English

نرخ تورم سالانه منتهی اسفندماه به ۳۶.۴ درصد رسید

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه منتهی اسفندماه به ۳۶.۴ درصد رسید.

نرخ تورم سالانه منتهی اسفندماه به ۳۶.۴ درصد رسید

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از مرکز آمار؛ نرخ تورم سالانه اسفند ماه برای خانوار‌های کشور به۳۶.۴ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ۲.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است.

افزایش نرخ تورم نقطه‌ای خانوار‌ها

نرخ تورم نقطه‌ای در اسفند ۱۳۹۹ به ۴۸.۷ درصد رسید، یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین ۴۸.۷ درصد بیشتر از اسفند ۱۳۹۸ برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده اند.

نرخ تورم نقطه‌ای اسفند ۱۳۹۹ نیز در مقایسه با ماه قبل ۰.۵ واحد درصد افزایش یافت. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش ۰،۲ واحد درصدی به ۶۶.۶ درصد و گروه «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» با افزایش ۰.۸ واحد درصدی به ۴۰.۵ درصد رسیده است.

البته نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوار‌های شهری ۴۷.۸ درصد است که نسبت به ماه قبل ۰.۶ واحد درصد افزایش داشته و این نرخ برای خانوار‌های روستایی ۵۳.۳ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۰.۳ واحد درصد کاهش را نشان می‌دهد.

کاهش نرخ تورم ماهانه

نرخ تورم ماهانه اسفند ۱۳۹۹ به ۱.۸ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ۰.۷ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» نیز به ترتیب ۱.۷ درصد و ۱.۸ درصد بوده است.

قابل ذکر است که بر اساس برآورد‌های کارشناسان و محاسبه برخی پژوهشکده‌های اقتصادی خط فقر نسبی (عمومی) به تناسب مناطق مختلف کشور و گروه‌های درآمدی متفاوت، بین ۸ تا ۲۵ میلیون تومان است. در حال حاضر به واسطه کاهش ارزش ریال و تورم افسار گسیخته، خط فقر برای قضات، امرای نظامی و دارندگان مدرک دکتری تخصصی شاغل در دستگاه‌های حکومتی و دولتی یا هیئت علمی، حداقل حدود ۲۵ میلیون تومان ارزیابی شده است. مقام معظم رهبری در سخنرانیشان به مناسبت نوروز، امر به رفع کلی فساد و تبعیض و افزایش قدرت خرید مردم کردند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی