English

مسئولان برای کنترل قیمت‌ها چاره اندیشی کنند

در روزهای اخیر افزایش قیمت سیب زمینی در بازارهای استان ایلام گلایه و نارضایتی مردم را به دنبال داشته است.

مسئولان برای کنترل قیمت‌ها چاره اندیشی کنند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج ایلام، از گذشته تا کنون تامین غذا و مواد خوارکی جز نیازهای اساسی بشر به شمار می‌رفته و همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده است، بر همین اساس کوچک‌ترین افزایش قیمت در بازار مصرفی مواد غذایی و اقلام خوراکی بلافاصله در زندگی و معیشت مردم به ویژه اقشار کم درآمد تاثیر میگذارد.

اما علیرغم این مهم مدت‌هاست به دلیل بی‌توجهی مسئولان شاهد گرانی کالاهای بسیاری از جمله گوشت، مرغ، ماهی،لبنیات، نان، میوه و... بودیم، که پس از اینها در چند روز اخیر نوبت به گران شدن سیب زمینی و حذف آن از سبد خرید عموم مردم رسیده است.

 افزایش قیمت این محصول در حالی صورت می گیرد که بخش زیادی از مصرف کنندگان آن از قشر پایین ومتوسط جامعه هستند که در طی دو سال اخیر با بحران شدید اقتصادی دست و پنجه نرم کرده و هر روز با گرانی سرسام آور یک کالا روبرو بوده اند و این افزایش قیمت‌ها در حالی است که حقوق و درامد این اقشار نیز افزایش چندانی پیدا نکرده است.

 

عدم تناسب درآمد و مخارج مردم ایلام 

مهدی ناصری در گفت‌وگو با خبرنگار موج اظهار داشت: علارغم اینکه استان ایلام از جمله استان‌های کم‌جمعیت کشور به شمار می‌رود اما قیمت محصولات غذایی همچون گوشت، مرغ، برنج، روغن، لبنیات، میوه و.... در بازارهای آن با سرعت بیش‌تری از سایر استان‌ها رو به افزایش بوده است‌.

این شهروند ایلامی افزود: با وجود اینکه هر روز مسئولان ارشد در دستگاه‌های ذیربط وعده‌های بسیاری در خصوص کنترل بازار میدهند، نه تنها قیمت این محصولات کاهشی نداشته بلکه در چند روز اخیر شاهد افزایش نجومی قیمت سیب زمینی از کیلویی ۷هزار تومان به ۲۰ هزار تومان بوده‌ایم.

 

لزوم کنترل قیمت‌ها

سمیه علیزاده از دیگر شهروندان ایلامی با بیان اینکه استان ایلام از جمله استان‌های فقیر و محروم کشور است که عموم مردم آن از درآمد نسبتا پایینی برخوردارند، به خبرنگار موج گفت: قیمت محصولات غذایی در بازارهای استان ایلام با درآمد مردم همخوانی ندارد و همین مهم لطمه جدی به معیشت و اقتصاد خانواده‌ها وارد کرده است.

وی افزود: ما از مسئولان استانی انتظار حمایت داریم نه اینکه هر روز بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و درآمد مردم استان، خبر جدیدی در خصوص افزایش قیمت محصولات منتشر کنند.

 

اهمیت نظارت بر بازار تره‌بار ایلام

شهریار عباسی، معاونت اقتصادی استاندار ایلام در گفت‌و‌گو‌ با خبرنگار موج اظهار داشت: اختلاف قیمت ناشی از کیفیت و برند یک کالا امری بدیهی و قابل قبول است، اما آنچه به کثرت در بازار‌های ایلام دیده میشود، تفاوت قیمت در محصولات با برند و کیفیت یکسان در بازار این استان ‌است که قابل قبول نبوده و نیازمند رسیدگی می‌باشد.

معاونت اقتصادی استاندار با بیان اینکه نظارت و بازرسی بازار‌های ایلام از اولویت‌های این دستگاه است، افزود: بررسی حذف واسطه‌ها در بازار میوه و تره بار ایلام انجام و مزایا و معایب و سود و زیان این وضعیت را بررسی سپس برای آن اتخاذ تصمیم خواهد شد.

وی با تاکید بر اهمیت قیمت گذاری میوه و تره‌بار در بازار ایلام، ادامه داد: استعلام قیمت از استان‌های همجوار و تعیین قیمت متناسب با استان‌های همجوار برای بازار میوه در ایلام یک ضرورت است که مسئولان مرتبط باید آن را در دستور کار خود قرار دهند.

 

علت گرانی سیب‌زمینی در استان‌های غربی

علی شکری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار موج اظهار داشت: قیمت مصوب سیب‌زمینی نه تنها در استان ایلام بلکه در تمامی استان‌های غرب کشور به علت آزاد شدن صادرات بدون محدودیت و همچنین بارش‌های زمستانه اخیر و ایجاد مشکلات حمل و نقل، افزایش داشته است.

 رئیس اداره تنظیم بازار جهاد کشاورزی استان ایلام با بیان اینکه برای کنترل قیمت سیب‌زمینی جلساتی با شبکه تعاون روستایی صورت گرفته است، افزود: همچنین بررسی کرده‌ایم که قیمت گذاری بر اساس فاکتور‌هایی که در همدان و کرمانشاه است انجام شود و سیب‌زمینی بیش از نرخ تعیین شده به فروش نرسد.

وی تصریح کرد: نیروهای بازرسی نیز هم‌اکنون در سراسر استان در حال بازدید میدانی هستند و در صورت مشاهده تخلف بدون ملاحظه طبق قانون برخورد خواهند کرد.

بدون شک افزایش بی رویه قیمت کالاها و اقلامی که مصرف عمده مردم است باعث گلایه و نارضایتی آنها می‌شود، از این رو میبایست مسئولان ارشد در دستگاه‌های مربوط اقدامات لازم برای کنترل قیمت کالاهای مصرفی از جمله سیب‌زمینی اعمال کنند تا قدمی در راستای انجام وظایف خود و کاهش فشار اقتصادی بر معیشت مردم برداشته شود.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه