English

آلبرت بغوزیان در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح کرد؛

دامنه معاملات بورس عامل بلوکه ماندن دارایی سهامداران

استاد اقتصاد گفت: در حال حاضر بورس ایران دچار سقوط شده و دامنه معاملات بورس عامل بلوکه ماندن دارایی سهامداران است و از آنجایی که افت شاخص زیاد شده حذف دامنه نوسانات نمی تواند تهدیدی برای ارزش سهام ها باشد.

دامنه معاملات بورس عامل بلوکه ماندن دارایی سهامداران

آلبرت بغوزیان، استاد اقتصاد در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر بورس ایران دچار سقوط شده و دامنه معاملات بورس عامل بلوکه ماندن دارایی سهامداران است، گفت: از آنجایی که افت شاخص زیاد شده، حذف دامنه نوسانات نمی تواند تهدیدی برای ارزش سهام باشد؛ زیرا نمادها بیش از ۵۰ درصد افت داشته اند و بیشتر از این ارزش آنها کاهش نخواهد یافت. به عبارت دیگر در حال حاضر نمادها با قیمت دلار کمتر از ۱۵ هزار تومان معامله می شوند و کاهش ارزش دلار هم تهدید نیست.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دولت در کاهش ارزش شاخص بورس نقش دارد، افزود: به طور کلی قیمت ارز نباید به این سطح می رسید، زیرا در شرایط کنونی قیمت همه کالاها با نرخ ارز تعدیل می شود و از آنجایی که بازار از بانک مرکزی خط می گیرد وضعیت قیمت ها همچنان پر نوسان خواهد بود.

او با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی پایین آمدن قیمت دلار تا ۱۵ هزار تومان به صورت شوک وارد کردن به بازار است، تصریح کرد: به طور کلی کاهش قیمت ارز تا سطح ۱۵ هزار تومان هم نمی تواند تاثیر چندانی در قیمت کالاها داشته باشد، دولت باید سیاست کاهش و ثبات قیمت ارز را به صورت طولانی مدت ایجاد کند تا بتواند روی قیمت کالاها تاثیر بگذارد.

بغوزیان با تاکید بر اینکه تغییر در بازار تحت تاثیر عرضه و تقاضا خواهد بود، گفت: در شرایط کاهش نرخ ارز کالاهایی مانند گوشی موبایل و لپ تاپ که تاثیر مستقیم از نوسان دلار می پذیرد ارزان می شود، اما درباره برخی کالاها که چسبندگی رو به پایین دارند باید در بلندمدت منتظر کاهش قیمت بود.

دامنه معاملات بورس عامل بلوکه ماندن دارایی سهامداران است

او درباره دلایل اینکه چرا بازار سرمایه در ماه های اخیر افت کرده اما بازار مسکن و ... افتی نداشته اند، گفت: در حال حاضر بازارهای دیگر واقعی هستند اما بورس اینگونه نیست و داشتن سهام یک شرکت دارائی نیست که سهامدار بتواند آن را در خانه نگهداری کند، بنابراین بازارهای دیگر از کاهش شاخص بورس تاثیر نپذیرفتند، هرچند گفته می شود که بازارها با همدیگر در ارتباط هستند و بر هم تاثیر می گذارند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه اگر بورس بدون دامنه نوسان بود کاهش به این صورت اتفاق نمی افتاد، اظهار کرد: به طور قطع با کاهش ارزش سهام یک شرکت در صورتی که دامنه ها برداشته شود عده ای با قیمت پایین تر سهام خود را می فروشند و دوباره قیمت سهام بر می گردد و در نهایت روند معاملات مشخص می شود، برای نمونه اگر در حال حاضر ۱۰۰ نفر خودروی پراید را با قیمت ۵۰ میلیون تومان بفروشند، قیمت پراید به طور کلی کاهش نمی یابد و بعد از آن معاملات دوباره پراید با ۱۰۰ میلیون تومان معامله می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر بازار بورس در یک روند فرسایشی قرار گرفته و بسیاری از فعالان اقتصادی به دنبال ارائه راهکارهای مختلفی هستند که بورس را از وضعیت کنونی خارج کنند.

چراکه در حال حاضر بیش از ۵۰ میلیون کد بورسی در کشور صادر شده و همه افرادی که سرمایه های خود را وارد بورس کرده اند با زیان های سنگین مواجه هستند و ادامه این روند کنونی می تواند آسیب های اقتصادی و اجتماعی زیادی به همراه داشته باشد، به همین دلیل کارشناسان اقتصادی معتقدند که اگر دامنه نوسانات بورس به طور کامل برداشته شود تکلیف ارزش سهام ها زودتر روشن می شود و سیاست سازمان بورس برای کاهش دامنه نوسان هر چند با هدف حفظ شاخص بوده، اما دستاوردی جز بلوکه کردن سرمایه مردم نداشته است.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه