English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

اعتراض به تدوین دستورالعمل برای فولادی ها بدون حضور فولادی ها

به تازگی وزارت صنعت از تدوین دستورالعملی برای عرضه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا خبر داده که به گفته تشکل ها پشت درهای بسته تدوین شده و عملا با منافع فولادی ها همخوانی ندارند و از این رو خواستار مشورت دولت در این زمینه با همه حلقه های زنجیره فولاد است.

اعتراض به تدوین دستورالعمل برای فولادی ها بدون حضور فولادی ها

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، نشست پنج تشکل زنجیره فولاد در حاشیه نمایشگاه متافو برگزار شد. این موضوع پس از آن اتفاق افتاد که هنوز وزارت صنعت، معدن و تجارت نتوانسته به راهکاری جامعه برای رفع مشکلات عرضه و تقاضای فولاد ایجاد کند.

احمد خوروش رئیس انجمن نوردکاران با اشاره به اینکه دولت کنونی تلاش ویژه ای برای رفع مشکلات اقتصادی است، گفت: تحریم ها و ابرتورمی که از دولت قبلی به ارث رسیده می طلبد که همه تشکل ها با دولت کنونی همکاری کنند.

او با بیان اینکه عدم مشارکت کارشناسان با دولت قبلی منجر به صدور مصوبات و دستورالعمل های غیر کارشناسی می شد، اظهار کرد: دولت باید ۴ میلیون مسکن بسازد به همین دلیل نیاز به همکاری و مشارکت بیشتری دارد.

نقش بخش خصوصی در دستورالعمل دیده نشده است

ابراهیم جمیلی رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه دولت سیزدهم بر همکاری با بخش خصوصی تاکید ویژه ای دارد، گفت: امروز دستورالعمل درباره زنجیره فولاد تدوین شده که نقش بخش خصوصی در آن دیده نشده و با توجه به سابقه قبلی هر دستورالعملی که بدون حضور ذینفعان تدوین می شد، شکست می خورد.

او با بیان اینکه دولت در ابتدای کار است و هنوز هماهنگی با تشکل ها محقق نشده است، افزود: زنجیره فولاد به این نتیجه رسیده اند که با همکاری هم بیشتر تولید و صادرات کنند به همین دلیل دولت بهتر است از تشکل ها حمایت کند، از این رو استفاده از نظر بخش خصوصی در دستورالعمل باید جدی گرفته شود.

جمیلی با بیان اینکه در آرامش بازار می توان قیمت ها را کنترل کرد، گفت: تزریق هر التهابی به بازار به معنای آسیب به تولید و اقتصاد خواهد بود.

سواستفاده از اختلاف نظر در خانواده زنجیره فولاد

احمدرضا رستگار رئیس اتحادیه آهن و فلزات تهران با تاکید بر اینکه جایگاه فولاد در همه جای دنیا خاص است، گفت: ایران از نظر تولید دهمین کشور در دنیاست که با زحمت مهندسان و ...بدست آمده، بنابراین تشکل ها باید در دستورالعمل ها نقش داشته باشند و سواستفاده از اختلاف نظرهایی که در خانواده زنجیره فولاد است نمی تواند نتیجه موثری داشته باشد.

او افزود: بورس باید بر مبنای قانون و عرف بین الملل عمل کند و امروز معتقدیم که باید اصلاح شود و امروز شبهاتی در عملکرد بورس وجود دارد و ما به آن معترض هستیم.

فولاد نقش مهمی در تاب آوری اقتصاد دارد

کریم رحیمی  رئیس انجمن فولاد آذربایجان بیان اینکه هم اکنون آذربایجان شرقی ۸ درصد صادرات فولاد کشور را در اختیار دارد، گفت: بعد از شیرینی و شکلات، صنعت فولاد بیشترین نقش را در اشتغال و صادرات آذربایجان دارد.

او با بیان اینکه صنعت فولاد نقش مهمی در تاب آوری اقتصاد دارد به همین دلیل در دستورالعمل ها باید نقش بخش خصوصی را ببینند، گفت: تصمیم گیری پشت درهای بسته شده می تواند مشکل آفرین باشد امروز مهمترین مزیت کشور انرژی است؛ به همین دلیل باید توجه داشت که صنعت ۲۵ درصد گاز مصرف می کند و پتروشیمی ها ۲۲ درصد گاز مصرفی دارند و از طرف دیگر در بخش صنعت فولاد ۷ درصد گاز مصرفی را به خود اختصاص داده است. همچنین پنج تشکل زنجیره فولاد ایران بیانیه ایی مشترک صادر کردند که بر مبنای آن آمده است: « با عنایت به منویات و تدابیر مقام معظم رهبری در امر اقتصاد مقاومتی و رفع موانع تولید و پشتیبانی از تولیدکنندگان کشور و فرمایشات مقام محترم ریاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مشارکت جامعه تولیدکنندگان کالا و خدمات در تصمیمات مسئولین امر، پنج تشکل فولادی ایران پس از بررسی و پژوهشهای عمیق و بهره برداری از تجارت ارزنده پیشکسوتان تولید و دانش متخصصان این صنعت به شرح زیر بیانیه ای صادر و اعلام میدارد:

  1. ضرورت دارد تصمیمات اقتصادی دولت با مشارکت بخش خصوصی و قوانین و مقررات علم اقتصاد که قرنها بیشینه دارد و تجربه ایست جهانی، اتخاذ شود و از صدور دستورالعملها و بخشنامه های خلق الساعه پرهیز شود.
  2. فراهم نمودن زمینه و بستر ویژه برای مشارکت تولیدکنندگان در راستای ارتقاء توان نظام تولید کشور با رویکرد اشتغال زایی، صادرات و ارزآوری و حفظ و ارتقاء ارزش افزوده و قبل از هر چیز تامین و تدارک بازار داخل کشور.
  3. ضرورت پاسخگویی و پذیرش تبعات تصمیمات و اقدامات مسئولین امر در مقاطع مختلف زمانی و ارزیابی آثار عملکرد آنان بر اقتصاد کشور بصورت نظام مند و مستمر توسط مسئولین نظارتی کشور.
  4. توزیع متوازن و عادلانه یارانه های پیدا و پنهان بخشهای مختلف تولید در سراسر زنجیره تولید فولاد متناسب با ارزش افزوده حاصل از فعالیت هر بخش از چرخه تولید فولاد.
  5. اهتمام جدی دولت محترم با اولویت به تامین مواد اولیه و نیاز صنایع داخلی به جهت رونق دهی و توسعه تمامی حلقه های زنجیره فولاد کشور و ایجاد ساختار برای رسیدن به قیمت منصفانه در صنایع پایین دستی با توجه به میزان ارزش افزوده در این زنجیره به منظور حفظ استقلال اقتصادی کشور.
  6. ایجاد شورای عالی آهن و فولاد، با مشارکت همه فعالین زنجیره فولاد و تصمیم سازی و ایفای نقش تخصصی و دلسوزانه در سیاست گذاریهای صنعت فولاد کشور.
  7. جلب نظر و اراده دولت محترم در ایجاد بستر مشارکت و اخذ نظرات کارشناسانه تشکلهای حاضر در اجرای دستورالعملهای وزارت محترم صمت در بازار فولاد کشور به ویژه پنج تشکل حاضر.»

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی