English

خبرگزاری موج گزارش می هد؛

عودت میوه های صادراتی ایران سیاسی است یا محدودیتی اقتصادی!؟

به تازگی کشورهایی مانند روسیه، هند و ... قوانین سفت و سختی برای واردات محصولات کشاورزی وضع کرده اند و حتی محموله های صادراتی کیوی ایران را هم نپذیرفتند. بهانه آنها آلودگی است اما برخی کارشناسان معتقدند این مساله بیشتر تحت تاثیر سیاست های سیاسی این کشورهاست.

عودت میوه های صادراتی ایران سیاسی است یا محدودیتی اقتصادی!؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، به تازگی خبرها حکایت از این دارد که کشورهایی مانند روسیه، هند و... قوانین سفت و سختی برای واردات محصولات کشاورزی وضع کرده اند و واردات محصولات از کشورهایی مانند ایران به چالش کشیده شده، به طوری که چند هفته پیش هم محموله های صادراتی کیوی ایران را نپذیرفتند و به کشور عودت دادند.

صادرالدین نیاورانی نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی درباره این خبر گفته بود که « احتمالا نوعی قارچ یا آفت که روی پوست کیوی بوده عامل بازگشت کیوهای صادراتی ایران بوده و باید به موقع سم پاشی می شدند»؛ این در حالی است که یک عضو خانه کشاورز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج در واکنش به اینکه برخی کشورها محصولات کشاورزی ایران را با عنوانی همچون آلوده برگردانده اند، گفت: کیوی ایران به کشورهای هند و... رفت ولی در نهایت با ادعای آلودگی برگردانده شدند که البته این ادعا درست نیست؛ زیرا کیوی اصلا سم پاشی نیاز ندارد. در واقع، کیوی تنها کود دهی می شود و اساسا سمپاشی نمی شود و اتفاقا کوددهی بیشتر برای افزایش مقاومت این میوه است.

وی ادامه داد: به نظر می رسد مساله محدودیت یا ممنوعیت واردات کیوی از ایران، بیشتر تحت تاثیر مساله کلان اقتصادی یا سیاسی بوده و به آلودگی ربطی نداشته باشد.

عنایت الله بیابانی افزود: سال گذشته تقاضا برای خرید محصولات ایرانی از هند بسیار زیاد بود، اما به اندازه تقاضای آنها در بازار محصول وجود نداشت. از طرف دیگر برخی محصولات ایران مانند کیوی وارد ترکیه می شود و به کشورهای مانند انگلستان صادرات می شود و حتی به اسم محصولات ترکیه ای صادرات می شده است.

عملکرد ضعیف وزارت کشاورزی

عضو خانه کشاورز تاکید کرد: کیفیت کیوی تولیدی ایران از نیوزیلند بالاتر است، به طوری که حتی از این کشور تقاضا برای خرید کیوی از ایران وجود داشته است و همان محصول ایران را به جای دیگر صادر می‌کرده اند. در شرایط کنونی مشکلی که درباره صادرات محصولات کشاورزی ایران وجود دارد به عملکرد ضعیف وزارت کشاورزی بر می گردد.

بیابانی با اشاره به اینکه ایران حدود ۳۰۰ هزار تن کیوی در کشور تولید می کند، گفت: در حال حاضر در استان های مازندران و گیلان کیوی ایران تولید می شود و ممکن است بخشی از این محصولات به کشورهای دیگر صادر و از آنجا نیز به کشورهای سومی فرستاده شود و البته بخشی هم در بازار داخلی مصرف شود.

ایران در سال های اخیر روی صادرات میوه و محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه به ویژه روسیه و کشورهای حوزه جی آی اس حساب ویژه ای باز کرده است، زیرا سالانه ایران تقریبا دو میلیارد دلار درآمد ارزی از این بخش دارد و اگر جلوگیری از واردات محصولات کشاورزی ایران تحت تاثیر سیاست های اقتصادی، تعرفه ای و... صورت پذیرد، می تواند در اقتصاد کشاورزی تاثیر منفی بگذارد، زیرا در شرایط کنونی کاهش قدرت خرید مردم در بازار داخلی هم بروز کرده و تقاضا افت زیادی داشته است.

بیابانی با اشاره به اینکه در بازار داخلی برخی دلال ها عامل تورم محصولات کشاورزی شده اند، گفت: به طور قطع وزارت صنعت، وزارت کشاورزی و تعاونی ها باید پاسخگو باشند. اگر اتحادیه ها و تعاونی ها در زمینه تولید و توزیع نقش بیشتری داشته باشند و با استفاده از امکاناتی که در اختیار دارند توزیع را در بازار متعادل کنند، نوسانات قیمتی در بازار از بین می رود و البته قطعا دولت هم باید از این تشکل ها حمایت کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر موقعیت اقلیمی برخی کشورها مانند روسیه اجازه کشت محصول و صیفی جات را به آنها نمی دهد، به همین دلیل آنها مجبور به واردات هستند و از آنجایی که کیفیت محصولات ایران بسیار مناسب است، عمدتا در سال های گذشته محصولات مورد نیاز خود را از ایران واردات می کردند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه