English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

چرا شرکت فولاد مبارکه موفق ارزیابی می شود؟

شرکت فولاد مبارکه را به این دلیل موفق ارزیابی می دانند که طرح های توسعه ای زیادی ایجاد کرده و توانسته وابستگی به واردات را با بومی سازی ۱۴۴ هزار قطعه در یکسال گذشته کاهش دهد و با افزایش تولید و تامین مواد اولیه وارداتی عملا باعث کاهش خروج ارز از کشور شود.

چرا شرکت فولاد مبارکه موفق ارزیابی می شود؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در سال های اخیر شرکت فولاد مبارکه طرح های توسعه ای زیادی ایجاد کرده و توانسته به بومی سازی بخش عمده ای از کالاهای مورد نیاز کشور دست پیدا کند و وابستگی به واردات را کاهش دهد چراکه بالغ بر ۱۴۴ هزار قطعه در یکسال گذشته بومی‌سازی کرده است؛ آنهم در شرایطی که ۳ بار با تحریم های جدید آمریکا روبرو شده است. این رویکرد به این دلیل بوده که صنایع فولادی به عنوان یکی از صنایع سنگین و استراتژیک کشور یکی از شاخص های اصلی توسعه یافتگی در کشورها بشمار می‌آیند، از طرف دیگر برای مقابله با شرایط تحریم و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، شرکت فولاد مبارکه اجرای سیاست‌هایی همانند بومی سازی کلیه قطعات، مواد و تجهیزات، افزایش سطح اشتغال نیروهای بومی، استفاده از توانمندی متخصصان داخلی برای دستیابی به تقویت تولید را دنبال کرده به همین دلیل توانسته هزینه ها را کاهش داده و با افزایش تولید و تامین مواد اولیه وارداتی باعث کاهش خروج ارز از کشور شود.

بر همین اساس ثابت شده که فولاد مبارکه در این سال ها در تولید محصولات جدید بسیار موفق عمل کرده است. برای نمونه در زمان راه‌اندازی تعداد گریدهایی که فولاد مبارکه در زمینه تختال ۱۳۰ گرید بوده و در حال حاضر به بیش از ۳۵۰ گرید مختلف رسیده و تولید ورق‌های سرد و گرم نورد از ۱۳۰ گرید به بیش از ۵۳۰ گرید رسیده و این به معنای توسعه محصولات جدید و افزایش درآمدهای شرکت فولاد مبارکه در سال های اخیر است. همچنین بومی‌سازی روغن نورد با تکنولوژی پیشرفته و روز دنیا در ناحیه نورد سرد را اجرا کرده که یکی از استراتژیک‌ترین مواد مصرفی ناحیه نورد سرد است که انحصار تولید آن تنها در اختیار چند شرکت اروپایی و آمریکایی بوده و با تکنولوژی پیشرفته و روز دنیا و با همت و تلاش متخصصان در شرکت فولاد مبارکه اصفهان بومی‌سازی شده است. همچنین طراحی و تولید گرید DC04-C590 نیم‌سخت(Semi Hard) با تکیه بر توانمندی متخصصان داخلی در شرکت فولاد مبارکه محقق شده این فولادهای نیم‌سخت در صنایع مختلفی نظیر صنایع خودروسازی و صنایع الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند و اینها تنها چند نمونه از تولیدات جدید فولاد مبارکه است که نشان می دهد چقدر در زمینه تامین نیاز داخلی کشور گام برداشته است. شرایط تحریم و عدم تعهدات طرف های تجاری تامین کننده مواد اولیه ضروری سایر صنایع از جمله خودرو سازی، این صنایع را بر آن داشت تا مواد اولیه مورد نیاز خود را از داخل کشور تامین کنند. از این رو شرکت های بزرگ فولادی ضمن تنوع تولیدات خود با صنایع بالادستی و پایین دستی بسیاری از جمله صنایع خودرو سازی، هواپیماسازی و ... در ارتباط است و در شرایط تحریم و کمبود منابع با حمایت از صنایع پایین دستی و با سرمایه گذاری سود انباشته شده خود در توسعه واحدهای میانی زنجیره تولید فولاد با هدف‌گذاری رونق تولید و افزایش صادرات آنها در مجموع سبب افزایش اشتغال و تولیدات صنعتی و ارزآوری شده اند. بنابراین می‌توان گفت در شرایط تحریم، افزایش تولیدات و اشتغال صنایع مرتبط با این شرکت ها و جذب سرمایه گذاری خارجی توسط آنها در رونق اقتصادی کشور کاملا ملموس بوده است.

به تازگی این شرکت طرح تحول دیجیتال را در دستور کار قرار داده که می‌تواند این شرکت را در زمره ۱۰۰ شرکت برتر آسیا و جهان قرار دهد زیرا با اجرای آن کل زنجیره تولید دیجیتالی می شود و با افزایش سرعت و دقت در تولید، مزایای گردش مالی بیشتر، افزایش مضاعف سود، ارتقای مشتری مداری و سازگاری با شرایط جدید برای شرکت و صنایع پایین دستی به ارمغان آورده می شود.

عملکرد سهام فولاد مبارکه در بازار سرمایه

در سال های اخیر که کشور با تحریم روبرو بوده و تامین مواد اولیه اهمیت زیادی داشته عملکرد سهام فولاد مبارکه در بازار سرمایه به عنوان بازوهای اصلی نیاز صنایع پایین دستی در کشور مطرح بوده و در افزایش صادرات غیرنفتی در سال‌های گذشته قابل توجه بوده و بخشی از کالای اساسی کشور از طریق ارز فولاد مبارکه تامین می شده است، در ۲ ماهه امسال بیشترین صادرات انجام شده توسط شرکت فولاد مبارکه بوده و آمار گمرک و تجارت خارجی نشان می‌دهد رشد صادرات فولاد مبارکه بوده ۵۷۸ درصدی بوده که جهش ۱۰ برابری صادرات را نشان می دهد و پروه صنایع فلزی بیش از ۲۰ درصد صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص دهند.

در واقع افزایش تحریم ها که در حوزه‌های مختلف کشور را دچار مشکل کرده بود و طی سال های اخیر فولاد مبارکه علاوه بر کمک به صنعت کشور در راستای توسعه اهداف صنعتی، به اقتصاد ایران نیز کمک های فراوانی کرده برای نمونه طرحهای توسعه ای فولاد مبارکه نجات دهنده بسیاری از شرکت های فولادی و معدنی بوده که نکته مثبتی پیرامون صنایع فلزی و معدنی در ایران است و باعث شده در ۲ سال گذشته، در بازار سرمایه نگاه به صنعت فولاد و فلزات اساسی تغییر کند. به عبارت دیگر رشد خوب و عملکرد درخشان فولاد مبارکه در بورس زمینه جذب سرمایه ها به سمت سهام این شرکتها را فراهم کرد.

در واقع این فولادساز بزرگ رکوردهای قابل قبولی را در درآمدهای عملیاتی شرکت به ثبت رسانده و رشد ۹۸ درصدی داشته در سال گذشته به وجود آورده و همچنین میزان سود خالص شرکت رشد ۱۲۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ داشته و  در ۱۲ ماهه سال سود خالص هر سهم فولاد ۹۹ با رشد ۱۲۲درصدی از ۷۰۸ ریال به ۱۵۷۲ریال همراه شده است.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه