English

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرگزاری موج؛

بهبود کلیت بازار سرمایه به یک سال زمان نیاز دارد

سهراب ترابی گفت: یک سال دیگر زمان نیاز داریم تا کلیت بازار بهتر شود. در شرایط کنونی تک سهم ها می توانند رشد قابل توجهی داشته باشند.

بهبود کلیت بازار سرمایه به یک سال زمان نیاز دارد

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه بورس را باید از جنبه های مختلف بررسی کرد، گفت: خبرهای اقتصادی، سودسازی شرکت ها و... همه از نظر بنیادی موثر هستند؛  عوامل تکنیکال نیز یکی دیگر از فاکتورهایی است که در تشخیص نوسات بازار تاثیر گذار بوده و در نهایت سومین فاکتور، روان شناسی بازار است. روان شناسی بازار تاثیر خیلی زیادی بر بازار دارد و بر همین مبناست که گاهی مردم برای معاملات منطق را دنبال نمی کنند.

سهراب ترابی با بیان اینکه در ریزش بازار عوامل بنیادی موثر بود، افزود: در شرایط کنونی عوامل بنیادی هم باعث شده که برخی نمادها مستعد رشد باشند و از طرف دیگر دولت و مسئولان اعلام کرده اند که از بازار حمایت خواهند کرد، که همین خبر نیز عامل بنیادی را تقویت می کند.

او با بیان اینکه در حال حاضر برخی نمادها که به قیمت سال ۹۸ رسیده اند از نظر تکنیکال مستعد رشد هستند، افزود: برای نمونه نماد فولاد از نظر فیبونوچی، ۶۱ درصد از سیکل خود را اصلاح کرده و هم اکنون در وضعیتی ارزنده قرار داده و می توان رشد اخیر آن را موج یک از سیکل جدید نماد نام گذاری کرد، زیرا این نماد موج الیوتی خود را تکمیل کرده است.

۶۰ درصد وضعیت معاملات به روانشناسی معامله برمی گردد

ترابی با تاکید بر اینکه عوامل روانشناسی به دلیل بی اعتمادی که در بازار ایجاد کرده روی معاملات تاثیر گذاشته است، گفت: به طور قطع ۶۰ درصد وضعیت معاملات به روانشناسی معامله برمی گردد و ۴۰ درصد هم به عوامل بنیادی و تکنیکال برمی گردد.

او افزود: برخی سهامداران در آخرین روز مثبت بازار در سال ۹۹ ورود کرده اند و اگر امروز قرار باشد به صورتی شارپی رشد کند حداقل ۶ ماه زمان می برد تا دوباره به سرمایه اولیه خود برسند، این افراد در آن زمان برای ورود به بازار و خرید سهام دلایلی داشتند که بر می گردد به وعده های مسئولان یا نظر اطرافیان که در کوتاه مدت سود کرده بودند.

ترابی با تاکید بر اینکه سهامداران حس اعتماد خود را نسبت به مسئولان و حتی تحلیل گران از دست داده اند به همین دلیل نقدینگی مورد نیاز برای رشد سهام، وارد بازار نشد.

وی همچنین اظهار کرد: ضعف کمبود سرمایه باعث شده که بازار همچنان رِنج بزند یا حتی برخی نمادها افت بیشتری تجربه کنند، به همین دلیل تا سرمایه جدید نباشد روند رو به رشد آغاز نخواهد شد.

ذهنیت در بازار باید تغییر کند

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه وقتی روند شارپ صعودی یا نزولی باشد یک ذهنیت برای سهامداران ایجاد می کند و در پایان روند باید یک بازه زمانی بگذرد تا آن ذهنیت از بین برود، تصریح کرد: در یک سال گذشته روند نزولی بازار باعث شده این ذهنیت در بازار شکل بگیرد که بازار دیگر به حالت قبل بر نمی گردد، به همین دلیل تا زمانی که این دوره نگذرد نمی توانیم انتظار رشد جدید داشته باشم.

او با اشاره به اینکه یک سال دیگر زمان نیاز داریم تا کلیت بازار بهتر شود، گفت: در شرایط کنونی تک سهم ها می توانند رشد قابل توجهی داشته باشند، برای نمونه نمادی مانند شِلُرد از خرداد ۱۴۰۰ روند صعودیش شروع شد و ۱۲۰ درصد رشد کرد و دلیل این مساله یعنی رشد سهام نماد، راه اندازی فاز سوم تولید بود و البته در این روند صعودی اصلاحاتی هم داشته است اما به صورت پیوسته رشد کرده است.

ترابی با تاکید بر اینکه برخی مواقع قبل از انتشار هر خبری اقدامات برای خرید یا فروش سهام انجام می شود، گفت: بسیاری از کسانی که براساس اخبار فاندامنتال تصمیم می گیرند سهامی بخرند می گویند این خبر می تواند در بازار تاثیر گذار باشد، اما بازه زمانی تاثیرگذاری هم موثر است، برای نمونه یک سرمایه گذار ممکن است یک ساله یا چند ساله سرمایه گذاری کند و همین مساله روی معاملات تاثیر گذار است، برای نمونه وقتی خبری درباره راه اندازی کارخانه نماد شلرد منتشر شد چند روز معاملات به صورت رنج بود و بعد روند صعودی آن آغاز شد و از طرف دیگر وضعیت معاملات یک نماد به دیدگاه سهامدار عمده هم بر می گردد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی