English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

آیا وزیر صنعت با طرح جدیدش مسئولیت نظارت را لغو کرده است؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت چندی پیش اعلام کرد که با اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالا بازار به سامان می رسد و با جشنواره برترین فروشنده ها مردم به سمت شرکت های منصف می روند، اما گویا همه اینها سرابی بود برای برپایی جشنواره ای دیگر!

آیا وزیر صنعت با طرح جدیدش مسئولیت نظارت را لغو کرده است؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، بحران قیمت ها اینروزها بیشتر نمایان شده است و این مساله برخلاف چیزهایی بوده که رضا فاطمی امین وزیر کنونی صنعت، معدن و تجارت وعده داده بود و البته ستاد تنظیم بازار به عنوان زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز که ماه هاست موضوع ساماندهی بازار را از طریق طرح های جدید درج قیمت تولیدکننده در بوق کرنا کرده این روزها در سکوت به سر می برد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت که به تازگی در نشستی اعلام کرده بود طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالا حلال مشکلات بازار است؛ گویا سری به بازار شب عید و ایام نوروز نزده است! در این خصوص مساله اینجاست که همه کالاها بسته بندی ندارند که به بهانه درج قیمت تولیدکننده بازار را بدون نظارت و تنظیم گری از نظر عرضه کافی رها کنید.

مسئله دوم اینکه آقای وزیر اعلام کرده اند که فروشنده ها می توانند تا ۳۰ درصد بر روی قیمت تولیدکننده اضافه کنند و این مساله کاملا قانونی است. حالا اگر فروشنده ای بیش از ۳۰ درصد بفروشد با این نظارت ضعیفی که در بازار وجود دارد آب از آب تکان نمی خورد و نیز وقتی مجوز افزایش ۳۰ درصدی قیمت به فروشنده داده می شود، تولیدکننده مجوز چقدر افزایش قیمت به خود می دهد؟ مگر تنظیم گری بازار در چند دستورالعمل و... اجرا می شود؟

مجوز گرانفروشی!

در شرایطی که مردم سالانه بیش از ۵۰ درصد تورم قانونی تجربه می کنند، عملا توان تحمل گرانفروشی را دیگر ندارند. وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش از این در پاسخ به سوالی درباره همین موضوع به خبرنگار خبرگزاری موج اعلام کرد: «وقتی درج قیمت تولیدکننده در بازار جا بیفتد فروشنده ها برای فروش بیشتر درصد سود کمتری روی قیمت تولیدکننده می کشند و همین مساله باعث می شود تا کالا با قیمت پایین تر به دست مصرف کننده برسد و از طرف دیگر قرار است ما به صورت سه ماهه فروشندگان برتر را معرفی کنیم.»

در شرایط کنونی این طرح برای برخی کالاها بیش از ۳ ماه است که اجرا می شود اما کماکان شاهد رقابتی در بازار برای ارزان فروختن نیستیم و اتفاقا برعکس این مساله اتفاق افتاده و فروشنده ها در حال رقابت برای گران فروشی هستند. البته وزیر صنعت برای اثبات ادعای خود محصول لنت ترمز را مثال می زند و معتقد است که در شرایط کنونی در محدوده ۱۰۰ هزار تومان می توان این کالا را در بازار پیدا کرد، در حالی که پیش از این با چند برابر قیمت عرضه شد. این مثال های کلیشه ای متاسفانه در دولت های قبلی، از جمله برای پیدا کردن گوجه ارزان قیمت هم استفاده شد. اما مساله اینجاست که این مغلطه ها دردی از مردم دعوا نمی کند و این مصرف کننده است که در این ایام باید با نگرانی به دلیل گرانی ها تعطیلات خود را بگذراند.

از طرف دیگر سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده که به نوعی مجری این طرح است به تازگی جشنواره ای در هتل اسپیناس برگزار کرده و برترین فروشنده ها را معرفی کرده است. این دقیقا همان طرحی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت قبلا به آن اشاره کرده و تاکید داشت که با معرفی برترین فروشنده ها مردم به سمت خرید کالا از شرکت هایی می روند که قیمت تولیدکننده را رعایت کرده اند! با توجه به اینکه جشنواره و طرح های زیادی همچون ۱۰۰ شرکت برتر، قهرمانان صنعت و... هم با همکاری این وزارتخانه در سال های اخیر برگزار شده و حاشیه های این جشنواره ها نشان می دهد که پکیج هایی که از طرف برگزار کننده های جشنوراه ها و همایش ها برگزار می شود، بیشتر نماد تندیس فروشی است تا اینکه مقیاسی برای تعیین برترین شرکت ها.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه