English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

شاخص کل در محدوده شکست روند نزولی یا آغاز روند صعودی!

در هفته گذشته شاخص کل با رسیدن به سطح یک میلیون و ۱۴۸ هزار واحد کار خود را پایان داد و در هفته پیش رو اگر بتواند از مقاومت یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی عبور کند، احتمالا شاهد تقاضای بسیار خوبی در بازار خواهیم بود و روند صعودی آغاز خواهد شد در غیر اینصورت همچنان در روند نزولی باقی خواهد ماند.

شاخص کل در محدوده شکست روند نزولی یا آغاز روند صعودی!

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، برخلاف انتظارات، کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری کمتر وعده ای درباره رفع مشکل بورس می دهند و همچنان بورس در هاله ای از ابهام به سر می برد و در هفته گذشته شاخص کل با رسیدن به سطح یک میلیون و ۱۴۸ هزار واحد کار خود را پایان داد و در هفته پیش رو اگر بتواند از مقاومت یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی عبور کند، احتمالا شاهد تقاضای بسیار خوبی در بازار خواهیم بود و روند صعودی آغاز خواهد شد در غیر اینصورت همچنان در روند نزولی باقی خواهد ماند.

همچنان اگر روند نزولی فعلی بورس ادامه دار شود هدف نهایی نزول همین محدوده ۱.۰۵۰.۰۰۰ الی ۱.۱۰۰.۰۰۰ واحد خواهد بود و آخرین موج از فاز اصلاحی اخیر خواهد بود و سپس‌ پرونده ریزش تاریخی بازار سرمایه کلا بسته خواهد شد.

در حال حاضر شاخص هم وزن در محدوده ۳۸۲ هزار واحدی قرار دارد که در مقایسه با شاخص کل در یک سال گذشته شرایط نسبتا بهتری را داشته است، زیرا برخی از نمادهای کوچک در همین بازار منفی رشدهای زیادی را رقم زده اند؛ اما شاخص سازها بیشتر نزولی بوده اند از این رو پیش بینی می شود نمادهای که در این مدت رشد بالایی داشته اند با منفی های بزرگ رفع گره معاملاتی شوند و بازار متعادل تر شود اما همه این گمانه زنی ها به حقوقی ها و سیاست های دولت بستگی دارد که در چند ماه اخیر نشان دادند که تمایلی برای جبران زیان مردم ندارند و همچنان مسئولیتی در قبال پول های که از بورس خارج کرده اند از خود نشان نمی دهند.

رضا روحی کارشناس بازرار سرمایه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه از نظر بنیادی شرایط برای رشد بورس مهیاست، گفت: ادامه روند نزولی بورس در حال حاضر نشان می دهد که دولت اراده ای برای رشد بورس ندارد، زیرا در مدت یکسال گذشته بهره برداری خود را از این بازار کرده است و هم اکنون آن را به حال خود رها کرده و تا زمانی که دولت نسبت به این بازار بی تفاوت است و حقوقی ها هم با نوسان گیری از بازار سواستفاده می کنند نمی توان انتظار بازگشت بازار به حالت عادی را داشت.

 

تفاوت روند نزولی بورس امسال نسبت به سال گذشته

البته شرایط کنونی با آغاز روند نزولی بورس بسیار متفاوت است. مرداد ماه ۹۹ با چشم ‌انداز سیاسی مبهم و خطرناکی مواجه بودیم که هر از گاه صدای طبل جنگ در زیر سایه تهدید های مکرر ترامپ شنیده می شد. امروز نه تنها خطر جنگ بطور کامل برطرف شده، بلکه حتی شاهد آغاز دوباره خوشبینی ها نسبت به احتمال رفع تحریم ها هستیم. همچنین با دلار افسار گسیخته ای مواجه بودیم که سقف ۳۰ هزار تومان برای آن، مقاومت آسانی به نظر می رسید. امروز تب دلار در وضعیت فعلی کاملاً آرام گرفته و کمتر شاهد خرید دلار توسط عوام هستیم. در نهایت و از همه مهمتر، در مردادماه بازار بورس از چنان حباب مثبتی برخوردار بود که با تحریک یک سوزن کوچک میتوانستیم شاهد انفجار بادکنک بورس ۲ میلیون واحدی باشیم.

در نمودار الیوت فروشنده‌ها در موج c نه بقصد تثبیت سود، بلکه به قصد خروج دائم و خداحافظی همیشگی از بازار اقدام به فروش می کنند. به همین دلیل است که موج c از شیب بسیار تندی برخوردار بوده و به سطوح حمایت واکنش نشان نمی دهد. درصورتی که آخرین موج نزولی بازار به پایان برسد، سپس سهامداران می توانند در یک بازار صعودی و در یک‌ فضای مثبت و آرام، اقدام به اصلاح و بهینه سازی سبد سهام خود کنند. از طرف دیگر دلار به کانال ۲۴ هزار تومانی قدم گذاشته است و از این رو بخشی از فعالان بازار باور داشتند اخبار و حاشیه‌های پیرامون انتخابات ریاست‌جمهوری، ابهام‌هایی را در ذهن معامله‌گران ایجاد کرده و زمینه‌ساز ورود تقاضای احتیاطی به بازار شده است. حالا باید دید که در ادامه دولت بعدی چه برنامه ای برای بورس ارائه خواهد کرد.

آغاز افت بازار مسکن چشم انداز مثبت برای بورس

با این حال اقداماتی که اخیرا چشم انداز مثبتی را برای آینده بورس ترسیم می کند، تصویب کلیات طرح های مالیات بر عایدی سرمایه توسط نمایندگان مجلس و آغاز اجرای مالیات بر خانه های است که در راستای اقدامات در مسیر هدایت نقدینگی‌ها به سمت بازارهای مولد از جمله بورس، تصویب شده است و رکود بازار مسکن هم افزایش یافته و روند نزولی آن آغاز شده، به همین دلیل اگر دولت قوانین بازار مسکن را اجرا کند باید شاهد رونق بورس باشیم.

در این رابطه مهدی طغیانی نماینده مجلس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در شرایط کنونی تولیدکننده ها و بخش های مولد مالیات می دهند به همین دلیل مشمول مالیات شدن بخش های غیر مولد هم یک ضرورت است، گفت: وقتی  مالیات مشمول دارایی‌های غیر مولد همچون طلا، خودرو، مسکن و ارز شده است به این معنی است که بازارهای سواگری مورد تایید نیست و افرادی که نقدینگی خود را وارد این بازارها می کنند مشمول مالیات خواهند شد، از این رو این طرح یک سیاست بازدارنده است تا نقدینگی را به بخش های مولد کند و از این طریق به نفع بورس هم خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه