English

نحوه محاسبه قانون مالیات های مستقیم

درآمدی که شخص حقیقی در خدمت شخص دیگر(اعم از حقیقی یا حقوقی‌) در قبال تسلیم نیروی کار خود بابت ‌اشتغال در ایران برحسب مدت یا کار انجام یافته به‌ طور نقد یا غیرنقد تحصیل می‌کند مشمول مالیات بر درآمد حقوق است‌.

نحوه محاسبه قانون مالیات های مستقیم

به گزارش خبرگزاری موج، احمد بهرامی کارشناس امور مالیاتی اظهار کرد: مالیات که به عنوان یکی از مهم ترین روش های کسب درآمد دولت شناخته می شود به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم از افراد اخذ می گردد. مالیات غیر مستقیم همان طور که از نامش پیداست به صورت جداگانه از شما دریافت نمی گردد اما برای پرداخت مالیات مستقیم اشخاص حقوقی یا حقیقی می بایست با تنظیم اظهارنامه مالیاتی از میزان آن آگاه شده و اقدام به پرداخت آن نمایند.

نحوه محاسبه قانون مالیات های مستقیم

مالیات بر درآمد حقوق

ماده ۸۲ ـ درآمدی که شخص حقیقی در خدمت شخص دیگر(اعم از حقیقی یا حقوقی‌) در قبال تسلیم نیروی کار خود بابت ‌اشتغال در ایران برحسب مدت یا کار انجام یافته به‌ طور نقد یا غیرنقد تحصیل می‌کند مشمول مالیات بر درآمد حقوق است‌.

تبصره ـ درآمد حقوقی که در مدت مأموریت خارج از کشور(از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران یا اشخاص مقیم ایران‌) ازمنابع ایرانی عاید شخص می‌شود مشمول مالیات بر درآمد حقوق می‌باشد.

ماده ۸۳ ـ درآمد مشمول مالیات حقوق عبارت است از حقوق (مقرری یا مزد، یا حقوق اصلی‌) و مزایای مربوط به شغل اعم از مستمر و یا غیر مستمر قبل از وضع کسور و پس از کسر معافیت‌ های ‌مقرر در این قانون

تبصره ـ درآمد غیرنقدی مشمول مالیات حقوق به شرح زیرتقویم و محاسبه می‌شود:

الف ـ مسکن با اثاثیه معادل بیست و پنج درصد(25%) و بدون اثاثیه بیست درصد (20%) حقوق و مزایای مستمر نقدی (به استثنای مزایای نقدی معاف ‌موضوع مادة (91) این قانون‌) در ماه پس از وضع وجوهی که از این ‌بابت از حقوق کارمند کسر می‌شود.

ب ـ اتومبیل اختصاصی با راننده معادل ده درصد(10%) و بدون ‌راننده معادل پنج درصد(5%) حقوق و مزایای مستمر نقدی (به استثنای ‌مزایای نقدی معاف موضوع ماده (91) این قانون‌) در ماه پس از کسر وجوهی که از این بابت از حقوق کارمند کسر می‌شود.

ج ـ سایر مزایای غیرنقدی معادل قیمت تمام ‌شده برای ‌پرداخت ‌کننده حقوق.

ماده ۸۴- میزان معافیت مالیات بر درآمد سالانه مشمول مالیات حقوق از یک یا چند منبع، هرساله در قانون بودجه سنواتی مشخص می‌شود.

میزان معافیت برای سال ۱۴۰۰، مبلغ ۴۸۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال است.

 بنابراین نرخ مالیات حقوق در سال ۱۴۰۰ به شرح زیر است:

 نسبت به مازاد ۴۸۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال تا ۹۶۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال:        ۱۰ درصد

نسبت به مازاد ۹۶۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال تا ۱،۴۴۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال:      ۱۵ درصد

نسبت به مازاد ۱،۴۴۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال تا ۲،۱۶۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال :  ۲۰ درصد

نسبت به مازاد۲،۱۶۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال تا ۲،۸۸۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال :    ۲۵ درصد

نسبت به مازاد ۲،۸۸۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال تا ۳،۸۴۰،۰۰۰،۰۰۰  ریال : ۳۰ درصد

نسبت به مازاد ۳،۸۴۰،۰۰۰،۰۰۰  ریال  :  ۳۵ درصد

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه