English

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح کرد؛

یکسان سازی درآمدها و عدالت توزیع؛ با هدایت یارانه ها / دولت بودجه رانتخواری ندارد

گفت: دولت با هدایت یارانه این امکان را پیدا کرده که از طریق اختصاص یارانه به اقشار ضعیف تر قدم موثری در جهت یکسان سازی درآمدها و عدالت توزیع ایفا نماید.

یکسان سازی درآمدها و عدالت توزیع؛ با هدایت یارانه ها / دولت بودجه رانتخواری ندارد

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره با اینکه یارانه نقش بسیار مهمی در هدایت امور اقتصادی یک کشور ایفا می کند، اظهار کرد: اگر یارانه به گروهی از مصرف کنندگان اختصاص دهیم، این گروه در مقایسه با کل مصرف کنندگان از مزیت و رفاه بیشتری برخوردار می گردد و اگر به بخشی از تولیدکنندگان اختصاص پیدا کند، مزیت، نفع و سودی به این بخش از تولید کنندگان در مقایسه با سایر تولیدکنندگان ایجاد می کند. به این ترتیب دولت این امکان را پیدا  می کند که از طریق اختصاص یارانه به اقشار ضعیف تر، قدم موثری در جهت یکسان سازی درآمدها و عدالت توزیع ایفا نماید و یا اگر یارانه را به سمت تولید کنندگان خاصی مانند تولیدکنندگان گندم و یا حتی همه تولیدکنندگان کشاورزی هدایت کند، در این صورت حمایتی خاص از تولید کننده گندم یا حتی کل بخش کشاورزی در مقایسه با کل بخش های تولیدی کشور به اجرا گذاشته می شود؛ بنابراین دولت می تواند تاثیر گذاری بسیار عمیق و مهمی در هدایت امور اقتصادی یک کشور مانند حمایت از صنایع نوپا، صنایع درحال خطر  ورشکستگی، حمایت از صادرکنندگان و امثالهم بازی کند.

علی اکبر نیکواقبال با بیان اینکه یارانه های تولیدی و به عبارتی کمک هدفمندانه به تولیدکنندگان می تواند اولویت بیشتری در مقایسه با یارانه برای مصرف کنندگان ایفا کند، تصریح کرد: مزایای مختلفی مانند افزایش عرضه و اشتغال از اولویت برخوردار می شوند.

او با تاکید بر اینکه نظریه یارانه و تجربیات حاصل از آن در تاریخ توسعه اقتصادی کشورها بسیار وسیع،  گسترده و پندآموز است، افزود: برای تخصص یارانه دولت آگاهانه، فعالانه و هدفمند در چارچوب توسعه اقتصادی برنامه ای قدم برمی دارد. دولت از طریق یارانه گندم سعی به سودآورتر کردن تولیدکنندگان گندم و تشویق آنها به افزایش تولید و بهره وری و در نتیجه عرضه بیشتر گندم در کشور می کند تا از این طریق با کمبود عرضه و گرانتر شدن گندم مقابله نماید. یارانه آرد هم از فرایند و مراحل سیزده گانه تولید نان است تا با گرانی پیشنگری شده قیمت نان مقابله شود.

او با تاکید بر اینکه شکی نیست که پرداخت یارانه یا بسته های کمک معیشتی به صورت مسقیم به خانوارهای کم درآمد، بیکاران و فقرا و کلا به همه خانوارهای زیر خط فقر، بسیار ضروری و مفید است، اظهار کرد:  تورم سالانه در چندین دهه گذشته حول و حوش ۳۰ در صد و طی دو سه سال گذشته در حد ۴۰ در صد و برای سال ۱۴۰۱ تورمی بسیار بالاتر از ۴۰ درصد برآورد شده است. این برآورد، حداقل به این معنی است که یارانه و بسته های معیشتی هر سال باید این ۴۰ در صد تورم را جبران کند وگرنه فقر مانند بومرنگ به فقرا بازگشت پیدا می نماید! از این رو طبیعی است که نگاه ما برای جبران هزینه ها به منابع درآمدی دولت یا به بودجه دولت معطوف شود. کسر بودجه های هولناک دولت از طریق بهبود وصول درآمدهای مالیاتی متعارف و سایر درآمدها و حذف کلیه مخارج غیر اقتصادی بودجه دولت، کاهش و در اسرع وقت، این کسر بودجه به نزدیک صفر  گرایش پیدا می کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه