English

برای نخستین بار در کشور صورت گرفت؛

طراحی و ساخت ماشین شارژ وایر فولادسازی در فولاد مبارکه

در راستای پیروی از منویات مقام معظم رهبری در سال جدید، برای نخستین بار در کشور، ماشین شارژ وایر مربوط به LF3 ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه به دست تلاشگران این ناحیه طراحی و ساخته شد.

طراحی و ساخت ماشین شارژ وایر فولادسازی در فولاد مبارکه

به گزارش خبرگزاری موج، محمدمهدی بانک، رئیس واحد بومی‌سازی خطوط و فرایندهای تولید شرکت فولاد مبارکه و مسئول اجرای این پروژه در گفت‌وگو با خبرنگار فولاد اظهار کرد: پس از برگزاری جلسات متعدد با همکاران ناحیه فولادسازی و تهیه گزارش‌های مربوطه در راستای بررسی امکان طراحی، مهندسی و ساخت در داخل کشور، با حمایت مدیریت ناحیه فولادسازی و مهندسی کارخانه، تصمیم بر آن شد که این پروژه به‌صورت کاملا بومی در داخل کشور اجرا شود و جزو پروژه‌های اولویت‌دار سال 1400 تعریف گردد.

وی افزود: در این راستا تیمی متشکل از کارشناسان بهره‌برداری، تعمیرات و دفتر فنی عملیات ثانویه، بومی‌سازی خطوط تولید و فرایند و مهندسی کارخانه در شرکت فولاد مبارکه شکل گرفت تا تمامی مشخصات و موارد حائز اهمیت در ماشین را موردتوجه قرار دهد و ضمن طراحی این دستگاه با تکنولوژی روز دنیا، تمامی مشکلات موجود نیز رفع شود.

رئیس واحد بومی‌سازی خطوط و فرایندهای تولید شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: فرایند شارژ  وایر به کوره LF3 با استفاده از یک دستگاه دوخطه قدیمی انجام می‌شد و به علت زیاد بودن خرابی و نیاز به تعمیرات مکرر، بدون دستگاه رزرو، مشکلاتی در این خصوص وجود داشت.

وی اذعان داشت: سرعت دستگاه موجود به علت دوخطه بودن حداکثر 300 متر بر دقیقه است، درحالی‌که سرعت دستگاه شارژ طراحی و ساخته‌شده 360 متر بر دقیقه است. همچنین استفاده از وایر با جنس و قطرهای متنوع در سیستم قدیمی این ماشین امکان‌پذیر نبود و برای وایر با قطر 14 میلی‌متر و وایرهای توپر مثل AL و استحکام بالا، اپراتور مجبور به تنظیم دستی وایر بود.

رفع محدودیت تولید گریدهای ویژه خودروسازی و لوازم‌خانگی

بانک تصریح کرد: با انجام این کار عملا قابلیت تکرارپذیری طرح بومی‌سازی‌شده در گروه فولاد مبارکه و صرفه‌جویی اقتصادی و زمانی قابل‌توجه نسبت به نمونه خارجی مشابه ایجاد شد. عملیات طراحی، مهندسی و ساخت دستگاه مذکور با کمک یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه فولاد مبارکه و با تلاش و پشتکار کارشناسان و متخصصان تعمیرات و بهره‌برداری ناحیه فولادسازی، مهندسی کارخانه و بومی‌سازی به پایان رسید و با انجام موفقیت‌آمیز آزمایش‌های اولیه، منتظر انجام عملیات نصب و آزمایش گرم در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه است.

ارتقای کیفیت محصولات فولاد مبارکه

مهدی شفایی، سرپرست تعمیرات عملیات ثانویه شرکت فولاد مبارکه، در این خصوص اعلام کرد: در فرایند فولادسازی، بسته به نوع گرید تولیدی، مواد و افزودنی‌های فراوانی در مرحله ذوب و پالایش استفاده می‌شود و یکی از روش‌های تزریق این افزودنی‌ها، استفاده از دستگاه شارژ وایر است.

وی افزود: ازجمله مهم‌ترین موادی که در تمامی ذوب‌های ورق‌های تولیدی فولاد مبارکه استفاده می‌شود آلومینیوم است که نقش بسزایی در کاهش اکسیژن موجود در ذوب، تنظیم آنالیز شیمیایی و در نتیجه بهبود کیفی فولاد تولیدی ایفا می‌کند که بدین منظور از دستگاه شارژ وایر در پاتیل‌های LF فولادسازی استفاده می‌شود.

شفایی تصریح کرد: به‌وسیله دستگاه‌های دوخطه موجود، امکان تولید ذوب با گریدهای گروه‌های خودرویی و لوازم‌خانگی با محدودیت روبه‌روست که با تجهیز جدید این مشکلات نیز رفع می‌شود. طراحی این ماشین به‌صورت چهارخطه با قابلیت‌های یادشده و توانایی استفاده از وایر از قطر 7 تا 16 میلی‌متر و رفع مشکلات ایمنی از مزایای این پروژه است.

تبلور شعار تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین در اجرای این پروژه

علی فتاح‌الجنان تکنسین بومی‌سازی خطوط و فرایندهای تولید شرکت فولاد مبارکه در این خصوص بیان کرد: برای هریک از کوره‌های عملیات ثانویه LF یک دستگاه شارژ وایر در نظر گرفته شده و دستگاه‌های فعلی موجود در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم که با طراحی و تکنولوژی بسیار قدیمی مشغول به کارند تاکنون از 2 شرکت خارجی تأمین می‌شده و مورد استفاده قرار می‌گرفته، اما با گذشت زمان این دستگاه‌ها مستهلک شده و با توجه به قدیمی بودن تکنولوژی آن‌ها، بهره‌بردار را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است.

گفتنی است این پروژه نمونه‌ای عملی و منطبق با نام‌گذاری سال 1401 بوده و امید است این تلاش ادامه یابد. در پایان لازم است از تمامی همکاران مشارکت‌کننده در انجام این پروژه به‌خصوص همکاران مجموعه مدیریت عملیات ثانویه و دفتر فنی 07، قراردادهای توسعه، مهندسی کارخانه و بومی‌سازی خطوط تولید و فرایند قدردانی نماییم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی