English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

سناریوهای بورس در هفته پایانی دی ۱۴۰۰

در شرایط کنونی این سناریو وجود دارد که اگر شاخص کل بورس در محدوده یک میلیون و ۳۳۰ هزار واحد کف سازی کند، انرژی لازم برای آغاز روند صعودی تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد را کسب می کند.

سناریوهای بورس در هفته پایانی دی ۱۴۰۰

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در هفته ای که گذشت بازار هرچند نوساناتی داشت، اما به طور کلی رشد یا افت چشمگیری نداشت؛ به طوری که شاخص کل همچنان در کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی قرار گرفته است و تا زمانی که از این کانال خارج نشود همچنان سایه سنگین رکود بر بازار حاکم است.

با وجود اینکه در هفته های گذشته برخی مسئولان واکنش های مثبت درباره برجام داشتند اما این مساله تنها به سیگنالی برای نوسان گیرها و حقوقی ها بدل شد؛ به طوری که ابتدای هفته، گروه هایی مانند خودرو و بانک یک نوسان ده درصدی از سهامداران گرفتند و بعد دوباره به محدوده قیمتی قبل برگشتند از طرف دیگر با جدی شدن مذاکرات قیمت ارز از کانال ۳۰ هزار تومان به کانال ۲۸ هزار تومان وارد شده و همین موضوع روی معاملات سهام شرکت های صادراتی تاثیر منفی گذاشت و نمادهای فولادی و شیمیایی وارد رنج های منفی شدند. این مساله حکایت از این دارد که کاهش نرخ ارز برای برخی از گروه های بازار، ریسک معاملاتی محسوب می شود، هرچند توافق برجام در بلندمدت به نفع شرکت های صادراتی خواهد بود و آنها می توانند با ورود به بازارهای جدید درآمد خود را افزایش دهند و کاهش قیمت ارز را جبران کنند.

خرید حقوقی ها در هفته اخیر

در واقع بیشترین خرید حقوقی ها در هفته اخیر از گروه های فلزی، بانکی و پتروشیمی ها انجام شد که می تواند ناشی از کد به کد حقیقی به حقوقی هم باشد، از این رو با در نظر گرفتن وضعیت بازار، پیش بینی می شود ورود سرمایه به این گروه های بزرگ در رشد شاخص کل بورس موثر است؛ اما این مساله نیازمند این است که نمادهای گروه پتروشیمی و فلزی به سطوح حمایتی برسند و بعد در یک دوره زمانی احتمالا رنج معامله خواهند شد.

معاملات از ابتدای هفته گذشته با خروج سرمایه حقیقی ادامه داشت، هرچند حجم معاملات در محدوده ۲ هزار میلیارد تومان انجام می شد که نشانه رکود و عدم ورود پول های بزرگ به بازار است و به عبارت دیگر می توان گفت حقوقی ها و بازارگردان ها فعالان تا زمانی که شاخص کل به محدوده مناسب نرسد سرمایه داران خرد را دست به سر می کنند و بعد از آن با ورود پول های بزرگ و جابه‌جا کردن پول از صندوق های درآمد ثابت به بازار سهام سیگنال رشد بازار را صادر می کنند.

خروج سرمایه حقیقی

البته در هفته معاملاتی گذشته در روز چهارشنبه خروج سرمایه حقیقی به حداقل خود رسید و این مساله تحت تاثیر این است که شاخص به سطوح حمایتی رسیده است، اما هنوز بسیاری از سرمایه گذاران مردد هستند و منتظر نتیجه مذاکرات مانده‌اند. همچنین باید توجه داشت که شاخص کل بورس به مقاومت شکسته شده و خط روند پولبک زده است و به همین دلیل به نظر نمی رسد کف خیلی پایینی داشته باشند هرچند کف قطعی آن مشخص نشده و برخی فعالان بازار معتقدند که شاخص کل تا سطح یک میلیون و ۲۷۰ هزار واحد بیشتر افت نخواهد کرد.

در شرایط کنونی این سناریو هم وجود دارد که اگر شاخص کل بورس در محدوده یک میلیون و ۳۳۰ هزار واحد کف سازی کند، انرژی لازم برای آغاز روند صعودی تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد را کسب می کند. شاید هفته آینده نتیجه معاملات نشان دهد که بازار قرار است کف سازی کند یا به کف های بعدی فکر می کند.

اثر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

رئیس سازمان برنامه و بودجه بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای نهاده ها تاکید کرد و همین مساله باعث تقاضا در دو گروه غذایی و زراعت شده است و نمادهایی که در یک سال گذشته اصلاح زیادی کرده اند به دلیل ظرفیت بالایی که برای رشد دارند با صف خرید هم همراه شدند؛  بنابراین حذف ارز دولتی همچنان می تواند سیگنال رشد برای این گروه ها باشد از طرف دیگر با توجه به اینکه نهضت مسکن ملی وارد فاز اجرایی شده، جدی شدن پروژه های این بخش روی دو گروه انبوه سازی و سیمانی ها تاثیر می گذارد و از آنجایی که هر دو گروه انبوه سازی و سیمانی به سطوح حمایتی رسیده و رنج زدن این گروه در کف حمایتی نشان می دهد که در انتظار ورود نقدینگی جدید است. همچنین گروه بانک و خودرو در موقعیت پولبک به مقاومت شکسته نزدیک هستند و پتانسیل بالایی برای حرکت رو به جلوی بازار دارند که می توانند در کنار واکنش مثبت شاخص هم وزن به خط روند موتور رشد بازار شوند.

در حال حاضر گفته ها حکایت از این دارد که ۱۰ ماده پیشنهادی وزارت اقتصاد برای حمایت از بورس در بودجه اعمال شده است و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و برخی مسئولان وزارت اقتصاد این موضوع را تایید کرده اند و دستور مستقیم ریاست جمهوری برای اجرای این بسته حمایتی از بورس هم وجود دارد حالا باید دید در هفته آینده این مساله سیگنال مثبتی برای بازار سرمایه صادر می کند یا خیر!

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه