English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

راهبرد وزیر پیشنهادی اقتصاد؛ رویکردی علمی و شفاف

در حال حاضر حجت الاسلام رئیسی اعضای کابینه خود را برای گرفتن رای اعتماد به مجلس پیشنهاد کرده و سید احسان خاندوزی به عنوان گزینه وزارت اقتصاد با رویکرد اقتصاد علمی و شفاف که در سال های اخیر پیش برده، از نگاه بسیاری از فعالان اقتصاد چشم انداز مثبتی را برای اقتصاد ایران ترسیم کرده است.

راهبرد وزیر پیشنهادی اقتصاد؛ رویکردی علمی و شفاف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در دو دولت قبل که اقتصاد ایران با نوسانات زیادی روبرو شد بسیاری از صاحب نظران تیم اقتصادی دولت روحانی را مورد ارزیابی قرار دادند و بسیاری از آنها متفق القول تاکید کردند که وزیر اقتصاد باید در دولت تئوریسین و شفاف باشد و اقتصاد را بر مبنای علمی پیش ببرد و همسو با این سیاست ها اقتاد تعاملی ایجاد کند. در حال حاضر رئیس جمهور اعضای کابینه خود را برای گرفتن رای اعتماد به مجلس پیشنهاد کرده است، هرچند برخی از این گزینه ها با گمانه زنی های قبلی بسیار متفاوت هستند با این حال بسیاری از صاحب نظران معتقدند که گزینه های اقتصادی دولت می توانند در راستای اصلاح وضع کنونی نقش موثری داشته باشند. از این رو در این گزارش به رویکرد و عملکرد وزیر پیشنهادی اقتصاد پرداخته شده است.

سید احسان خاندوزی به عنوان گزینه حجت الاسلام رئیسی برای وزارت اقتصاد به دلیل اینکه در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس حضور داشته و از جزئیات منابع مالی دولت برای سال 1400 آگاهی دارد، به طور قطع در بخش اجرایی می تواند عملکرد خوبی داشته باشد و از طرف دیگر به دلیل اینکه سال ها به تدریس اقتصاد مشغول بوده و در سازمان دیده بان شفافیت و عدالت وضعیت اقتصادی کشور را صد کرده است و اخیر در اظهار نظر گرفته است که «باید از تمام آن ظرفیت هشتاد و چند میلیونی جمعیت کشور استفاده کنیم برای اینکه مساله فساد حل‌وفصل شود از طرف دیگر همزمان که راهکار کاهش فساد را از طریق شفافیت محقق می‌کنید ممکن است سیستم شما تغییر کرده باشد ولی اعتماد مردم یک‌شبه از بین نرفته که یک‌شبه به دست‌ آید در واقع شفافیت پیشگیری از فساد است. شفافیت انتشار سیستماتیک و عمومی اطلاعات است. هر وقت شما گفتید فلان نهاد بیاید شفاف کند، فلان نهاد هم گفت باشد من قراردادهایم را روی سایت می‌گذارم، ولی اصلا معلوم نشد این داده‌ها از کجا دارد فراخوانی می‌شود، بله، دارم پز شفافیت می‌دهم اما می‌روم چهارتا قراردادی را که هیچ مشکلی ندارند، شفاف می‌کنم اما ده تا را هم شفاف نمی‌کنم. »

پیش از این او دیدگاه خود درباره مذاکرات برجام را اینگونه عنوان کرده بود که « یکی از اصول قطعی در دور جدید مذاکرات بین ایران و کشورهای 1+4 در وین و مسئله احیای برجام، لزوم راستی‌آزمایی جمهوری اسلامی نسبت به ایفای تعهدات رفع تحریمی طرف مقابل و بعد بازگشت تعهدات هسته ای ایران به سطح برجام هست و کارگروه مقابله با تحریم‌ها در مجلس شورای اسلامی قائل به این هست که باید سه اتفاق رقم بخورد. اتفاق اول این است که جمهوری اسلامی ایران صرفاً بعد از اینکه صادرات حداقل روزانه دو میلیون بشکه نفت و میعانات محقق شد، شروع به فرایند بازگشت به تعهدات برجامی کند و در راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها و انتفاع اقتصادی کشور باید لحاظ شود، شرکت هایی که قبل از خروج ترامپ از برجام وارد تعامل با اقتصاد ایران شده بودند، یا بعد از این می‌خواهند وارد تعامل با ایران شوند، باید مجوزهای وزارت خزانه‌داری بابت موافقت ادامه همکاری با ایران صادر بشود و یک لایسنس‌هایی باید صادر شود که تا روز پایان برجام، حداقل آنها مطمئن باشند که مجددا تحت فشار خزانه‌داری قرار نمی‌گیرند که قطع رابطه با ایران داشته باشند. »

در مورد مسائل و سیاست گذاری های داخلی هم نگاه او به اصلاح فرایندهاست به طوری که در نطقی در جلسه رسیدگی به طرح مالیات برعایدی سرمایه علنی مجلس شورای اسلامی گفته بود« طرح مالیات بر عایدی سرمایه منجر به کاهش فاصله طبقاتی خواهد شد و فاصله را روی درآمد ناشی از میزان کار افراد می‌برد ، همچنین می‌تواند نوسانات قیمتی در حوزه مسکن، خودرو، ارز و طلا را مهار کند.»

 یک استاد اقتصاد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه اقتصاد علم است، گفت: به طور قطع وقتی یک سیاست اقتصادی موفق خواهد بود که بر مبنای تئوری های علمی پیش برود و اینکه گفته می شود در اقتصاد بیشتر بحث اجرایی مهم است درست نیست، زیرا در صورتی که فردی که در راس هرم تصمیم گیری اقتصادی نسبت به مبانی اقتصادی آگاهی نداشته باشد نمی تواند تصمیم درستی را برای پیشبرد اهداف اتخاذ کند.

علی اکبر نیکواقبال با بیان اینکه سیاست های اقتصادی کشور باید مبتنی بر وضعیت کنونی باشد، اظهار کرد: همسویی سیاست های کلان کشور با برنامه های اقتصادی می تواند دستیابی به اهداف را تسهیل کند، از این رو همکاری دولت و مجلس در تدیون بودجه مطابق با سیاست گذاری های کلان در برنامه توسعه ای خلاء موجود را کاهش خواهد داد.

در سال های گذشته یکی از چالش هی که در درون اقتصاد بروز کرده بود تضاد تصمیم گیری در وزارت اقتصاد و بانک مرکزی بود، به طوری که شکاف های به وجود امده درباره نرخ سود بانکی و ... باعث شد نوسانات زیادی در بورس شد و در همان زمان سید احسان خاندوزی به عنوان نمانیده کمیسیون اقتصادی مجلس در راستای شفاف سازی مشکلاتی که باعث شد بورس کشور به چالش بیفتد شفاف سازی کرد و اینها به عنوان یکی دیگر از مزیت های رویکرد او در اقتصاد مطرح است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه