English

میزگرد بررسی چالش‌های خصوصی‌سازی معادن ایران برگزار شد

بحث کمبود و تأمین مواد اولیه تولید فولاد ازجمله مهمترین دغدغه‌های فولادسازان است و از همین رو پایگاه خبری ایراسین با برگزاری این میزگرد با حضور فعالان و پیشکسوتان بخش معدن و صنایع معدنی، به این حوزه پرداخته است.

میزگرد بررسی چالش‌های خصوصی‌سازی معادن ایران برگزار شد

به گزارش خبرگزاری موج، میزگرد بررسی چالش‌های خصوصی‌سازی معادن باحضور محــمدحسـن عرفانیان (مجری طرح فولاد مبارکه)، سیـــد داوود یثربی (مدیرعامــل سابق صندوق بازنشستگی شرکت ملی فولاد ایران و بنیان‌گذار شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات)، بهرام شکوری (رئیس سابق کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران)، سیدمصطفی فقری (مدیر استخراج مواد معدنی شرکت فولاد مبارکه) و امیربیژن یثربی (برگزیده بنیاد ملی نخبگان و کارشناس استخراج معدن) به میزبانی پایگاه خبری تحلیلی «ایراسین» در تهران برگزار شد.

با عنایت به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر الزام جایگزینی معدن با نفت، معدن و صنایع معدنی می‌تواند یکی از پیشران‌های اقتصاد ایران باشد و البته این امر منوط به سرمایه‌گذاری مؤثر و افزایش تولیدات و استخراج مواد معدنی است. به نظر برخی کارشناسان، خصوصی‌سازی معادن، به‌عنوان یک راهکار مؤثر برای افزایش تولیدات معادن و راه‌اندازی مجدد معادن غیرفعال به حساب می‌آید.

می‌توان بخش معادن و صنایع معدنی را از جلوه‌های برجسته جهش تولید در کشور خواند و افزایش واگذاری‌ها در بخش معادن و صنایع معدنی به مردم و بخش خصوصی را ازجمله اهداف پیش روی وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد. حال سؤال اصلی این است که تحقق این هدف نیازمند چه الزاماتی است و شیوه اجرای صحیح آن به بهترین نحو چیست؟

بررسی چالش کمبود و تأمین مواد اولیه تولید فولاد به‌عنوان دغدغه فولادسازان کشور

به عقیده محتشمی‌پور معاون معادن و فراوری مواد وزارت صمت، ورود محصولات معدنی به بورس جزو سیاست‌های این وزارتخانه است که این رویه مانع انحصار و ابهام در روابط بین خریدار و فروشنده می‌شود و به شفافیت اطلاعات و ثبت فاکتورهای واقعی کمک می‌کند که البته این یک فرایند تدریجی است.

به گزارش خبرنگار فـولاد، میزگرد بررسی چالش‌های خصوصی‌سازی معادن باحضور محــمدحسـن عرفانیان (مجری طرح فولاد مبارکه)، سیـــد داوود یثربی (مدیرعامــل سابق صندوق بازنشستگی شرکت ملی فولاد ایران و بنیان‌گذار شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات)، بهرام شکوری (رئیس سابق کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران)، سیدمصطفی فقری (مدیر استخراج مواد معدنی شرکت فولاد مبارکه) و بیژن یثربی (برگزیده بنیاد ملی نخبگان و کارشناس استخراج معدن) به میزبانی پایگاه خبری تحلیلی «ایراسین» در تهران برگزار شد.

به عقیده برخی کارشناسان، بورس محل بسیار مناسبی برای عرضه معادن است و ورود معادن به بورس، توسعه آن‌ها و همچنین توسعه اشتغال، تولید و ارزآوری را به دنبال خواهد داشت، اما برخی دیگر معتقدند ورود معادن به بورس منجر به افزایش بروکراسی اداری و طولانی شدن مسیر فروش و جابه‌جایی مواد معدنی می‌شود.

بحث کمبود و تأمین مواد اولیه تولید فولاد ازجمله مهم‌ترین دغدغه‌های فولادسازان است و از همین رو پایگاه خبری ایراسین با برگزاری این میزگرد با حضور فعالان و پیشکسوتان بخش معدن و صنایع معدنی، به این حوزه پرداخته است.

نقش مهم رسانه در شفاف‌سازی مسیر  تصمیم‌گیری‌های کلان در بخش معادن

پیشینه خصوصی‌سازی معدن در ایران، چرایی ضعف در خصوصی‌سازی معادن، چگونگی ایجاد سازمان‌های خصولتی و تأثیر آن بر منافع ملی محورهای اصلی این میزگرد بود. همچنین عرضه سنگ‌آهن در بورس، لزوم ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بحث اکتشاف، لزوم سرمایه‌گذاری شرکت‌های گروه پیشرانان پیشرفت همچون فولاد مبارکه در حوزه اکتشاف و تأثیرات وضع عوارض صادراتی بر محصولات زنجیره فولاد از دیگر موضوعات موردبحث در این نشست بود.

در وضع کنونی که حاکمیت از سویی ورود معادن به بورس را الزامی می‌داند و معتقد است این اتفاق منجر به کشف قیمت واقعی می‌شود و از سوی دیگر برای صادرات محصولات فولادی عوارض جدید وضع می‌کند. رسانه باید بتواند با به‌کارگیری نظرات کارشناسان خبره این حوزه و دانشگاهیان و نخبگان مسیر پیش روی تصمیمات حاکمیت را شفاف کند.

مشروح این میزگرد به‌صورت تصویری و مکتوب از طریق پایگاه خبری ایراسین به نشانی www.irasin.ir در قالب 2 بخش شامل پیشینه و تاریخچه خصوصی‌سازی بخش معدن و تأثیر آن بر زنجیره فولاد به‌زودی منتشر خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی