English

کامران ندری در گفتگو با خبرگزاری موج؛

روند پیش روی بورس با برجام

یک اقتصاددان خبر داد: امضای برجام و حل مشکلات تحریمی می تواند به ثبات بیشتر در بازار سهام کمک کند، هرچند در گام نخست روند صعودی تا حدودی متوقف می شود، اما روند نزولی هم به خود نمی گیرد، به همین دلیل در آن زمان عوامل بنیادی می تواند در قیمت سهام تاثیر گذار باشد.

روند پیش روی بورس با برجام

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه بازار سرمایه در شرایط کنونی نسبت تورم نباید نزولی باشد گفت: البته باید توجه داشته باشید که نوسانات اخیر بازار به معنی افت هفتگی شاخص نیست و روند بازار در مجموع صعودی است.

کامران ندری با بیان اینکه اگر شرایط منفی اقتصاد کشور را هم در نظر نگیریم رشد بازار باید محقق شود، افزود: در حال حاضر با توجه به تورم موجود در کشور تمام دارایی ها باید صعودی باشند و این به معنای افزایش ارزش سهام است مگر اینکه مساله ای روند بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار دهد.

او با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی احتمال اینکه شاخص پایین تر از یک میلیون و ۳۰۰ هزار بگیرد کم است اظهار کرد: روند صعودی بازار بورس بدین گونه نیست که همه شرکت ها به یک اندازه رشد کنند، زیرا رشد برخی از این شرکت ها در سال های گذشته خیلی بیشتر از ارزش واقعی آنها اتفاق افتاده است و حتی ممکن است برخی از آنها ورشکسته باشند.

ارزیابی وضعیت شاخص کل بورس

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه باید در ارزیابی وضعیت شاخص کل بورس سیاست های کلان و حمایتی را مد نظر قرار داد، تصریح کرد: در شرایط کنونی مسئولان کشور درگیر سیاست گذاری خرد شده اند و این مساله باعث می شود که از مسائل مهم اقتصادی فاصله گرفته شود.

او با تاکید بر اینکه هرجا انحصار است بحث رانت هم مطرح می شود، اظهار کرد: در شرایط کنونی بدنه اقتصاد کشور مبتنی بر رانت است اما مسئولان متاسفانه به این مشکل چندان نپرداخته اند. برای نمونه خودروسازی ایران ۴۰ سال است که مورد حمایت دولت بوده در حالی که مزیتی برای اقتصاد کشور نداشته اند و در مقابل دولت با جلوگیری از واردات عملا رانت توزیع می کند. از طرف دیگر این شرکت ها در بازار سرمایه نوسان ایجاد می کنند و به اسم تولید داخلی امتیاز می گیرند.

فرصت بازار سرمایه

ندری با اشاره به اینکه دولت ها در ایران نتوانسته‌اند از فرصت بازار سرمایه به درستی استفاده کند، گفت: در شرایط کنونی حباب در بازار سهام وجود ندارد و امضای برجام و حل مشکلات تحریمی می تواند به ثبات بیشتر در بازار کمک کند، هرچند در گام نخست روند صعودی بورس تا حدودی متوقف می شود، اما روند نزولی هم به خود نمی گیرد، به همین دلیل در آن زمان عوامل بنیادی می تواند در قیمت سهام تاثیر گذار باشد و تصمیم های کلان همچون حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و... هم در بورس تاثیرگذار خواهند بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر بورس ایران با افت شدیدی همراه شده و بسیاری از فعالان بازار سرمایه این مشکل را به عملکرد وزارت اقتصاد و... نسبت می دهند و برخی هم معتقدند که بورس به صورت دستوری نوسان منفی پیدا کرده تا کشور با تبعات تورمی آن مواجه نشود. در هفته های اخیر بازار ارز هم نوسانات زیادی پیدا کرده است، اما از آنجایی که قیمت ارز بعد از یک رشد در حال افت است عملا تاثیر منفی بر بازار سرمایه ندارد و بسیاری از نمادها در حال حاضر با قیمت دلار کمتر از ۲۰ هزار تومان معامله می شوند و این به معنای تاثیر جو روانی و سیاست های دستوری بر بازار است و تا زمانی که دولت تکلیف اقتصاد و بورس را روشن نکند، نوسانات بازار هم روزانه و در یک محدوده مشخص ادامه دار خواهد بود، که نفع آن برای نوسان گیرها و حقوقی های سهم خواهد بود و افرادی که به پول نیاز دارند مجبور هستند که بخشی از سهام خود را با زیان برای صرف هزینه های زندگی بفروشند و این روند تا زمانی که دولت معین می کند ادامه خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه