English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

استراتژی جدید شرکت فولاد مبارکه چیست؟ / مبارکه سهامدار عمده شرکت های خرد می شود

شرکت فولاد مبارکه قصد دارد با خرید بخشی از سهام شرکت های فولادی و معدنی دیگر تمرکز بیشتری بر سهام‌های موجود در بورس داشته باشد و البته از نظر توسعه عرضی هم این شرکت قصد دارد در بخش های مرتبط با تامین مواد اولیه و انرژی هم ورود کند.

استراتژی جدید شرکت فولاد مبارکه چیست؟ / مبارکه سهامدار عمده شرکت های خرد می شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، به تازگی محمدیاسر طیب‌ نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان گفته «فولاد مبارکه برای افزایش کمی تولید فولاد، تنها نباید به فکر احداث و ایجاد واحد جدید برای تولید باشد و می تواند ترکیب سهام‌داران فولاد مبارکه را تغییر دهد»، این استراتژی به این معناست که فولاد مبارکه با در اختیار گرفتن سهام شرکت های تولیدکننده ای فولاد نیاز حلقه های پایین دستی این مجتمع را تامین کند.

از طرف دیگر این رویکرد به دلیل اتفاق افتاده که مبارکه در چشم بلندمدت خود حضور پررنگ تر در بازارهای بین المللی را در اولویت قرار داده است، به طوری که برای سال 1450 استراتژی شرکت این است که بتواند در تراز شرکت‌هایی همچون پوسکو عمل کند و در واقع از غالب یک شرکت تولید کننده فولاد تبدیل به یک شرکت سازنده کارخانه فولاد هم شود. از همین رو طبق تعریفی که مدیریت جدید شرکت تعریف کرده شاید نیاز به مشارکت دیگر بخش‌ها برای حوزه‌های استراتژیک و سودآور وجود داشته باشد به همین دلیل سبد سهام‌داری و سرمایه‌گذاری به منابع مالی اضافه خواهد شد و استراتژی بلندمدت و کارآمد جدیدی اجرا خواهد شد.

در همی راستا در جلسه کمیته عالی تحول شرکت فولاد مبارکه هم با تأکید بر ضرورت تسریع در اجرای پروژه‌های جاری فولاد مبارکه بر افزایش بهره‌وری و تاب‌آوری و همچنین ایجاد توازن در زنجیره تولید تاکید شده است. به همین دلیل برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده شرکت فولاد مبارکه قصد دارد با خرید بخشی از سهام شرکت های فولادی و معدنی دیگر تمرکز بیشتری بر سهام‌های موجود در بورس داشته باشد و البته از نظر توسعه عرضی هم این شرکت قصد دارد در بخش های مرتبط با تامین مواد اولیه و انرژی هم ورود کند، زیرا در سال های گذشته این بخش از صنعت کشور با نوسانات زیادی روبرو بوده است به همین دلیل اگر فولاد مبارکه سهم شرکت ها و نیروگاه  مرتبط با تولید انرژی را اختیار کند جای تعجبی ندارد.

شرکت فولاد مبارکه در گزارش های اخیر خود نشان داده عملکرد خوبی در تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است، به طوری که در آبان ماه این شرکت توانسته حدود 12 هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش محصولات خود کسب کند که نسبت به میانگین ماهانه 8 ماه اخیر بیشتر است و همچنین نسبت به میزان تولید سال گذشته هم بیشتر است، به همین دلیل می توان ادعا کرد این شرکت توانسته تمام برنامه های از پیش تعیین شده ای خود را اجرا کند.

حال با توجه به اینکه کشور در مقطع کنونی با مشکل کمبود انرژی مواجه است مجتمع فولاد استراتژی هایی را برای شرایط سخت پیش بینی کرده و به طوری که هم اکنون فولاد مبارکه دارای 6 میلیون لیتر موجودی گازوییل در مخازن خود است که برای 6 روز قطعی برق پاسخگو است ... هرچند متاسفانه وزارت نفت تنها 18 درصد مخازن را پر کرده و در این کار تاخیر داشته است، از طرفی تامین گاز مبارکه از 10 به 8 میلیون مترمکعب در روز کاهش یافته در ادامه به 4 میلیون مترمکعب کاهش می یابد!

فولاد مبارکه دارای 1 ماه ذخیره آهن اسفنجی و 1 ماه ذخیره اسلب است. به همین دلیل با فرض محدودیت شدید برق و گاز، تولید ورق گرم و ورق سرد حداقل تا بهمن ماه ادامه یافته و در ادامه این شرکت احتمالا اقدام به خرید  اسلب از فولاد هرمزگان یا خوزستان می کند تا تداوم تولید محصولات خود را تا فروردین 1401 تضمین کند ... به همین دلیل آسیبی به تولید محصولات پایین دست شرکت نخواهد رسید.

براساس شرایط اقتصادی کشور و نیاز به تامین فولاد برای اجرای پروژه های عمرانی و حتی ساخت و سازی نقش فولاد مبارکه در کشور بسیار پررنگ است، به همین دلیل در سیاست های کلان صنعتی کشور مسئله ای عبور از بحران انرژی باید با جدیت بیشتری دنبال شود تا نوسانات این بخش تاثیری در فعالیت شرکت های مادری همچون فولاد مبارکه نداشته باشد و از طرف دیگر چشم انداز کشور در بخش فولاد افزایش تولید و صادرات است که این مساله محقق نمی شود مگر اینکه بسترهای لازم برای تولید فراهم شود و از در کنار آن بازارسازی و نیازسنجی شود تا در این مسیر درآمد ارزی بیشتری عاید کشور شود و البته نباید فراموش کرد که این ارزش افزوده حاصل از فراوری است که می تواند بیشترین اشتغال و درآمدزایی را برای کشور به همراه داشته باشد به همین دلیل همراهی با مجتمع های بزرگی همچون فولاد مبارکه می تواند در دستیابی به این هدف کارساز باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه