری شفاف، مطمئن، قابل اعتماد و آنلاین راه کمک رسانی را هموارتر و سریع‌تر کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه