English

فرزاد طلاکش در گفتگو با خبرگزاری موج؛

عرضه مرغ دولتی از طریق اینترنت به دهک های پایین نمی رسد / قیمت مرغ به کیلویی ۲۸ هزار تومان رسید

دبیر کل فدراسیون طیور ایران گفت: پس از جوجه ریزی جدید و واردات ۱۵۰ هزار تن گوشت مرغ، قیمت هر کیلو به ۲۸ هزار تومان کاهش یافته است و این در حالی است که هم اکنون مازاد تولید در کشور وجود دارد.

عرضه مرغ دولتی از طریق اینترنت به دهک های پایین نمی رسد / قیمت مرغ به کیلویی 28 هزار تومان رسید

دبیر کل فدراسیون طیور ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج درباره وضعیت بازار مرغ و تخم مرغ در کشور گفت: با توجه به جوجه ریزی حداقل ۱۲۰ میلیون قطعه ای که دو ماه پیش انجام شده است، حتی اگر ده درصد تلفات هم در نظر بگیریم ۱۱۰ میلیون لاشه مرغ با وزنی حدود ۲ کیلو و ۲۰۰ گرم تولید شده است که حداقل ۲۴۰ هزار تن مجموع تولید مرغ انجام شده و البته مرغدارها ممکن است که در یک بازه زمانی عرضه کنند؛ زیرا مرغ اگر خوب تغذیه شود تا ۳۷ روز به دو کیلو می رسد و زمان نگهداری آن تا ۴۷ روز هم وجود دارد. همچنین در حال حاضر روزی ۳۴۰۰ تن تخم مرغ در کشور تولید می شود که حداقل ۱۵۰ هزار تن آن مازاد است.

فرزاد طلاکش با بیان اینکه در حال حاضر قیمت تخم مرغ در مرغداری ۱۵۰۰ تومان کمتر از نرخ مصوب است افزود: هر کیلو تخم مرغ در مرغداری ۱۶۸۰۰ تومان فروخته می شود، در حالی که قیمت مصوب آن ۱۸۳۰۰ تومان است.

او با اشاره به اینکه محدودیت صادرات وجود دارد، گفت: به دلیل اینکه قیمت تمام شده تولید تخم مرغ بالاست بنابراین مزیت صادراتی هم نداریم، اما ترکیه با تعادل بخشی بازار داخلی، قیمت ها را متعادل کرده است و توانسته صادرات خود را حفظ کند.

واردات ۱۵۰ هزار تن گوشت مرغ

دبیر کل فدراسیون طیور ایران با اشاره به اینکه جوجه ریزی که از دو ماه پیش انجام شده الان مرغ آن در بازار عرضه شده است، گفت: بازرگام به تامین نهاده های مرغدارها کمک کرد و از طرف دیگر جوجه ریزی به اندازه کافی انجام شده و همین مساله باعث شد تولید افزایش یابد و امروز مرغ کیلویی ۳۱ هزار تومان باید در بازار باشد اما الان به کیلویی ۲۸ هزار تومان رسیده است، زیرا ۱۵۰ هزار تن گوشت مرغ،  توسط پشتیبانی امور دام واردات شده و همین مساله روی قیمت تاثیر گذاشته است.

او با بیان اینکه مرغ های وارداتی از ترکیه و برزیل باید ذخیره استراتژیک شوند، اظهار کرد: دولت می توانست به جای واردات، مرغ را با دلار آزاد از مرغدار داخلی بخرد و با قیمت یارانه ای به مردم بدهد، حال آنکه با این اقدام دولت، عملا تنها ارز از کشور خارج شد.

مرغ دولتی با کیلویی ۲۰ هزار تومان

طلاکش در واکنش به این سوال که دولت پس از اینکه مرغدارها عرضه کافی در بازار نداشتند اقدام به واردات مرغ برای تعادل بخشی بازار کرد، گفت: مرغدار باید کار اقتصادی کنند و قبلا  آنها مجبور بودند با نرخ نهاده های آزاد واردات کنند و از طرف دیگر وقتی پیش بینی آینده بازار ناخوشایند باشد اقدام به جوجه ریزی نمی کنند. در یک مقطع زمانی مرغدار جوجه گران و دان گران و به صورت آزاد خریده و قیمت تمام شده مرغ بالا بوده و به همین دلیل هم نمی توانسته محصول خود را ارزان بفروشد.

او با اشاره به سیاست اخیر دولت برای عرضه مرغ گفت: دولت مرغ را با قیمت پایین تر در بازار آزاد عرضه کرده و بعد دلال ها خریدند و با قیمت بالاتر فروختند، در واقع بخشی از مرغ وارداتی را در میدان میوه تره بار و بخشی را از طریق فروش اینترنتی عرضه داشته اند. از این رو عده ای که درآمد خوبی دارند از این فروش ها استقبال نمی کنند و افرادی که نیازمند هستند هم مرغ اینترنتی نخریدند، زیرا بسیاری از مردم اساسا از این عرضه مطلع نشدند.

او افزود: دولت اعلام کرده که مرغ را کیلویی ۲۰ هزار تومان می دهد و تخم مرغ را نیز شانه ای ۴۳ هزار تومان می دهد و هزینه حمل هم رایگان است و این یارانه است که عده ای از دهک هایی پایین جامعه از آن سود نمی برند. هرچند الان تخم مرغ را در میادین میوه و تره بار شانه ای ۴۱ هزار تومان می فروشند و در مرغداری هم ۱۵۰۰ تومان ارزانتر است که تفاوتی با عرضه در بازارگام ندارد. هرچند ممکن است در برخی مغازه ها در برخی مناطق تخم مرغ را کمی گرانتر از قیمت دولتی آن بفروشند اما تفاوت زیاد نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی