English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

زنگ خطر کاهش مصرف پروتئین در ایران! / رئیس جمهور هنوز از وضعیت معیشت مردم مطلع نشده است!؟

در حالی که رئیس جمهور مدعی شده که مردم باید به سمت مصرف آبزیان بروند، هر کیلو گوشت ماهی تمیز شده کمتر از ۷۰ هزار تومان نیست و از طرف دیگر سرانه مصرف گوشت قرمز ایران ۳۰ درصد کمتر از استاندارد و گوشت مرغ هم با کاهش تقاضا مواجه شده است، از این رو به نظر می رسد حسن روحانی هنوز از وضعیت معیشت مردم مطلع نشده است.

زنگ خطر کاهش مصرف پروتئین در ایران! / رئیس جمهور هنوز از وضعیت معیشت مردم مطلع نشده است!؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، رئیس‌ جمهور صبح روز پنجشنبه  ۲ اردیبهشت در مراسم بهره برداری از طرح های کشاورزی اعلام کرده است که «برای اینکه بتوانیم غذا و پروتئین مورد نیاز مردم را تامین کنیم باید بیشتر به سمت آبزیان حرکت کنیم تا عادت مردم از گوشت قرمز و مرغ به سمت آبزیان حرکت کند. » این در حالی است که امروز قیمت هر کیلو ماهی کمتر از ۵۰ هزار تومان نیست، برای نمونه یک کیلو ماهی شوریده تمیز شده کیلویی ۱۲۰ هزار تومان و هر کیلو ماهی قزل آلا تمیز شده حدود ۷۰ هزار تومان فروخته می شود البته آبزیانی مانند ماهی حلوا سفید که کیلویی ۳۰۰ هزار تومان و ماهی راشگو با قیمت هر کیلو بیش از ۲۲۰ هزار تومان و ... فروخته می شوند.

از این رو می توان این سوال را مطرح کرد که آیا حسن روحانی از وضعیت زندگی و توان خرید مردم بعد از ۸ سال ریاست جمهوری مطلع نشده است؟ هرچند پیشتر رئیس جمهور درباره دستور افزایش قیمت بنزین هم ادعا کرده بود که بعد از مردم، درباره گرانی بنزین مطلع شده است، بنابراین چنین ادعاهایی می تواند از طرف رئیس جمهور کاملا عادی به نظر برسد، چراکه او همچنان در سخنرانی های خود تاکید دارد که رشد اقتصادی ایران را دو رقمی و تورم را تک رقمی کرده است و خیلی تامل درباره وضعیت زندگی اقتصاد و اجتماعی ایران ندارد که البته می تواند در ادامه این روند تبعاتی به همراه داشته باشد.

سرانه مصرف گوشت قرمز کمتر از استاندارد

از طرف دیگر در حال حاضر مردم به دلیل کاهش قدرت خرید نمی توانند به اندازه نیاز بدنشان گوشت قرمز مصرف کنند، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر مصرف گوشت قرمز ایران حدود ۳۰ درصد کمتر از میانگین استاندارد مصرف در جهان است، گفت: در دنیا سرانه مصرف گوشت قرمز ۱۲.۵ کیلو گرم و در ایران ۸.۵ کیلو گرم است که این میزان مصرف بسیار کمتر از نیاز هر فرد به گوشت برای حفظ سلامتیش است.

علی اصغر ملکی با تاکید بر اینکه میانگین مصرف در ایران ۸.۵ کیلو گوشت است، افزود: در برخی مناطق کشور مصرف گوشت قرمز به شدت پایین است و از آنجایی که مناطقی مانند بالاشهر تهران مصرف گوشت بیشتری دارند، عدد میانگین بالاتر نشان می دهد اما به طور کلی مصرف گوشت قرمز در ایران در سال های اخیر به شدت کاهش یافته و این یک زنگ خطر برای سلامتی جامعه است.

حال با توجه به اینکه در حال حاضر قیمت هر کیلو گوشت قرمز در ایران نسبت به برخی آبزیان ارزانتر است و یا تفاوت چندانی ندارند از این رو توصیه مردم به مصرف گوشت آبزیان بسیار عجیب به نظر می رسد، چراکه در سال های گذشته کاهش قدرت خرید مردم برای خرید گوشت قرمز منجر شده بود که آنها به سمت خرید گوشت مرغ بروند، اما بازار این محصول هم از سوی دولت چنان مدیریت شد که در نهایت به کمبود و صفی شدن فروش آن ختم شد.

کاهش تقاضا برای مرغ به عنوان ارزانترین پروتئین

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه مرغ و پرندگان استان تهران هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره وضعیت مصرف گوشت مرغ توسط مردم گفت: قبلا میزان تولید مرغ در ایران حدود ۱۲۰ هزار تن بود که در شرایط کنونی به دلیل کاهش تقاضای داخلی به حدود ۱۰۰ هزار تن رسیده، چراکه در شرایط کنونی محدودیت های کرونایی و تعطیلی مراسم ها و افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم باعث کاهش تقاضای مردم برای خرید گوشت مرغ شده است.

او با تاکید بر اینکه گوشت مرغ قبلا به دلیل اینکه ارزانترین پروتئین در دسترس مردم بود در شرایط تورمی همواره با افزایش تقاضا مواجه بود، تصریح کرد: در شرایط کنونی مجموع قدرت خرید مردم به قدری کاهش یافته که روی تقاضای گوشت مرغ تاثیر گذاشته و این به معنای کاهش مصرف پروتئین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر وضعیت اقتصادی خانوارها به گونه ای است که مردم برای پرداخت هزینه های مسکن، حمل و نقل، آموزش و ... مجبور شده اند از هزینه های خوراک خود کم کنند به همین دلیل، زنگ خطر سلامت مردم به صدا درآمده است، با این حال شاهد ادعاهای عجیب رئیس جمهوری درباره مصرف گوشت توسط مردم نیز هستیم.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه