English

مدیر سابق گروه پژوهشکده پولی بانک مرکزی در گفتگو با خبرگزاری موج؛

رئیسی از تصمیم های غلط روحانی درس بگیرد

کامران ندری اعلام کرد: تیم اقتصادی دولت سیزدهم باید از اشتباهات دولت قبلی درست بگیرد باید بحث سیاست اقتضاد خرد را کلان از هم جدا کرد در شرایط کنونی سیاست گذاری خرد بیشتر در اقتصاد ایران نمایان است و این یک ضعف است و نقدینگی براسا تصمیم های ررانت گونه در اختیار چند شرکت قرار می گیرد.

رئیسی از تصمیم های غلط روحانی درس بگیرد

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در شرایط کنونی در روند صعودی بورس قرار نیست همه شرکت ها رشد کنند، گفت: میزان رشد ارزش سهام ها برای هر شرکتی متفاوت خواهد بود و در ادامه شرکت های سودده بیشتر رشد می کنند و برخی از شرکت ها ممکن است حتی ورشکسته شوند.

کامران ندری با بیان اینکه برای پیش بینی روند صعودی بورس باید سیاست های کلان و حمایتی را مد نظر قرار داد، افزود: باید بحث سیاست اقتصاد خرد را کلان از هم جدا کرد در شرایط کنونی سیاست گذاری خرد بیشتر در اقتصاد ایران نمایان است و این یک ضعف است، برای نمونه ممنوعیت واردات لوازم خانگی روی قیمت سهام برخی شرکت ها تاثیر می گذارد.

او با تاکید بر اینکه تیم اقتصادی دولت سیزدهم باید از اشتباهات دولت قبلی درست بگیرد، تصریح کرد: دولت قبل مردم را تشویق به سرمایه گذاری در بورس کرد در حالی که سواد مالی زیادی نداشتند و این یک اشتباه بود و باید سرمایه مردم به سمت سبدگردان ها سوق پیدا می کرد تا ورود دارایی هیجانی مردم به بورس منجر به ایجاد حباب نشود.

او با اشاره به اینکه پیش بینی ها حکایت از این دارد که بورس در کوتاه مدت دستخوش نوساناتی باشد، اظهار کرد:  براسسا تورم اقتصادی بالا و نرخ پایین بهره در دارایی های بدون ریسک در کشور و همچنین با توجه به اینکه در بخش تولید نرخ سود بالا نیست به همین ورود نقدینگی به بورس ادامه خواهد داشت  زیرا تورم بسیار بالاتر از بازدهی سرمایه در بنک است و مردم همچنان به دنبال حفظ سرمایه های خود هستند و این روند باعث می شود در بلندمدت رشد شاخص بورس ادامه داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه باید بازار بدهی و بازار مشتقه در ایران فعال شوند، گفت: این دو ابزار به تامین مالی بنگاه ها کمک می کنند به همین دلیل حتی مهمتر از بازار سهام هستند اما سلطه بازار سهام بر تمام بازار سرمایه منجر به رشد سایر اجزای بازار سرمایه شده، به همین دلیل دولت باید سیاست گذاری های درستی برای این بخش داشته باشد.

دلیل عدم رشد بازار بدهی و اوراق مشتقه مداخله دولت است

او با توجه به اینکه  اوراق بدهی توسط بنگاه ها منتشر نمی شود به همین دلیل در شرایط کنونی در ایران چندان فعال نیستند، گفت: یکی از دلایل عدم رشد بازار بدهی و اوراق مشتقه مداخله دولت در نرخ بهره است، زیرا دولت نگران این است که افزایش نرخ بهره باعث شود که سرمایه گذاران از بازار سرمایه خارج شوند و امروز نرخ بازار بدهی سرکوب شده است و در کوتاه مدت به نفع بازار سهام تمام شده است هرچند این مساله به تورم دامن زده است.

مدیرگروه سابق پژوهشکده مالی و پولی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی بازار سهام به نسبت تورم حداقل نباید نزولی باشد، گفت: افت هفتگی شاخص کاملا طبیعی است اما روند شاخص در مجموع صعودی است و این مساله مشروط به این مساله است که منفی اقتصاد کشور را هم در نظر نگیریم پیش بینی های که از رشد اقتصادی کشور انجام شده باید به رشد بازار کمک کند.

ندری با نگاهی به وضعیت بورس در شرایط کنونی بعد از آغاز مذاکرات برجام گفت: تورم کمک می کند تا تمام دارایی ها صعودی شوند و این یعنی ارزش سهام هم بالا می رود مگر اینکه اتفاق خاصی همچون جنگ رخ دهد که روند بازار سرمایه هم تحت تاثیر قرار بگیرد و درباره برجام باید اینگونه ارزیابی کرد که اگر فرض بگیریم که حباب آنچنانی در بازار سهام وجود ندارد بازگشت آمریکا به برجام و حل مشکلات تحریمی منجر به ثبات بیشتر در بازار خواهد شد و احتمالا روند صعودی تا حدودی متوقف می شود، اما روند نزولی هم به خود نمی گیرد، به همین دلیل در آن زمان عوامل بنیادی می تواند در قیمت سهام تاثیر بگذارد یا اینکه تصمیم های کلان دولت در مسائل اقتصادی می تواند تاثیر بگذارد و البته نباید فراموش کرد که حتی اگر آمریکا به برجام برگردد تا اخر سال تورم خواهیم داشت.

یکی از مشکلاتی که در اقتصاد ایران از گذشته وجود داشته این است که بدنه اقتصاد کشور مبتنی بر رانت است تصریح کرد: متاسفانه مسئولان به این موضوع نپرداخته اند چرا این امتیازهای که رانت گونه است منجر به کارایی در اقتصاد ایران نمی شود؟ برای نمونه در واقع وقتی اقتصاد در دست چند شرکت بزرگ و تاثیر گذار باشد نقدینگی را در دست می برند و در بازار سرمایه هم نوسان ایجاد می کنند و به اسم تولید داخلی امتیاز می گیرند و در تمام اقتصاد کشور تاثیر می گذارند. خودروسازی ایران ۴۰ ساله نتوانسته بهبودی در سطح عملکرد خود داشته باشد، زیرا در تمام این مدت مورد حمایت دولت بوده و مدیریت اقتصادی و سیاست اقتصادی با امتیاز دادن به شرکت ها و جلوگیری از واردات برخی کالاها عملا رانت توزیع می کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی