English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

دلیل مماشات دستگاه قضا با سینا استوی چیست؟ / پرونده کریپتولند همچنان جنجالی

کریپتولند حدود ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه مردم را بالا کشیده و حالا بعد از یک سال از بازداشت مدیرعاملش و متعهد شدن به پرداخت مطالبات مردم، هنوز دست مالباختگان به جایی بند نیست.

دلیل مماشات دستگاه قضا با سینا استوی چیست؟ / پرونده کریپتولند همچنان جنجالی

به گزاش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در حالی که کلاهبرداری صرافی کریپتولند برای همه ثابت شده است و سینا استوی مدیرعامل صرافی کریپتولند در ۲۷ اردیبهشت ماه سال قبل به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور بازداشت شده بود و بعد از آن در روزهای پایانی تابستان با قید وثیقه آزاد شده بود تا سرمایه های مردم را به آنان برگرداند. در آن زمان طبق اعلام مسئولان قضایی این پرونده تمامی کاربران برای تعیین تکلیف سرمایه‌شان، اطلاعات و جزییات دارایی خود را در مورد میزان سرمایه موجود در این صرافی با مراجعه به وبسایت کریپتولند، که حالا به «سامانه عودت دارایی کاربران کریپتولند» تبدیل شده، مشخصات و دارایی خود را برای شروع حسابرسی وارد کرده اند، اما هنوز وضعیت مردم تعیین تکلیف نشده است، این در حالی بود که در همان زمان عباس آشتیانی رئیس وقت کمیسیون بلاک چین و رمز ارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفته بود: «مردم نگران دارایی‌ های دیجیتال خود نباشند. طبق شنیده‌ها و مذاکرات انجام شده دارایی دیجیتال مردم بعد از بررسی سوابق تراکنش‌ها و صحت تراکنش‌های سکوی کریپتولند به آن‌ها باز خواهد گشت».

بیشتر بخوانید؛

ماجرای مالباختگان صرافی کریپتولند به کجا رسید؟

 

طبق بررسی ها حدود ۷۰ نفر از مالباختگان کریپتولند که سرمایه آنها به حدود ۸۰۰ میلیارد تومان می رسد، با دادن وکالت به یک وکیل دادگستری خواستار پیگیری مجدد شده اند و از آنجایی که در اسفند ماه سال گذشته نامه‌ای از سمت دادستان رسید که با توجه به اینکه استوی هیچ اقدام مثبتی در پس دادن دارایی مردم نداشته است، یک مهلت کوتاه به او بدهیم و اگر دوباره عمل مثبتی صورت نگرفت باید به زندان بازگردد. 

در طول یک سال گذشته چندین بار سرمایه گذاران در کریپتو لند دست به تجمعات اعتراضی برای بازپس‌گیری دارایی خود زدند و مسئولان مربوط باید این پرونده را تعیین تکلیف کنند. به گفته کامبیز عیدی وکیل مالباختگان کریپتولند «از روز اول خرداد اولویت ما از تلاش برای عودت دارایی به تلاش برای محکوم کردن متهمین به جرم اخلال در نظام اقتصادی تغییر می‌کند. طبق قانون استوی برای آزادی باید وثیقه‌ای معادل بدهی کاربران به دستگاه قضا بدهد اما او با وثیقه ۱۳۰ میلیارد تومانی آزاد شد در حالی که طلب کاربران ۸۰۰ میلیارد تومان است.»

کریپتو لند چگونه به وجود آمد؟

شرکت یکتا اکسیر سبز که با نام تجاری کریپتولند صرافی‌های رمز ارز در ایران بود که از سال ۱۳۹۶ در زمینه بلاکچین و رمزارزها با جذب بیش از ۲۰۰ هزار کاربر فعالیت خود را آغاز کرد و بعد از مسدود شدن این صرافی امکان واریز و برداشت پول و دسترسی به دارایی‌های دیجیتال برای کاربران مسدود شد. هرچند پس از دستگیری استوی و تعهدات او به دستگاه قضایی قضایی، او نسبت به آماده سازی و فعال نمودن دوباره سایت صرافی کریپتولند برای دسترسی کاربران به دارائی‌های خود، وعده داده بود و حتی تاکید داشت که پس از رفع موانع فنی سایت جهت دسترسی کاربران بازگشایی خواهد شد و کاربران قدیمی نیز می‌توانند برای جبران ضرر دو ماه بدون کارمزد از خدمات صرافی استفاده کنند، اما این اتفاق تاکنون نیفتاده است.

به گفته ذبیح الله خداییان سخنگوی قوه قضائیه در پرونده کریپتولند حدود هشت نفر بازداشت هستند و با کمک سازمان اطلاعات سپاه و دادسرای تهران اقدامات خوبی در جهت شناسایی متهمان و اموال آن‌ها جهت توزیع بین مالباختگان صورت گرفته بود.

دفتر و محل سایت اصلی صرافی در اختیار مالک اصلی بوده و اقدام به واگذاری محل به مجموعه ای دیگر کرده بوده و مدیرعامل کریپتولند همین مسئله را بهانه کرده بود که واگذاری زیر ساخت های فیزیکی و سخت افزاری باعث شده دسترسی مستقیم به منابع مالی و حسابهای بانکی میسر نباشد و با توجه به صحبت های مقام های قضائی این ادعا کاملا رد شده است و از این رو با همراهی و مساعدت مسئولین نه تنها باید مدیرعامل صرافی کریپتولند دوباره بازداشت شود، بلکه باید دارایی او و تمام کسانی که از مردم سواستفاده کرده اند مسدود شود تا تکلیف دارایی های مردم مشخص شود؛ زیرا اپلیکیشن این صرافی بصورت اوپن سورس و با گرفتن یک API از خارج کار می کرده و بحث انتقال دارایی رمزارزی به کیف پول های خارج از این صرافی وجود داشته و این روند می تواند بدون انجام هرگونه معامله یا واگذاری دارایی ممکن است اتفاق افتاده باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه