English

کارشناس بازار لوازم خانگی در گفتگو با موج؛

با شعار حمایت از تولید بازار را انحصاری کردند/ تولید پنل ملی واقعیت ندارد

احسان فدایی گفت: عده ای در بازار لوازم خانگی با شعارهای همچون تولید ملی فضا را انحصاری کرده و دنبال امتیاز خاص برای خود هستند و از طرف دیگر قیمت محصولات خود را بالا برده اند، از سوی دیگر آمارها نشان می دهد که مردم حداقل 40 درصد از نیاز لوازم خانگی خود را از کالاهای استفاده می کنند که به صورت غیر رسمی وارد کشور شده اند.

با شعار حمایت از تولید بازار را انحصاری کردند/ تولید پنل ملی واقعیت ندارد

یک کارشناس بازار لوازم خانگی در گفتگو با خبرگزاری موج، با اشاره به اینکه صنعت لوازم خانگی کشور در ایران فراز و فرودهای زیادی داشته است، گفت: در یک مقطع زمانی کارخانه هایی مانند ارج و آزمایش در ایران فعالیت  داشته و نزد خانواده های ایرانی اعتبار داشتند، اما در سالهای بعدی به ورطه نابودی رفتند که این مساله به این دلیل صورت گرفت که نیاز مصرف کننده و پیشرفت فناوری نادیده گرفته شد.

احسان فدایی افزود: به طور قطع شرکت ها تولید کننده فعال در صنعت لوازم خانگی باید همراه با فناوری رشد کرده و به نیاز مخاطب توجه کند در غیراینصورت از گردونه رقابت حذف خواهند شد.

وی افزود: از طرف دیگر توسعه شبکه های اجتماعی در سال های اخیر کمک کرده تا مخاطبان صنعت لوازم خانگی با محصولات با کیفیت آشنا شوند و تقاضا به سمت محصولات برتر رفته است و نمی توانیم با شعار یا محدودیت، مصرف کننده را به سمتی سوق دهیم که تمایلی به خرید محصول مدنظر ندارد.

این کارشناس صنعت لوازم خانگی با بیان این که در دهه های 50 تا 70 از وسایل اولیه ای همچون تلویزیون لامپی استفاده می شد، اظهار کرد: رفت و آمد با خارج و ورود برخی کالاهای قاچاق روی ذائقه مردم در آن زمان تاثیر گذاشت در آن مدت شرکت های ایرانی نتوانستند خود را با شرایط تطبیق دهند و تصور آنها بر این بود که همچنان می توانند بازار ایران را حفظ کنند که این مساله باعث شد با ورود برندهای خارجی بخشی از بازار خود را از دست بدهند و در ادامه نتوانند رقابت کنند.

تولید همه قطعات لوازم خانگی صرف اقتصادی ندارد

فدایی با تاکید بر اینکه در دهه 70 حمایت دولت از برخی شرکت های خارجی باعث شد که در ایران سایت های تولید آنها راه اندازی شود، گفت: با توجه به اینکه تولید همه قطعات لوازم خانگی صرف اقتصادی ندارد در تمام محصولات بخشی از قطعات وارداتی هستند.

وی افزود: به عبارت دیگر شرکت هایی در چین هستند که قطعات خاصی را برای تمام برندهای لوازم خانگی در دنیا تولید می کنند به همین دلیل از نظر منطقی، اقتصادی نیست که یک شرکت همه قطعات خود را با تیراژ پایین تولید کند، مگر اینکه توسعه بازار و صادرات داشته باشد و میزان تیراژ محصول به حدی رسیده باشد که تولید همه قطعات خاص هم صرفه اقتصادی پیدا کند.

این کارشناس صنعت لوازم خانگی با اشاره به اینکه تولید اوپن سل که یکی از قطعات تلویزیون است  زمانی صرفه اقتصادی دارد که حداقل تیراژ تولید آن 15 میلیون قطعه باشد، گفت: بنابراین باید تولید آن به اندازه ای باشد که تولیدکننده بتواند بخشی از قطعات را صادرات و حاشیه سود مناسبی برای خود ایجاد  و در بلندمدت نیز بتواند خطوط تولید جدید ایجاد کند و آر ان دی(بخش تحقیق و توسعه) را برای ارتقای محصول رشد دهد تا در حلقه بازار جهانی قرار بگیرد.

برخی شرکت های بزرگ دانش فنی را به چینی ها داده اند

فدایی با اشاره به اینکه برخی شرکت های بزرگ دانش فنی را به چینی ها داده اند تا محصولاتشان در چین برای آنها با قیمت اقتصادی ساخته شود، گفت: برخی قطعات مانند پنل تلویزیون تنها در چند کشور ساخته می شود و آن را برای سایر شرکت های بزرگ ارسال می کند.

وی با بیان اینکه صنعت لوازم خانگی با پارادوکس روبرو شده است، گفت: همانطور که دست های قدرت و پشت پرده وارد بازار سرمایه شدند و باعث ایجاد انحراف در آن شدند امروز بازار لوازم خانگی هم درگیر جریان های قدرت و کشمکش های سیاسی شده و این مساله می تواند بازار لوازم خانگی را با مشکل جدی مواجه کرده است.

این کارشناس لوازم خانگی بیان داشت: از زمانی که بازار صنعت لوازم خانگی به نقل محافل سیاسی تبدیل شده و همه درباره آن اظهار نظر می کنند هیچکدام از اضلاع بازار و مصرف کننده ها از وضعیت راضی نیستند.

تحمیل هزینه های جدید بر مردم

به گفته فدایی تا چند سال پیش که لوازم خانگی وارداتی بود مردم بر این باور بودند که کیفیت مناسبی دارد و متناسب با نرخ ارز تغییر می کرد اما در شرایط کنونی برخی مدعی هستند که تولید پنل ملی در کشور اتفاق افتاده است در حالی که اینگونه نیست و تنها چین و چند کشور دیگر پنل تولید می کنند و در ایران بیشتر مونتاژ می شود.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر به دلیل نوسانات قیمت و دپو ماندن کالاها در انبارها و بعد از آن شیوع ویروس کرونا باعث شده قیمت محصولات لوازم خانگی با هزینه سربار مواجه شد، گفت: همه این مسائل باعث بروز نابسامانی هایی در بازار لوازم خانگی شد و مردم هم با این هزینه ها توان خرید خود را از دست دادند.

این کارشناس لوازم خانگی در پایان گفت: در این شرایط عده ای در بازار لوازم خانگی با شعارهای همچون تولید ملی فضا را انحصاری کرده و دنبال امتیاز خاص برای خود هستند و از طرف دیگر قیمت محصولات خود را بالا برده اند، از سوی دیگر آمارها نشان می دهد که مردم حداقل 40 درصد از نیاز لوازم خانگی خود را از کالاهای استفاده می کنند که به صورت غیر رسمی وارد کشور شده اند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه